استاندار: مازندران با بحران کم آبی مواجه است
استاندار: مازندران با بحران کم آبی مواجه است
محمودآبادآنلاین: استاندار مازندران گفت که کمبود آب در حوزه کشاورزی و چه در بخش آشامیدنی اکنون به یک بحران جدی در این استان تبدیل شده است و تداوم وضع موجود می تواند عواقب فراوانی به همراه داشته باشد.

سیدمحمود حسینی پور روز سه‌شنبه در دیدار با معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران کشور در ارتباط با بروز تنش آبی در مازندران، افزود: باید این گفتمان در بین مسوولان عالی رتبه کشور ایجاد شود و به این نتیجه برسند که در بخش آب با بحران مواجه هستیم.
وی از سازمان مدیریت بحران کشور خواست صدای بحرانی بودن آب در استان های شمالی کشور از جمله مازندران را به گوش مسوولان برسانند.
استاندار مازندران اظهار داشت: چالش های مربوط به کمبود آب در بخش کشاورزی مازندران وجود دارد و باید برای رفع این معضل تدبیر کنیم.
نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: مازندران در حالی که به گفته مسوولان قطب کشاورزی و مقام نخست تولید محصولات کشاورزی را در کشور در اختیار دارد با مشکل کم آبی مواجه است و مسوولان مربوط باید در این بخش تدابیر ویژه ای اتخاذ کنند.
حسینی پور بیان کرد: هدف از سازگاری با کم آبی اطمینان از حصول مناسب هم‌زمان ظرفیت و توسعه است و اگر بحث توسعه را مطرح می کنیم باید ظرفیت ها را نیز بسنجیم و هر ۲ این عامل باید متوازن باشد.

وی گفت: اگر برای کشور موضوع غذا مهم است، پیش بینی کارشناسان این است که در ۱۰ سال آینده در دنیا جنگ بر سر غذا است.
مقام عالی دولت در مازندران افزود: در مازندران باید ببینیم وضعیت موجود ما چگونه است و چه گرایشی داریم. اینکه هم اکنون تنها از ۱۲ درصد آب های سطحی مازندران استفاده می شود خود جای سوال دارد و در این بخش باید کارهای زیادی صورت گیرد.
استاندار مازندران اضافه کرد: در دیگر کشورها برای بارور کردن ابرها اقدام کردند و این موضوع باید در کشورمان مشخص شود این مطالعاتی که انجام شد آیا به ثمر نشسته است یا خیر؟ که اگر به ثمر ننشست باید به سراغ تجربیات دیگر کشورها برویم.

حسینی پور با بیان این‌که، باید بررسی شود که در کشورمان برای بارور کردن ابرها تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است، ادامه داد: بسیاری از کشورها با استفاده از فناوری و تجهیزات جدید مشکلات خود را در این بخش حل کردند.
وی گفت: برای مردم مازندران جای سوال است که اگر شیرین کردن آب دریا آنقدر آسان است و در زمان دولت سابق در کنار دریای مازندران تجهیزاتی آوردند تا آب را شیرین و به سمنان منتقل کنند، چرا همین آب را در اختیار ما قرار نمی دهند تا از آن برای آشامیدن و برای کشاورزی استفاده کنیم؟.
استاندار مازندران تصریح کرد: اگر بهره برداری از آب دریا آسان است باید اولویت اول به بخش کشاورزی باشد.

  • منبع خبر : ایرنا