اجرای کارناوال شاد پیمایی عروسکی و نوروزخوانی  در شهر محمودآباد
اجرای کارناوال شاد پیمایی عروسکی و نوروزخوانی  در شهر محمودآباد
محمودآباد آنلاین : به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر محمودآباد و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و برای اولین بار در شهر محمودآباد در آستانه فرا رسیدن سال نو ، کارناوال شاد پیمایی عروسکی همراه با نوروزخوانی در محمودآباد برگزار شد.

به گزارش محمودآباد آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محمودآباد : اجرای کارناوال شاد پیمایی عروسکی همراه با تن پوش اقوام ایرانی و نوروزخوانی و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه فرا رسیدن عید نوروز در روز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه از محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز و به سمت مرکز شهر محمودآباد برگزار شد .

محمدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محمودآباد در حاشیه این شاد پیمایی گفت :  نوروزخوانی از جمله آئین‌های پیش بهاری به شمار می‌رود و این رسم کهن در مناطق مختلف شهری و روستایی اجرا می‌شود تا نوید بهار داده شود.

محمدی در ادامه بیان داشت : نوروزخوانان پیش از آغاز بهار به صورت دوره گردی در شهرها و روستاها به راه می‌افتند تا آمدن بهار را ارمغان دهند و این رسم در هر محله و روستایی با آئین‌های خاصی اجرا می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محمودآباد در خصوص اشعارنوروزخوانی گفت : نوای بهار آمد بهار آمد یا باد بهارون بی‌مو، نوروز سلطون بی‌مو در محلات مازندران پیچیده و نوروزخوانان با بهره گیری از اشعاری در مدح بهار به زبان محلی و فارسی و یا ستایش و مدح امامان شیعه نوروز را به هموطنان شادباش می‌گویند.

وی با بیان اینکه اشعار نوروزخوانی معمولاً در مدح و بهار و طبیعت و یا ائمه اطهار است، ادامه داد: مردم با روی گشاده از نوروزخوانان استقبال می‌کنند و هدایای را به رسم یادبود به آنان می‌دهند.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محمودآباد