ابهام در رفع مشکل زیست‌محیطی نهر تجرود
ابهام در رفع مشکل زیست‌محیطی نهر تجرود
 محمودآباد آنلاین:آلودگی نهر « تجرود » شهر آمل که وارد  مزارع کشاورزان شهرستان محمودآباد می‌شود و قرار بود تا پایان فروردین ماه برطرف شود ، اکنون به چالش نتیجه‌گیری میان مسوولان این دو شهرستان و محیط‌زیست استان تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، در حالی که فرماندار محمودآباد از برطرف شدن مشکل آلودگی این رود محلی خبر می دهد ، محیط زیست مازندران و شهرستان آمل می گویند که مشکل همچنان ادامه دارد و شرکتی که پسابش آلودگی را ایجاد می کند به تعهداتش به صورت کامل عمل نکرده است.

آلودگی تجرود که یکی از نهرهای منشعب از رودخانه هراز در شهرستان آمل است اگر چه سابقه چندماهه دارد ، ولی از یک ماه پیش و پس از اعتراض امام جمعه محمودآباد که در فضای مجازی بازتاب یافته بود ،  رسانه ای شد. طبق گفته مسوولان اطراف نهر تجرود ۲۵ روستا واقع است و آب این رود هم مزارع کشاورزی آنها را آبیاری می کند.

پیش از این مسوولان محیط زیست ماندران علت اصلی آلودگی و سیاه شدن آب تجرود را پساب شرکت لبنی کاله ارزیابی و اعلام کرده بودند که به این شرکت تا پایان فروردین ماه برای رفع مشکل مهلت داده شده است.

معاون منابع انسانی محیط‌زیست مازندران که حدود سه هفته پیش به خبرنگار ایرنا گفته بود که دستگاه های تصفیه پساب این شرکت لبنی دارای مشکل است و به مدیران آن فرصت داده شده تا مشکل را در یک برنامه زمان بندی شده با تعویض هواساز تمامی چهار سیستم تصفیه فاضلاب برطرف کنند که آنان تا پیش از عید هواساز دو سیستم را تعویض کردند و قرار شد تا پایان فروردین ماه هم قطعه دو سیستم دیگر نیز تعویض کنند.

اکنون با سپری شدن فرصت محیط زیست به شرکت کاله ، فرماندار محمودآباد در گفت و گو با یکی از رسانه های محلی از رفع مشکل آلودگی آب تجرود خبر داد و گفت : « ورود فاضلاب صنعتی سبب آلودگی آب رودخانه‌های چند روستا در بخش مرکزی شهرستان شده بود که  طی بازدید میدانی اعضای شورای تأمین ، شرکت مذکور به تمام تعهدات خود عمل کرده و در حال حاضر مشکل آلودگی رفع شده است.»

این مسوول افزود : بیش از ۹۰ درصد آلودگی از رودخانه‌ها خارج شد و با باز شدن آب سد بالا دست حجم آب هم زیاد شده و خوشبختانه در حال حاضر کشاورزان رضایت کامل دارند.

این اظهارات فرماندار محمودآباد در حالی است که معاون منابع انسانی محیط زیست مازندران از حل نشدن کامل مشکل خبر داده و به خبرنگار ایرنا گفت که پرونده زیست محیطی شرکت آلوده ساز به دستگاه قضایی ارجاع شده است.

علی اکبر یداللهی افزود : متاسفانه شرکت کاله به تعهداتش مبنی بر تعویض هر چهار دستگاه هواساز  عمل نکرده است و با وجود پایان مهلت قانونی در حال حاضر سه دستگاه هواساز تعویض شدند.

وی با بیان این که محیط زیست مازندران در حوزه سلامت مردم با هیچ شرکت و نهادی تعارف ندارد ، گفت : نامه ای به محیط زیست شهرستان آمل ارسال شد تا اقدام قانونی در این رابطه صورت گیرد.

وی با اعلام این که نامه برای پیگیری قضایی اول اردیبهشت ماه برای محیط زیست آمل ارسال شد، توضیح داد: تکلیف شرکت کاله و نحوه فعالیت آن باید توسط مراجع قضایی و دادستانی مشخص شود.

رئیس اداره محیط زیست آمل نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه اقداماتی که از شرکت کاله خواسته شد به صورت مرتب و مستمر انجام نشد و به علت این که آب نهر همچنان آلوده است ، پرونده ای علیه این شرکت تشکیل و برای مراجع قضایی  ارسال شده است.

وحید رضائیان افزود: علی رغم اینکه پرونده به مراجع قضایی ارجاع داده شد ، اما پایش های روزانه توسط کارشناسان محیط زیست ادامه دارد تا خواسته محیط زیست  به طور کامل اجرایی شود.

نرسیدن دستگاه ها از خارج علت عدم اجرای تعهد

مدیر عامل شرکت لبنی کاله هم با بیان این که مدت زمانی که به این شرکت برای تعویض حوضچه ها و هواساز داده شد محدود بود ، به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه برخی از تجهیزاتی که قرار بود از شرکت آلمانی وارد شود تاخیر داشت و از این رو ادامه تخلیه حوضچه ها و بازسازی هواساز متوقف شد.

رمضان صدیقی نیا توضیح داد: هر حوضچه تصفیه خانه بالغ بر هفت متر عمق و  چهار هزار و ۵۰۰ متر مکعب مایعات دارد و  برای تخلیه  آن به بیش از سه هفته زمان نیاز است.

وی افزود: در حال حاضر تکنولوژی و ماشین آلات وارد کشور شده است ولی به علت اینکه ممکن است تعویض دستگاه مجدداً سبب آلودگی آب شده و مشکلات گذشته تکرار شود ، در حال حاضر کار تعویض دستگاه تا زمانی که فصل کشت کشاورزان به پایان برسد متوقف شده است.

مدیرعامل شرکت کاله توضیح داد: ولی  با همه این شرایط  شرکت به بخش اعظم تعهدات خود عمل کرده است و سه حوضچه به طور کامل تعویض و بازسازی شد و  هم اکنون وضعیت تصفیه خانه این شرکت مطلوب می باشد.

وی با بیان اینکه مراقبت های جدی از بخش تصفیه خانه انجام می شود ، گفت : خوشبختانه حوضچه آخر به اندازه حوضچه های دیگر خراب نبوده و درحال حاضر آب خروجی از کارخانه تمیز و فاقد آلودگی  است.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا