پسماند فاجعه زیست محیطی در مازندران
پسماند فاجعه زیست محیطی در مازندران
محمودآباد آنلاین : آلودگی آب و هوا، خشک شدن تالاب ها، رودخانه ها و دریاچه ها، تخلیه ذخایر آبی زیرزمینی، تخریب مراتع و جنگل ها، فرسایش خاک و بیابان زایی، نابودی انواع گونه های گیاهی و جانوری و غیره را به یک طرف و بحران آلودگی محیط زیست با پسماند خانگی و صنعتی از طرف دیگر مهم ترین دغدغه مازندران به خصوص شهرستان بابل است.

اینکه حال محیط زیست مازندران خوب نیست از زبان همه متولیان امر و دوستداران محیط زیست بارها شنیده می شود اما قضیه وقتی تلخ‌تر از زهر خواهد شد که موضع گیری‌ها در حد برگزاری جلسات مدیریت پسماند و حرف‌های قشنگ در پستوی بایگانی‌ها روی کاغذ می‌ماند.

شدت تخریب محیط زیست در مازندران به حد نگران کننده ای رسیده است، این روند در طول چند دهه اخیر افزایش بی سابقه ای داشته، به نظر می رسد ادامه این وضعیت، چنان نتایج زیانبار و دیرپایی در ابعاد مختلف به دنبال داشته باشد که حتی جبران آن اگر ممکن شود؛ بسیار پرهزینه و زمان بر خواهد بود.

به بهانه روز محیط زیست در بررسی وضعیت زیست محیطی شهرستان بابل گفت‌وگویی داشتیم با متولیان و مسئولان تاثیر گذار در این حوزه تا راهکارهای پیشنهادی آنها را برای حل بحران پسماند داشته باشیم.

"پسماند" فاجعه زیست محیطی در مازندران

 فعالیت ۱۰۰ واحد صنعتی آب‌بَر در بابل

رئیس محیط زیست بابل در این باره با اشاره به فعالیت ۱۰۰ واحد صنعتی آب بر در این شهرستان گفت: فقط تعداد محدودی از این واحدها تصفیه خانه دارند و بقیه به طور مستقیم فاضلاب و پسآب ها را در طبیعت رهاسازی می کنند.

حسین حیدرپور با اشاره به اینکه توسعه جمعیتی هم سبب آلودگی محیط زیست و هم تغییراقلیم و هوا می شود، اظهار کرد: وضعیت فاضلاب در بابل از حالت بحرانی گذشته و تمامی منابع آب های زیرزمینی ما را آلوده کرده است.

وی افزود: شیرابه هایی که در روز به ظرفیت ۲۰۰ متر مکعب از ارتفاعات انجیلیسی سرازیر می شود سبب آلودگی محیط زیست شده است این در حالی است که تنها ۲۵ درصد آن ساماندهی شده است.

حیدرپور با اشاره به اینکه ۹۰ درصد فاضلاب های تولید شده از بخش کشاورزی است که کمتر به آن توجه شده است، خاطرنشان کرد: تنها ۱۰ درصد فاضلاب ما خانگی و صنعتی است.

وی با اشاره به اینکه زمین حالت خودپالایی خود را برای تصفیه از دست داده است لذا به منبع آب های زیرزمینی ضربه می زند، یادآور شد: رودخانه های ما نیز حالت خودپالایی را از دست داده وآلودگی میکروبی و فلزات سنگین وارد رودخانه می شود.

رئیس محیط زیست بابل تصریح کرد: محیط زیست حال خوبی ندارد گذشته از آلودگی طبیعت، هوا نیز آلوده شده و بارش باران اسیدی یکی از این پیامدهاست.

وی افزود: سرچشمه رودخانه ها در بابل آب ندارد آبی که در رودخانه ها مشاهده می شود همه فاضلاب است، روزانه ۱۵۰ مترمکعب سپتاژ انسانی توسط تانکرها در طبیعت رها می شود.

"پسماند" فاجعه زیست محیطی در مازندران

حیدرپور تصریح کرد: طبق استاندارد قانونی هر ۵۰ نفر در یک مکان باید یک تصفیه خانه داشته باشند کدام واحد و بلوک مسکونی تصفیه خانه دارند .

وی ادامه داد: به واحد های صنعتی پروانه بهره برداری بدون پیش بینی تصفیه خانه داده می شود این واحدها با اخذ وام وتسهیلات فعالیت خود را شروع و اقدام به جذب بیش از صدها نیرو می کنند که بعد از مدتی نداشتن تصفیه خانه آن معظل می شود که دیگر برای تعطیلی و برخورد با این واحدها دیر است.

رئیس محیط زیست بابل خاطرنشان کرد: واحدهای صنعتی دغدغه ای در خصوص مسئله پسآب و فاضلاب واحد خود ندارند چون آب در مازندران ارزان است و حتی برخی واحدها صنعتی کنتور مکش آب ندارند، یکی از دلایل خشکسالی مازندران مصرف بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی است در حالیکه باید از پسآب تصفیه شده استفاده شود.

وی گفت: در حوزه آمایش سرزمینی واحدهایی که به سبب آلودگی شدید مناسب مازندران نیستند در این استان مجوز فعالیت می‌گیرند.

"پسماند" فاجعه زیست محیطی در مازندران

“نوزادان بیمار” هدیه سایت زباله انجیلیسی به مردم بابلکنار

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره با بیان مشکلات زیست محیطی به خصوص از وضعیت اسفناک انجیلیسی با اشاره به اینکه زباله و شیرابه این سایت پسماند نه تنها سلامت نسل آینده بلکه آثار مخرب آن را بر تولد نوزادان بیمار بابلکنار شاهد هستیم، گفت: چه کسی به ما اجازه داده است ۳۰۰ تن زباله را در دل جنگل ها دفن کنیم، امروزه هزاران کلاغ در انجیلیسی با حمل زباله بیماری‌ها را در منطقه انتقال می‌دهند در واقع بعد از گذشت سه دهه تدابیری برای حل مشکل پسماند اتخاد نشد در حوزه دستیابی به بهبود سلامت مردم عقب هستیم.

علی کریمی فیروزجایی موضوع محیط زیست وفاضلاب را یکی از دغدغه های جدی دانست که در دهه های گذشته چه در حوزه قوانین، وضع قانون و سیاست های کشور در محافل علمی به فراموشی سپرده شد.

وی با اشاره به اینکه در اجرا یپروژه های زیربنایی مطابق با استاندارد و ضوابط زیست محیطی توجه نشده است، افزود: در دو دهه اخیر دنیا نشانه معناشناسی محیط زیست را در دستور کار خود قرار داده است، رابطه انسان و طبیعت که باید تعاملی و دوستانه باشد تبدیل به ارتباط تخاصمی و تقابلی شده است.

"پسماند" فاجعه زیست محیطی در مازندران

وی ادامه داد: در معناشناسی باید از ابزار نرم استفاده شود تا یک رابطه تعاملی بین انسان و طبیعت ایجاد شود که همدیگر را تقویت و هم افزایی کنند.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از ابزارهای مهم ایجاد زمینه تعامل بین انسان و محیط زیست استفاده از ابزار متون و کتاب های درسی است. اما ما چقدر در دوران ابتدایی که شاکله اصلی تربیت است به آن توجه کردیم؛ در حالی که در کشورهای دیگر در سنین کم کودک را با طبیعت آشتی می‌دهند.

تخریب سنگ‌ها با شیرابه‌های پسماند در انجیلیسی بابل

کریمی با بیان اینکه اگر با طبیعت قهر کنیم طبیعت نیز با ایجاد سیل و بلایای طبیعی جبران می کند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین درگیری و دغدغه ما در شهربابل فاضلاب خانگی است که امروزه با فاضلاب صنعتی پیوند خورد.

"پسماند" فاجعه زیست محیطی در مازندران

وی با اشاره به اینکه عمده‌ترین زباله ها در ارتفاعات دفن شده و شیرابه آن تمام سفره های آب زیرزمینی را آلوده کرده است، گفت: فاجعه اسفناکی در سایت انجیلیسی رخ داده است این شیرابه ها با بارندگی جریان یافته و حتی سنگ های مسیر را سوراخ می کند.

پسآب صنعتی “رجه” موجب مرگ آبزیان گتاب شد

نماینده مردم بابل در مجلس با اشاره به اینکه پسآب و فاضلاب دو شرکت کارتن سازی شهرک صنعتی رجه سبب آلودگی آب رودخانه و آببندان منطقه شده است، گفت: تمام موجودات آبزی منطقه گتاب با کام مرگ رفتند.

نماینده مردم بابل در مجلس یادآور شد: بعد از گذشت سه دهه نه تنها تدابیری برای حل مشکل انجیلیسی اتخاد نکردیم بلکه در حوزه دستیابی به بهبود سلامت مردم عقب هستیم.

صدور مجوز به شرکت های صنعتی بدون تصفیه خانه فاضلاب

کریمی با گلایه‌مندی از اینکه چرا متولیان امر با صدور مجوز به شرکت های تولیدی، هیچ تدابیر و تاکیدی بر رعایت استانداردها ندارند که امروز با شروع فعالیت و جذب ۵۰۰ کارگر برای پلمب آن دچار مشکل شوند، گفت: باید مسئولان قبل تنش و بحران سخت گیری کرده و جلوی اشتباه را بگیرند.

وی غم انگیزترین و تلخ ترین موضوع زیست محیطی را در حوزه پسآب و فاضلاب بهداشتی بیمارستان‌ها دانست و افزود: در حال حاضر با چه شیوه‌ای باید این مشکل حل شود در حالی‌که دانشگاه علوم پزشکی بابل قطب درمان شده با وجود پزشکانی که برند کشوری هستند خدمات کشوری ارائه می‌دهند.

"پسماند" فاجعه زیست محیطی در مازندران

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات زیست محیطی نیاز به گفتمان سازی است.

زباله و فاضلاب اولویت اول کشور نیست

نماینده مردم بابل در مجلس با اشاره به اینکه امروزه کشور اولویت های مهمی چون اقتصاد و معیشت مردم دارد و متاسفانه زباله صنعتی در اولویت نیست، تصریح کرد: آثار مخرب فاضلاب خانگی خیلی زود ملموس می شود ولی فاضلاب صنعتی در درازمدت خود را نشان می دهد لذا آثار مخرب پسآب صنعتی تمام حیوانات آبی منطقه گتاب را نابود کرده و این اثر بعد از ۱۰ سال خود را نشان داده است.

"پسماند" فاجعه زیست محیطی در مازندران

تعامل بین دانشگاه و ادارات راهکار حل بحران محیط زیست و زباله در مازندران

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل با اشاره به اینکه مشکل فاضلاب استان به خصوص در این شهرستان از مرحله بحران گذشته و به مرحله اضطرار رسیده است، گفت: باید از ظرفیت علمی و عملی دانشگاه ها در این حوزه استفاده شود.

سیدمیرالله حسینی با بیان اینکه از دوهزار مسئله مطرح شده هر منطقه در سطح کشور حدود ۴۰ مشکل و موضوع را برای مازندران تعریف کردند که راه حل این مشکل به عهده دانشگاه است، تصریح کرد: یکی از مشکلات مازندران مسئله فاضلاب و پسآب است که از حالت بحران خارج و به مرحله اضطرار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تمدن ها را نه جنگ هسته ای و بلایای طبیعی، بلکه دورریزهای فاضلابی اولید بشر نابود می کند، ادامه داد: تعاملی بین دانشگاه ها، ادارات و متولیان امر نیست و هنوز تعاملی بین علم و صنعت وجود ندارد که مشکل جامعه حل شود.

  • نویسنده : مریم عبدی
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا مازندران