کابوس پرندگان مهاجر در شالیزار‌ها برپا شد
کابوس پرندگان مهاجر در شالیزار‌ها برپا شد
محمودآباد آنلاین: غرقابی شدن شالیزار‌ها در برخی مناطق مازندران به سودجویان فرصت داد تا دام‌های هوایی را برای شکار پرندگان مهاجر برپا کنند.

مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران گفت: همزمان با بارش باران‌های پاییزی، شالیزار‌های مناطق مرکزی و جلگه‌ای استان غرقابی و زمینه حضور پرندگان مهاجر برای تغذیه در آن‌ها فراهم شده است.

او افزود: برپایی دام‌های هوایی برای زنده گیری پرندگان یکی از روش‌های شکار است که اکنون در این مناطق توسط برخی سودجویان متخلف اجرا می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان در یک هفته اخیر بیش از ۸۰ رشته دام هوایی که برای صید غیرمجاز پرندگان نصب شده بود را جمع آوری کردند.

مسلم آهنگری گفت: ۲۰ رشته دام هوایی صید پرندگان در آمل، ۱۲ رشته دام هوایی در فریدونکنار، ۸ رشته دام هوایی در بابلسر و تعدادی دیگر نیز در برخی مناطق مرکزی استان کشف و ضبط شد.

او افزود: نصب هرگونه دام هوایی براساس ضوابط و قوانین محیط زیست ممنوع است و با متخلفان برخورد قانونی و قضایی خواهد شد

چهار نوع دام هوایی برای صید پرندگان وجود دارد دام هوائی به روش گِذر که تور‌های هوایی بلندی است که بین درختان و در مسیر عبور پرنده‌ها باز می‌شود و پرندگان هنگام عبور هنگام صبح یا غروب آفتاب که دید کافی ندارند به‌صورت گروهی در این تورها می‌افتند.

دام هوائی غازدام، تور‌های بلندی به طول ۲۴ و عرض ۷۰ متر که شکارچیان،  غاز‌های نر اهلی شده را زیر تور می‌بندند و ماده‌های اهلی را پرواز می‌دهند و چون غاز‌ها پرندگان تک همسر هستند، هنگام صداکردن جفت خود، دیگر غاز‌ها را به اشتباه می‌اندازند و پرنده‌ها را در تور‌ها گرفتار می‌کنند.

دام هوائی ویژه صید مرغابی، تور‌های انبوه با پایه‌های کوتاه است که در کنار هم در زمین‌های تالابی کم عمق نصب می‌شود و دام هوائی ویژه صید چَنگر که حجم وسیعی از تور‌های هوایی در زمین‌های تالابی عمیق نصب می‌شود.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان مازندران