چهار دهه ساحل خوابی زباله در محمودآباد
چهار دهه ساحل خوابی زباله در محمودآباد
محمودآباد آنلاین : ایرنا - ساری - اگر چه کمر معضل زباله و پسماند در مازندران طی دو سال گذشته با پیگیری‌های مداوم و اجرای برنامه‌های هدفمند شکسته شده، ولی خشکاندن ریشه عمیقی که طی دستکم سه دهه در جای جای استان دوانده نیازمند تداوم پیگیری و نظارت است؛ برنامه‌ای که تحقق آن مطالبه مهم مردم مازندران به‌شمار می‌رود.

محمودآباد آنلاین : ایرنا – ساری – اگر چه کمر معضل زباله و پسماند در مازندران طی دو سال گذشته با پیگیری‌های مداوم و اجرای برنامه‌های هدفمند شکسته شده، ولی خشکاندن ریشه عمیقی که طی دستکم سه دهه در جای جای استان دوانده نیازمند تداوم پیگیری و نظارت است؛ برنامه‌ای که تحقق آن مطالبه مهم مردم مازندران به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، معضل پسماند سال های طولانی است که گریبان‌گیر مازندران سرسبز است و در برهه های مختلف سه دهه گذشته در برخی مناطق تبدیل به بحران چند وجهی شد. مثلا در دهه ۷۰ معضل زباله در انجیلسی شهرستان بابل تبدیل به بحران اجتماعی و امنیتی شده بود. زباله شهرستان ساری هم چند سال پیش وضعیت مشابهی پیدا کرد. در شهرستان آمل وجه زیست محیطی این معضل به سنگی بزرگ جلوی پای اجرای بزرگ ترین سد استان تبدیل شده است. قصه تلخ دپوی زباله در سواحل محمودآباد همچنان نقل محافل است. شاید اگر آتش سوزی چند سال پیش نبود ، کسی در مازندران هیچگاه متوجه کوه زباله فریدونکنار نمی شد.

اگر چه قصه تلخ معضل زباله برای بومیان مازندران تکراری است ، چون درد و رنج و جان سختی آن در برابر راه حل های متنوع را با گوشت و استخوانشان لمس کرده اند ، ولی برای غیربومیان هم ناآشنا نیست ، چون اگر حتی سابقه یک بار سفر زمینی به مازندران را داشته باشند ، بوی تعفن زباله های انباشته در جای جای استان قطعا مشامشان را آزرده است. اغراق نیست اگر گفته شود در مسیر تمامی ۲۲ شهرستان مازندران مقاطعی وجود دارد که ناگهان دمه هوای متعفن چونان پتکی آهنین بر مشام آدم می کوبد.

با این که طی سال های اخیر بویژه در دو سال گذشته قدم های مثبتی برای ساماندهی زباله در مازندان برداشته شده ، اما به جز موارد معدودی از جمله بهره برداری از نیروگاه زباله سوز نوشهر  و کارخانه کمپوست تنکابن ، بقیه طرح ها به سرانجامی بایسته نرسیده است و نیازمند سماجت در پیگیری برای جذب اعتبارات ملی و نظارت عالیه محلی است.

چهار دهه ساحل خوابی زباله در محمودآباد

سایت زباله محمودآباد سال هاست در کنار دریای خزر جاخوش کرده است و حتی بحران آلودگی آن در سطح جهانی رسانه‌ای شد. تاکنون راهکارهای متعددی به عنوان گزینه های نهایی برای جلوگیری از این محل آلوده کننده زیست محیطی دریای خزر اعلام شد که متاسفانه به سرانجامی نرسیده است.

طی سال های اخیر عکس ها و تصاویر محل دپوی زباله محمودآباد در ساحل دریا در سانه های استانی، کشوری و جهانی سر و صدای بسیاری به پا کرد، اما حتی هشدارهای رسانه ای نیز نتوانست معضل چهار دهه‌ای این سایت زباله را حل کند و همچنان شاهد انباشت زباله در آن هستیم.

حداقل طی ۲ سال اخیر بارها از سوی مسئولان ارشد شهری و یا استانی وعده یافتن زمین مناسب برای ساخت سایت جدیدی داده شد ، ولی هربار به دلایلی که حتی برای مردم نیز غیرقابل پذیرش است، با بن بست مواجه شد. جابه جایی محل دفن، انتقال به استان دیگر، ارسال به زباله سوز و برنامه هایی از این دست بارها و بارها به عنوان گزینه روی میز مسئولان محمودآبادی تبلیغ شد ، ولی هیچکدام سرانجامی نداشته است.

این سایت زباله اکنون در فاصله حدود ۲۰ متری دریای خزر قرار دارد و چهار دهه شیرابه خود را به آب های خزر در ساحل محمودآباد تزریق می کند.

 

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا مازندران