تولید ۴ هزار تن زباله و یک میلیون لیتر شیرابه در مازندران
تولید ۴ هزار تن زباله و یک میلیون لیتر شیرابه در مازندران
محمودآباد آنلاین : معاون هماهنگی عمرانی استاندار مازندران از تولید روزانه ۴ هزار تن زباله در مازندران خبر داد و گفت: تولید زباله در ایام نوروز به ۶ تا ۷ هزار تن می‌رسد. به‌طور متوسط روزانه حدود ۱ میلیون لیتر شیرابه در مازندران تولید می‌شود که در کنار برخی فاضلاب‌ها، به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ می‌کنند.

رضا علیخانی در جلسه هم‌اندیشی متقاضیان دریافت تسهیلات از صندوق ملی محیط‌زیست که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر دغدغه‌ای در موضوع انرژی و جلوگیری از آلودگی هوا نداریم اما از امروز باید به فکر آینده باشیم. دو مساله بازچرخانی آب و پسماند به موازات یکدیگر دغدغه اصلی ما است که هر کدام در نوع خود اولویت دارد.

این مسئول فسفاته و کربوهیدارته شدن سفره‌های آب زیرزمینی به‌ویژه در غرب استان را تهدیدی برای مازندران دانست و افزود: فاضلاب‌ها و شیرابه‌ها تهدیدی جدی برای مازندران به شمار می‌آیند. در شهری مانند تنکابن سیستم انتقال آب سطحی وجود ندارد و به همین دلیل ممکن است در سال‌های آینده با فسفاته شدن چاه‌های موجود، امکان استفاده از آنها از بین برود.

علیخانی با کند خواندن روند پیشرفت کارخانه‌های کود و کمپوست مازندران اظهار کرد: کارخانه‌های مستقر در شهرهای تنکابن، نوشهر، نور، بابلسر، قائم‌شهر، ساری و بهشهر از ۲۰۰ تا ۵۰۰ تن ظرفیت زباله‌سوزی و تولید برخوردارند، با این حال میانگین پیشرفت این پروژه‌ها از سال‌های گذشته تا امروز نزدیک به ۴۷ درصد بوده‌است.

وی اضافه کرد: اگر تمام این کارخانه‌ها با ظرفیت کامل کار کنند کل ظرفیت آنها به ۲۵۰۰ تن هم نمی‌رسد و همچنان نیازمند احداث کارخانه‌ای با ظرفیت ۱۵۰۰ تن هستیم. براساس برآورد ما با تکمیل پروژه‌های قدیمی و اجرای پروژه‌های جدید رامسر، چالوس و آمل کل مشکل پسماند استان برطرف می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در موضوع زباله هدف ما سیاست زیرو دپو (دپوی صفر) است، گفت: با ۳ مساله مهم در حوزه زباله روبه‌رو هستیم، زباله‌های جاری که باید امحاء یا تبدیل شوند که ۷۵ درصد زباله را تشکیل می‌دهند و ۲۵ درصد باقی شامل مواد احتراقی، فلزات و سیلیکات است که همگی ارزشمند بوده و در دیگر کشورها برای تبدیل به نفت در آینده ذخیره می‌شوند.

علیخانی درباره حل مشکل زباله‌های ریجکتی، گفت: زباله‌های ریجکتی برای طبیعت خطرناک نیستند، به همین دلیل این امکان وجود دارد که با فشرده‌سازی و نگهداری آنها، انرژی‌ قابل‌بهره‌برداری برای آینده ذخیره کنیم. در روش دیگر می‌توانیم این زباله‌ها را به کارخانه‌های زباله‌سوز تحویل دهیم تا سوزانده شوند و یا در محل موردنظر کارخانه زباله‌سوز احداث شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران، وسعت دپوی زباله در انجلسی بابل را ۴ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: مشکل شیرابه با هزینه اندکی قابل‌مهار است، در انجلسی با زهکشی، مجراسازی و ایجاد کانال‌های هدایت جریان آب معضل این منطقه و شهر بابل حل خواهد شد.

این مسئول افزود: ۳۱  نقطه دپو در استان داریم که زباله‌های آنها فشرده شده‌اند، این معضل با مهار شیرابه‌ها، فعال‌سازی کارخانه‌های یادشده و اجرای سیاست زیرو دپو برطرف خواهد شد و منظر و بوی بد ناشی از دپو نیز با برخی روش‌های علمی قابل‌حل است.

علیخانی خاطرنشان کرد: در بحث لجتسک و جمع‌آوری و انتقال زباله، راه‌حل اصولی سیاست تفکیک از مبدا و پیاده‌سازی آن است. کل مشکل پسماند استان مازندران با ۱۲۰۰ میلیارد تومان حل خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت احداث کارخانه ۵۰۰ تنی بیوگاز در آمل گفت: در حال احداث دو نیروگاه بیوگاز در رامسر و چالوس هستیم. در آمل مرکز امحاء نداریم و عمارت زباله این شهر که از گذشته محل تجمع زباله بوده، در بالادست سدی قرار دارد که در حال احداث است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران، گفت: در حال حاضر بیش از ۲ تن زباله در این نقطه دپو شده و تا زمانی که این مرکز شیرابه وجود داشته باشد، سد مذکور قابل بهره‌برداری نیست، چراکه نفوذ جریان آب به سفره‌های زیرزمینی مرکز دپو و جریان‌های هیدرواستاتیکی، سبب مکش شیرابه غلیظ به درون سد می‌شود.

این مسئول افزود: به دنبال متوقف ساختن تجمع زباله و ایزولاسیون محل دپوی زباله آمل هستم تا با استفاده از تجهیزات پالایشگاهی، شیرابه‌های داخل کوه را مکش و با ایزولاسیون از ورود دوباره شیرابه به سفره‌ها جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: در آمل به فکر امحای زباله با رویکرد دپوی صفر هستیم. در این راستا با همکاری دانشگاه نوشیروانی کارخانه‌ای با ظرفیت ۵۰۰ تن جهت احداث در زمینی ۵.۵ هکتاری طراحی شده، شیوه طراحی به گونه‌ای است که از لحظه ورود زباله تا خروج محصول معادل ۵۰۰ تن محصول شامل گاز، آب تصفیه‌شده، کود کمپوست و مانند آن را داشته باشیم.

معاون عمرانی استاندار مازندران به مباحث کشاورزی و مشکل کاه و کلش در این استان اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های حل این مشکل تقسیم استان به چند زون (منطقه) و تعریف پروژه برای هر زون است، هر پروژه براساس ظرفیت آن بررسی می‌شود و نهادهای متولی موظف هستند تا پیمانکار، میزان بودجه مشارکت سرمایه‌گذار و اعتبار درخواستی از بخش خصوصی، دولتی و صندوق ملی محیط‌زیست را مشخص و معرفی کنند تا هرچه زودتر وارد فاز عملیاتی شویم.

این مسئول اجرای مشوق‌ها را یکی از راه‌های جلب مشارکت عمومی در زمینه تفکیک زباله از مبدا دانست و افزود: اگر پر قدرت‌ترین کارخانه‌های تفکیک را هم داشته باشیم اما زباله از مبدا تفکیک نشود، این مشکل کماکان پابرجا خواهد ماند.

علیخانی افزود: از دو مشوق اعطای وام قرض‌الحسنه به شهروندان فعال در این زمینه و پایلوت قرار دادن یکی از شهرهای استان در موضوع تفکیک زباله می‌توان در جهت جلب مشارکت اجتماعی و توسعه آن بهره گرفت.

وی محیط‌زیست را مساله‌ای راهبردی و استراتژیکی در مازندران دانست و یادآور شد: حفظ محیط‌زیست و اراضی و منابع طبیعی و همین‌طور اراضی درجه ۱ و ۲ کشاورزی مهم‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه ما به شمار می‌آید.

علیخانی اضافه کرد: اگر مدیریت درست در این زمینه نداشته باشیم ممکن است طبیعت سرسبز مدیترانه‌ای استان به طبیعت بیابانی صحرایی تبدیل شود، این مساله درحقیقت زنگ خطری است تا زودتر از موعد، پیشگیری‌های لازم انجام شود.

به گفته علیخانی، حفظ محیط‌زیست، ساماندهی پسماند، جلوگیری از نشت آلودگی، مدیریت فاضلاب و بهداشت، مدیریت سلامت جامعه و حفظ تالاب‌ها دغدغه‌های کلیدی ما در استان مازندران هستند. تعدی‌های بشر در سال‌های اخیر سبب تغییر در اقلیم، آب‌وهوا و اکوسیستم‌ها شده‌ و وظیفه ما، پیشگیری و جبران است.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا مازندران