۶۲ هزار معلول، تحت پوشش بهزیستی استان/ جهش ۱۰۰ درصدی افزایش یارانه افراد دارای معلولیت
۶۲ هزار معلول، تحت پوشش بهزیستی استان/ جهش ۱۰۰ درصدی افزایش یارانه افراد دارای معلولیت
محمودآباد آنلاین: مدیرکل بهزیستی استان مازندران از افزایش یارانه افراد دارای معلولیت با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی در ابتدای سال ۱۴۰۰ که جهش ۱۰۰ درصدی داشت، خبرداد.

به گزارش محمودآباد آنلاین؛ دکتر فرزاد گوهردهی، مدیرکل اداره بهزیستی استان مازندران در افتتاحیه سومین مرکز کارگاه آموزشی بهزیستی در محمودآباد گفت : «معلولیت محدودیت نیست» یک شعار است و نه تنها به معلولین کمک نمی کند بلکه روح آنان را آزار می دهد ؛ چرا که افراد دارای معلولیت می دانند که توانمند هستند اما آن چیزی که باعث می شود این شعار را به زبان بیاوریم، محدودیتی است که ما برای این افراد ایجاد می کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که همه ادارات باید انجام دهند، فرهنگ سازی است، افزود : باید این باور را در عموم و مدیران جامعه به وجود بیاوریم که زمینه حضور مستقل و موثر افراد دارای معلولیت را فراهم و مشارکت آنان را جلب کنند و اگر ما موانع و محدودیت را رفع کنیم، این عزیزان هم می توانند در تمام حوزه های مختلف مشارکت داشته باشند.

فرزاد گوهردهی تصریح کرد : در سال گذشته طبق مصوبه، مسئولیت دسترس پذیری جامعه هدف کم توان و ناتوان را در شهرستان ها با ابلاغ استاندار وقت به فرمانداران واگذار کردیم و
خواهشمندم فرماندار محمودآباد با کمک دیگر دستگاه های اجرایی ، بتوانند دسترس پذیری این افراد را با نظارت بهزیستی شهرستان در این شهر بیشتر کنند تا افراد بتوانند در جامعه بیشتر حضور پیدا کنند.

گوهردهی با اشاره به اینکه شهرداری ها موظف به ایجاد دسترس پذیری افراد در سطح مبلمان شهری هستند ، خاطر نشان کرد : شهرداری ها خیابانی را به صورت پایلوت به افراد کم توان اختصاص دهند و پارک ها را طوری طراحی کنند که این دسترس پذیری افزایش پیدا کند که نیازمند هزینه زیادی هم نیست.

وی خبرداد : در استان مازندران و حوزه توانبخشی، مسئولیت ۱۱۳ مرکز نگهداری و مرتبط به این حوزه را برعهده داریم که بالغ بر ۶۲ هزار معلول در استان تحت پوشش بهزیستی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران ادامه داد : حدود ۳۵ هزار نفر از افراد جامعه هدف بهزیستی از بهزیستی خدمات مستمر دریافت کرده و بقیه افراد خدمات غیر مستمر دریافت می کنند.

فرزاد گوهردهی این مرکز را جز مراکز کم نمونه در استان برشمرد و ذکر کرد : فقط دو نمونه از آن در مازندران وجود دارد و این مرکز ظرفیت ۵۰ نفر را دارد و ما هم با کمک دوستان تلاش میکنیم به قسمت عمده افرادی که تحت پوشش هستند و مراجعه می کنند، یارانه ای را تقدیم کنیم که هزینه های آنان تامین شود و این یارانه طبق مصوبه کشوری است .

او اذعان داشت : ۶۵ مرکز از ۱۱۳ مرکز مازندران ، روزانه است و ۱۲ مرکز، حرفه آموزی را به مددجویان آموزش می دهد.

سکاندار اداره کل بهزیستی مازندران با بیان اینکه این مرکز علاوه بر حرفه، مهارت هم آموزش داده و فرق آن با مراکز حرفه آموزی در این است که محصولاتشان را در معرض بازار قرار می دهد، افزود : حدود ۵ هزار نفر از جامعه هدف بهزیستی در مراکز روزانه و اقامتی بهزیستی در حال دریافت خدمت هستند.

او در پایان از افزایش یارانه افرادی که مستمری دریافت و مراکزی که خدمات ارائه می کنند را با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی در ابتدای سال ۱۴۰۰ که جهش ۱۰۰ درصدی داشت، خبرداد.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین