کاهش ۴۷ درصدی صید ماهی صیادان محمودآبادی
کاهش ۴۷ درصدی صید ماهی صیادان محمودآبادی
محمودآباد آنلاین / عمرانی رئیس اداره شیلات محمودآباد گفت : صیادان محمودآبادی موفق شدند از ۲۰ مهر ۱۴۰۰ تا ۱۴ فروردین سالجاری مقدار ۳۸۲۷۱۰ کیلو انواع ماهیان استخوانی شامل سفید ، کفال ،کپور و شگ را صید و روانه بازار مصرف نمایند.

بهروز عمرانی رئیس اداره شیلات شهرستان های محمودآباد و نور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار محمودآباد آنلاین گفت: تعداد ۱۰ شرکت تعاونی پره صیادی درحوزه فعالیتی این اداره به امرصید و صیادی اشتغال دارند و از ابتدای فصل صید مجموع آمارصید از تاریخ ۲۰/۷/۱۴۰۰ لغایت ۱۴/۰۱/۱۴۰۱ به میزان ۳۸۲۷۱۰ کیلو بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۹۹) به میزان ۳۱۵ تن یعنی ۴۷ درصد کاهش صید را شاهد بودیم.

وی گفت: بیشترین درصد کاهش صید ماهی را امسال در ماهی سفید داشتیم که از ۵۴۶ تن سال قبل به ۲۶۷ تن کاهش یافته که مهم ترین علت اصلی آن آلوده بودن رودخانه ها بوده ، چرا که این نوع ماهی رودکوچ بوده و برای زادآوری حتما بایستی در رودخانه تخم ریزی نماید و شیلات با احداث استخر تکثیر طبیعی به بازسازی ذخائر کمک می کند.

رئیس اداره شیلات شهرستان های محمودآباد و نور تصریح کرد : علت دیگر کاهش صید در فصل جاری کاهش فعالیت صیادی مثل پره کشی بوده که در سال گذشته در مجموع ۵۲۶۹ پره کشی صورت گرفت ولی امسال بخاطر طوفانی بودن دریا به ۴۶۶۰ پره کشی رسیده که این عامل هم در کاهش صید موثر بوده است.

وی افزود: شهرستان محمودآباد و نور درمجموع دارای ۶۰ غرفه فروش ماهی می باشد و بازار ماهی شهرستان محمودآباد نیزبه‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بازار‌های ماهی در شمال کشور همواره مورد توجه مردم و گردشگران از سراسر کشور قرار دارد.

بهروز عمرانی گفت: بازار ماهی فروشان محمودآباد محل عرضه انواع ماهی‌های تازه دریای خزر همچون ماهیان استخوانی سفید، کفال و کپور ، ماهیان پرورشی و ماهیان خاویاری در این شهر بوده و علاوه بر ساکنان محمودآباد، گردشگران بسیاری نیز برای خرید ماهی به این بازار می‌روند و حضور مردم برای خرید ماهی و دیدن سنت قدیمی چوب زدن رونق خاصی به این بازار شهر ساحلی محمودآباد داده است.

وی اضافه کرد : اداره شیلات محمودآباد و نور با تحت پوشش قراردادن دو صیدگاه ماهیان خاویاری شهید نویسی درحوزه جغرافیایی شهرستان محمودآباد و صیدگاه ایزدشهر واقع درشهرستان نور، با صید و انتقال مولدین انواع ماهیان خاویاری حاصل از صید و تلاش صیادان تعاونی های پره و صیادان صیدگاه به مرکز بازسازی ذخایر شهید رجایی ساری و تولید و رهاسازی بچه ماهیان دردریای خزر در امر بازسازی ذخایر این ماهیان رو به انقراض، فعال می باشند.

وی با اشاره به اهمیت احداث استخر و تکثیر طبیعی و شیل گذاری درجهت بازسازی و حفظ ذخایر دریای خزر در شهرستان محمودآباد گفت: ۶ جایگاه برای این امر در نظر گرفته شده و این جایگاه ها زیر نظر تعاونی های پره صیادی شهید مطهری ، ولیعصر(عج) ، ساحل دوست ، شهید احمدی، وحدت و استخررودخانه خشت سر که ۴ پره خرم ، محمد رسول الله ، شهدای گمنام و متحد ، مشارکت داشته و از طریق رهاسازی مولدین ماهی سفید اقدام به تکثیر طبیعی تا پایان فصل صید می نمایند.

  • نویسنده : مهرداد محمدیان
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین