رابطه اثربخش بین دانشگاه و صنعت می تواند در کاهش آمار بیکاران کمک حال باشد
رابطه اثربخش بین دانشگاه و صنعت می تواند در کاهش آمار بیکاران کمک حال باشد
محسن نیک‌سرشت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار محمودآباد آنلاین به مناسبت روز ملی حسابداری بیان کرد: حسابداری یکی از رشته‌های بسیار پر اهمیت است که امروزه کلیه بنگاه‌های اقتصادی فارغ از اینکه دنبال کسب سود باشند یا نباشند و اینکه مالکیت آن دولتی، خصوصی و یا تعاونی باشد به آن نیاز دارند.

او افزود: با توجه به تغییرات خیلی خوبی که در سیاست‌های مالیاتی کشور انجام شد و همینطور به روز شدن قوانین در حوزه مالیاتی و ارزش افزوده و قانون تجارت،و همچنین پذیرش استانداردهای بین‌المللی حسابداری، باتوجه رشد و رونق در بازار بورس  و همینطور افزایش تعداد شرکت‌های فعال در بازار سرمایه افزایش، منطقاً نیاز به نیروی حسابدار ماهر بیش از پیش احساس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها به عنوان نهاد اصلی تربیت نیروی حسابدار باید یک تجدید نظر جدب در شیوه آموزش خودشان داشته باشند.

نیک‌سرشت ادامه داد: این موضوع بسیار حائز اهمیت است که در کنار تدریس مفاهیم و مطالب به روز و استانداردهای حسابداری بایستی در کنار اینها دانشجویان را به سمت آموزش مهارت‌های حرفه‌ای هم سوق داد.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات جدی موجود این است که دانشجویان بعد از اینکه دانش آموخته می‌شوند صرفا کسانی هستند که یک مدرک کارشناسی، کاردانی یا کارشناسی ارشد دارند و این مدارک ،  مدارک کم کیفیتی است، تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم که دانش آموخته های ما در دانشگاه‌ها مدارک با کیفیت داشته باشند و نهایتاً اینکه بتوانند کاری را به انجام برسانند.

مدرس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: تقریباً رابطه بسیار ضعیفی در حوزه حسابداری با صنعت داریم و باید روابط دانشگاه با صنعت تقویت شود. پژوهش‌های مناسبی که مورد نیاز کشور باشد در سطوح تحصیلات تکمیلی صورت نمی‌گیرد، اگر ما پژوهشی را انجام می‌دهیم باید واقعاً مشکل یا مسئله‌ای را که در کشور وجود دارد حل کند.

وی در ادامه گفت: باید به این سمت برویم که پژوهش‌ها را کاربردی کنیم، ارتباط با شرکت ها، ارتباط با صنعت و بنگاه‌های اقتصادی و حتی اصناف را تقویت کنیم و در صورتی که این اتفاق بیافتد دانشجوها می‌توانند با تجربه‌ای که کسب می‌کنند زمینه رشد و توسعه را هم برای خود و هم برای کشور فراهم کنند.

محسن نیک‌سرشت اظهار داشت: یکی از معضلات و چالش‌های اساسی که امروز گریبانگیر بسیاری از تحصیل کرده های ما شده است این است که صنایع و بنگاه‌های تولیدی به افرادی که هیچ سابقه‌ای ندارند اعتماد نمی‌کنند؛ وقتی دانشگاه رابطه خوبی میان  با صنعت و یا بنگاه های اقتصادی فراهم کند طبیعتا با عملکرد خوب آنان کم‌کم این اعتماد هم ایجاد می‌شود تا در آینده بیشتر از نیروهای تازه نفس استفاده کنند.

وی در ادامه اذعان کرد: رشته حسابداری از بهترین بازارهای کار در کشور برخوردار است و کمترین بیکاران کشور ما در رشته حسابداری قرار گرفتند.

وی افزود: اما باید یک بازنگری کلی در سیاست های آموزشی کشور انجام شود و به دانشجو برنامه خوبی بدهیم که حداقل مهارت های مورد نیاز خود جهت اشتغال را در رشته‌های تحصیلی بیاموزند.

نیک‌سرشت در خاتمه ذکر کرد: انتظار می‌رود در قلب بنگاه‌های اقتصادی کسانی قرار بگیرند که تجربه و مهارت لازم را دارا هستند و وقتی قلب بنگاه‌های اقتصادی درست کار کند و خوب بتپد طبیعتاً بازدهی خیلی بهتری خواهد داشت و وضع اقتصادی کشور بهتر خواهد شد.

 

به گزارش محمودآباد آنلاین، محسن نیک‌سرشت از چهره های جوان علمی و متخصص محمودآبادی در سطح کشور بوده و دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد حسابداری است و در کارنامه علمی و اجرایی خود مدیریت مالی تعاونی اعتبار شهرداری تهران، مسئولیت مالی دانشکده های مهندسی، شیمی و عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس تهران، حسابرس ارشد موسسه حسابرسی معتمد پارسیان،  ۱۰ سال تدریس در دانشگاه فنی و حرفه‌ای و پیام نور ،  مولف دو عنوان کتاب، ده‌ها عنوان مقاله و سخنرانی در کنفرانس های جهانی و بین المللی، انتشار چهار عنوان مقاله علمی پژوهشی، داور مجله علمی پژوهشیisc و عضویت در انجمن حسابداران خبره ایران و انجمن حسابداری آمریکا را دارد.

وی هم اکنون  در اداره کل امور مالی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور مشغول به خدمت بوده و مدیریت اجرایی گروه مالی صدرا را بر عهده دارد. وی بنیانگذار موسسه دانش بنیان رویان صنعت طبرستان و آموزشگاه فنی و حرفه‌ای حسابداران و حسابرسان خبره نیز می باشد.

  • نویسنده : امیر عباس رضاپور
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین