کشاورزان در گرانی برنج نقشی ندارند
کشاورزان در گرانی برنج نقشی ندارند
محمودآباد آنلاین/ اشراقی گفت: ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت های فعلی بازار برنج کاذب است که با عملکرد بهتر دستگاه های نظارتی، قیمت این محصول به نرخ مصوب می‌رسد.

محمودآباد آنلاین-احمد اشراقی گفت: قیمت های مصوب اعلامی برنج با بازار اختلاف دارد که با این وجود دستگاه های نظارتی باید به وظایفشان خوب عمل کنند. قیمت کنونی هر کیلو برنج طارم با ۸ تا ۱۰ درصد خرده در استان های شمالی ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان و برنج پرمحصول ۳۰ تا ۴۱ هزار تومان است.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت برنج طارم در هفته های گذشته به ۹۰ هزار تومان هم رسیده که سازمان تعاون روستایی با ورود به بحث توزیع هوشمند در صدد کنترل و ایجاد تعادل در بازار است.

اشراقی گفت: میزان تولید برنج با سال ۹۸ تفاوتی نداشته است و تنها در مقایسه با سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد به سبب عملکرد و سطح زیرکشت کاهش داشته است.

بنابر گفته انجمن برنج امسال ۲ میلیون و ۲۵۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج تولید شده است که با توجه به واردات بیش از یک میلیون تن برنج خارجی کسری در داخل نداریم که بر بازار برنج اثر بگذارد.

نایب رئیس انجمن برنج گفت: با وجود افزایش هزینه های تولید نهاده و ماشین آلات، کشاورزان در گرانی های اخیر نقشی ندارند چرا که محصول تولیدی خود را با قیمت ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان فروختند و حال واسطه ها و دلالان که در مقطع برداشت اقدام به خرید و دپوی محصول در انبارها کردند، عامل اصلی گرانی هستند.

او می‌گوید: ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت‌های فعلی بازار کاذب است که با عملکرد بهتر دستگاه‌های نظارتی باید حباب کاذب از بین رود تا برنج با قیمت‌های مصوب اعلامی به دست مصرف کننده برسد.

بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران بخش کشاورزی بخشی از گرانی‌های اخیر بازار برنج را ناشی از تورم و بخش عمده آن را حلقه گمشده تولید تا توزیع می‌دانند که این موضوع هیچ ارتباطی به تولیدکننده ندارد که با اعلام قیمت های مصوب از سوی وزارت جهاد انتظار می‌رود که از عرضه با نرخ های بالاتر جلوگیری شود.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان