چه زمانی از کود سرک برنج استفاده کنیم؟
چه زمانی از کود سرک برنج استفاده کنیم؟
محمودآباد آنلاین/ مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت : افزایش راندمان جذب کود، رشد رویشی مناسب و افزایش پنجه زنی از فواید مصرف کود سرک در اراضی شالیزاری است.

به گزارش محمودآباد آنلاین و به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران، مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد با اشاره به اهمیت زمان و میزان کوددهی سرک برنج گفت: در سرک اول، زمان کوددهی در ارقام زودرس (طارم) حدود ۱۵ تا ۲۰ روز بعد از نشا و در ارقام پرمحصول (شیرودی و ندا) حدود ۲۵ تا ۳۰ روز پس از نشاکاری می‌توان نسبت به استفاده از کود سرک اوره اقدام کرد.

محمد هادی زاده افزود: در سرک دوم، زمان آن در ارقام زودرس ۳۰ تا ۳۵ روز بعد نشا، ۵۰ درصد کود پتاس و باقی مانده کود اوره و در ارقام دیر رس ۴۰ تا ۵۰ روز بعد از نشا از ۵۰ درصد کود سرک پتاس و باقی مانده‌ی کود اوره استفاده شود.

به گفته وی برای کودپاشی سرک آب کرت‌ها باید به عمق ۵ تا ۶ سانتی متر و ورودی و خروجی کرت‌ها کاملا بسته باشد و پس از اجرای عملیات کودپاشی تا زمانی که ارتفاع آب به صفر نرسد از ورود و خروج آب جلوگیری شود.

وی درباره فواید کوددهی سرک برنج تصریح کرد: افزایش راندمان جذب کود‌ها با مصرف کود سرک اول سبب رشد رویشی مناسب و افزایش پنجه زنی و مصرف کود‌های سرک دوم در زمان ابتدای تشکیل خوشه اولیه سبب افزایش طول خوشه، طول دانه، درصد دانه‌های رسیده، وزن هزاردانه، ضریب تبدیل، پروتئین دانه و یکنواختی خوشه‌ها و رسیدگی آن‌ها می‌شود.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: کشاورزان برای کسب نتیجه مطلوب در خصوص زمان و مقدار مصرف کود شیمیایی می‌توانند با کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها و مدیریت جهاد کشاورزی محمودآباد مشاوره کنند.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران