صلح عمری و جایگاه آن در قوانین
صلح عمری و جایگاه آن در قوانین
محمودآبادآنلاین:به منظور آشنایی با قوانین حقوقی در نظر گرفتیم دوشنبه های حقوقی را راه اندازی نمائیم تا در این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم و مشکلات حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

پایگاه خبری محمودآبادآنلاین بخشی به عنوان دوشنبه های حقوقی را در نظر گرفته است تا در این بخششهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن رااز مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

الهام کثیری کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مشاور حقوقی در دوشنبه های حقوقی به سوالاتحقوقی شهروندان پاسخ خواهد داد.

در پنجمین ردیف دوشنبه های حقوقی به موضوع  صلح عمری و جایگاه آن در قوانین پرداخته شده است.

در اجتماع امروزی صلح یکی از امور توصیه شده و مورد پسند می باشد که کاربرد بسیاری نسبت بهگذشته داشته است و افراد با انعقاد قرارداد صلح در امور مختلف ، دامنه حقوقی این قرارداد را گسترشداده اند که یکی از این موارد قرارداد صلح عمری می باشد. امروزه یکی از ناشناخته ترین ولی کاربردیترین قوانینی که در حقوق وجود دارد مربوط به صلح عمری می باشد . صلح عمری عقدی است که براساس آن شخص حق استفاده از مال یا منافع آن را برای مدت عمرخود یا متصالح نگه داشته و عین مال را به متصالح واگذار می نماید .

از مهمترین مزیت های صلح عمری اینست که مدت ها قبل ، روال تقسیم مال به این صورت بوده که درصورت فوت فرد، فرزندان و به اصطلاح ورثه ی او به دنبال تقسیم مال و اموال میان خود بوده اند و بههمین علت در این راه دعوا و ناخوشی هایی به وجود می آمد که در این راستا فرد اقدام به تنظیم  وصیت نامه می نمود که در وصیت نامه موصی (وصیت کننده) فقطمی توانست یک سوم از اموال خودرا واگذار  نماید به همین علت امروزه مهمترین و پرکاربردترین راه تقسیم اموال این است که افراداقدام به تنظیم صلح عمری نمایند و از این راه اموال خود را به وراث بسپارند و با این عمل از درگیری هایموجود میان وراث کاسته شده و مهم تر اینکه هر شخص هر مقدار از اموال خود را که بخواهد میتواند به هر یک از وراث انتقال دهد و با تنظیم این صلح محدودیتی در تقسیم اموال وجود ندارد و مالکبه محض انتقال ، حق استفاده از مال را تا پایان عمر برای خودش محفوظ می دارد.

در ادامه در خصوص اعتبار صلح عمری نیز باید گفت که این صلح مانند هر قرارداد دیگری اگر به همراه  امضای هر دو طرف قرارداد باشد و تمامی ارکان صحت صلح نامه در آن رعایت شده باشد از نظر قانونی در تمامی دادگاه ها و سایر مراجع رسیدگی قضایی قابل استناد می باشد ضمن آنکه توصیه می نماییم شهود نیز ذیل اوراق این صلح نامه را امضاء و اثرانگشت نمایند .

به امید آنکه با انتخاب بهترین راه حل ها در مسائل حقوقی بتوانید آن طور که شایسته آن هستید از حقوق خود بهرمند گردید.

  • نویسنده : الهام کثیری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین