واردات برنج تا اطلاع بعدی ممنوع خواهدشد
واردات برنج تا اطلاع بعدی ممنوع خواهدشد
محمودآباد آنلاین : معاون وزیر جهاد کشاورزی در بابل:ممنوعیت واردات برنج تا زمانی که وضعیت برنج تولید داخل به تعادل نرسد و منافع کشاورزان و مصرف کنندگان تامین نشود ادامه دارد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: واردات برنج معمولا سه ماه قبل از برداشت و سه ماه بعد از برداشت محصول ممنوع است، اما با توجه به پتانسیل و ذخایر استراتژیک برنج با لحاظ سرانه مصرف واردات برنج تا اطلاع بعدی ممنوع خواهد شد.

شاهپور علائی مقدم با بیان اینکه این ممنوعیت با حفظ سرانه مصرف پایدار است، افزود: تا زمانی که وضعیت برنج تولید داخل به تعادل نرسد و منافع کشاورزان و مصرف کنندگان تامین نشود این ممنوعیت ادامه دارد.

او ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به نقش برنج در تامین امنیت غذایی کشور برنامه ریزی کرده است ضمن اینکه سرانه مصرف برنج رعایت می‌شود تعادل بین تولید داخل و واردات نیز برقرار شود.

شاهپور علائی مقدم گفت: سال گذشته به دلیل جنگ اوکراین و روسیه و با هدف تامین امنیت غذایی کشور میزان زیادی برنج وارد کشور شده بود.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این وزارتخانه برای حمایت از تولید برنج کشور سه راهبرد را پیاده خواهد کرد، گفت: در طولانی مدت یک راهبرد اقتصادی با نگاه تنظیم بازار، حمایت از مصرف کننده و تولید کنندگان است که با همکاری سه استان شمالی تدوین می‌شود.

او افزود: برای حل مشکلات برنج کاران در کوتاه مدت نیز دستگاه‌ها و سازمان‌های اقتصادی وابسته به جهاد کشاورزی در سه استان شمالی خرید برنج را از شالیکاران شروع می‌کنند.

شاهپور علائی مقدم تقویت زنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی در استان‌های شمالی را راهبرد سوم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و ادامه داد: سه محصول برنج، مرکبات و کیوی استعداد ذاتی این سه استان هستند، اما تولید و بازرگانی آن با فراز و نشیب‌های فراوانی مواجه است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: از طریق ایجاد زنجیره‌های ارزش از مزرعه تا سفره، پای کار آمدن تشکل‌ها و ارائه تسهیلات کم بهره می‌توان نگرانی کشاروزان و باغداران را کاهش داد.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیمای مرکز مازندران