مفهوم داوری حقوقی و جایگاه آن در قوانین
مفهوم داوری حقوقی و جایگاه آن در قوانین
محمودآبادآنلاین:به منظور آشنایی با قوانین حقوقی در نظر گرفتیم دوشنبه های حقوقی را راه اندازی نمائیم تا در این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

در دنیای پیچیده امروز هر کس برای انجام کارهایش با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود؛ در این میان راهی که عقل پیش روی ما قرار می‌دهد این است که برای مقابله با مشکلات و رفع نواقص و گرفتاری ها باید با افراد خبره و کاردان در آن زمینه مشورت نماییم، چرا که گره های بدون تدبیر نه تنها باز نخواهند شد، بلکه پیچیده تر نیز می‌شوند.

امروزه بسیاری از مردم بی آنکه شناختی صحیح نسبت به اصول دادرسی و مسائل متنوع حقوقی داشته باشند، تشریفات اداری و مناسبات کاری آن را بدانند و با نحوه درست و مناسب دفاع از حق و حقوق خود آشنایی پیدا کرده باشند و بدون داشتن وکیل حقوقی برای رسیدن به حق خود اقدام نموده و راهی دادسراها و دادگاه‌های مختلف می‌شوند و متاسفانه چون فن دفاع، شیوه های اعتراض به آراء ارائه شده و بسیاری از مهارتهایی که یک وکیل با تجربه دارا می باشد را ندارند، علاوه بر اینکه در راه احقاق حق خود به نتیجه ای نمی‌رسند بلکه زمان، انرژی و حتی گاهی هزینه های زیادی را نیز از دست می‌دهند.

از این رو پایگاه خبری محمودآبادآنلاین بخشی به عنوان دوشنبه های حقوقی را در نظر گرفته است تا در این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

الهام کثیری کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مشاور حقوقی در دوشنبه های حقوقی به سوالات حقوقی شهروندان پاسخ خواهد داد.

در اولین ردیف دوشنبه های حقوقی به موضوع داوری پرداخته شده است. در ادامه این مطلب با مفهوم داوری آشنا خواهید شد.

مفهوم داوری حقوقی و جایگاه آن در قوانین :
داوری عبارت است از رفع اختلاف فی مابین اصحاب دعوی از طریق واگذاری آن به حکمیت اشخاصی که طرفین دعوی آنها را به تراضی خود انتخاب می‌نمایند و بدون ورود و دخالت مراجع قضایی و دادگاه مطابق قانون آیین دادرسی مدنی حکمی صادر می‌نمایند که لازم الاجرا و قطعی می‌باشد تا آنجا که استفاده از داوری در قوانین جاری به رسمیت شناخته شده و به رای داور جایگاهی همسنگ رای دادگاه اعطا گردیده است. بنابراین اگر در قراردادی شرط داوری پیش بینی شده باشد هیچ دادگاهی صلاحیت ورود و رسیدگی به اختلاف مرتبط با آن قرارداد را نخواهد داشت. در نتیجه فضای داوری فضایی سازشی و مسالمت آمیز است و طرفین دعوی با گفت و گویی دوستانه در محضر داور خویش به مذاکره نشسته و به حل و فصل اختلافاتشان می پردازند. لذا داوری یکی از روشهای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات می‌باشد که از مهمترین مزایای آن می توان به صرفه جویی در زمان، سرعت در رسیدگی و کاهش هزینه ها اشاره نمود.

  • نویسنده : الهام کثیری
  • منبع خبر : محمودآبادآنلاین