مشاهده آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در محمودآباد
مشاهده آنفلوانزا فوق حاد پرندگان در محمودآباد
مدیرکل دامپزشکی مازندران شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را دردو منطقه استان تایید کرد و گفت : اگرچه هر دو کانون این بیماری با انجام معدوم سازی ماکیان بومی تحت کنترل قرار گرفته است، اما هرگونه بی‌توجهی به هشدارها ،خطر گسترش این بیماری را دو چندان می‌کند.

دکتر محمدحسن گلپایگانی افزود : نخستین کانون شناسایی شده این بیماری یک واحد پرورش اردک بومی در روستای پائین احمدکلا شهرستان بابلسر و دومین کانون وزرا محله شهرستان محمود آباد است.

 وی توضیح داد : در نخستین کانون پس از شناسایی بیماری ، تمامی ماکیان موجود در آن معدوم شدند و شعاع سه تا ۱۰ کیلومتری کانون نیز تمامی اردک ها با اجرای عملیات کنترل و ضد عفونی تحت مراقبت قرار گرفته اند.

گلپایانی گفت : در وزارا محله محمود آباد تنها یک بال قوی مبتلا شناسایی شد که بلافاصله منطقه تحت کنترل دامپزشکی قرار گرفته است ، ولی واقعیت این است که کنترل پرندگان وحشی بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است و شهروندان باید به صورت جدی مراقب باشند و از مصرف گوشت پرندگان وحشی خودداری کنند.

وی افزود : به دلیل پرورش غیرمجاز و یا چرای آزاد اردک در شالیزارها و وجود دامگاه های غیرمجاز برای شکار پرندگان مهاجر آبزی احتمال انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از پرندگان مهاجر به اردک ها وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران از روستائیان استان که در حاشیه آب بندان ها و زیستگاه موقت پرندگان مهاجر زندگی می کنند خواست تا در صورت نگهداری انواع ماکیان در منازل نسبت به محصور و مسقف نمودن مکان نگهداری آنها اقدام و از رها کردن پرندگان در مزارع و معابر عمومی اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه احتمال آلوده بودن پرندگان مهاجر به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بالاست ، هشدار داد : گونه های غاز و اردک به عنوان مخزن ویروس می توانند ناقل این بیماری به سایر پرندگان باشند و با توجه به اینکه این بیماری ویروسی، مشترک بین انسان و حیوان محسوب می شود ، برای حفظ سلامتی باید ضوابط و مقررات امنیت زیستی جدی گرفته شود.

گلپایگانی با اظهار این که هشدارهای لازم به مردم منطقه برای استفاده نکردن از گوشت پرندگان وحشی داده شده است، گفت : خوشبختانه به دلیل نظارت مناسبی که بر صنعت طیور مازندران صورت می گیرد، تا این لحظه هیچ نشانی از بروز آنفلوآنزای حاد پرندگان در مرغداری های استان مشاهده یا گزارش نشده است.

وی افزود : مراقبت های بهداشتی از مرغداری ها در حال انجام است و هشدارهای لازم نیز مرغداران و دست اندارکاران این صنعت در استان برای چگونگی مراقبت از واحدهای مرغداری داده شد تا مانع سرایت بیماری به بخش صنعتی شوند.

پرسه آنفلوآنزا در شالیزارها 

شناسایی یکی از کانون های ویروس آنفلوآنزای پرندگان در واحد پرورش اردک بومی در مازندران نشان می دهد که با وجود هشدارهای کارشناسان دامپزشکی ، همچنان بی توجهی به این هشدارها و سماجت بر پرورش ماکیان به صورت غیرمجاز با استفاده از پسماند غذایی شالیزارها خطری جدی است که امنیت صنعت طیور و سلامت غذایی مردم استان را تهدید می کند.

مهاجرت سالانه ۱.۵ میلیون بال پرنده مهاجر زمستان گذران داخلی و خارجی به تالاب و آبگیرهای مازندران  در کنار وجود چند صدهزار قطعه مرغ بومی با رویکرد پرورش خانگی ، مازندران را به عنوان یکی از کانون های اصلی در معرض خطر بیماری آنفلوآنزا، نیوکاسل و برونشست در فصل سرما قرار می دهد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران هم با اشاره به تداوم پرورش اردک در شالیزارهای این استان ، هشدار داد : پرورش اردک در زمین های شالیزاری به خاطر رعایت نکردن ضوابط و مقررات پرورش دام و طیور غیرقانونی است.

گلپایگانی گفت : استان مازندران به خاطر شرایط آب و هوائی و موقعیت جغرافیایی نسبت به بیماری های دامی بویژه آنفلونزای پرندگان حساس است و بررسی ها نشان داده که عمده شیوع این بیماری از پرنده اردک بوده است.

وی با تاکید برضرورت رعایت نکات بهداشتی در پرورش اردک ، از پرورش دهندگان خواست تا در صورت مشاهده هر گونه بیماری و تلفات غیر طبیعی موضوع را به مراکز دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

استقبال پرورش گله ای اردک در شالیزرارهای استان مازندران امسال نیز همانند چند سال اخیر به رغم  موضوع خطر شیوع بیماری آنفلونزای حاد پرندگان مشاهده می شود ؛ دغدغه ای که اگر مورد بی توجهی قرار بگیرد ، بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مرغداری در استان را که سالانه با تولید بیش از ۱۸۰ هزار تن گوشت مرغ حدود ۱۲ درصد گوشت سفید کشور را تامین می کنند، بشدت مورد تهدید این بیماری قرار می دهد.

بر اساس قانون ، پرورش طیور بومی کمتر از۱۰۰ قطعه فقط در داخل بافت روستا با رعایت ضوابط بهداشتی مجاز است ولی پرورش گله ای خارج از بافت روستا، داخل زمین های شالیزاری و اطراف واحدهای صنعتی جرم محسوب می شود قابل پیگیرد قانونی است.

طبق اعلام رسمی دامپزشکی مازندران ، بر اساس ماده ۱۰ آئین نامه نظارتی بهداشتی این سازمان هر گونه پرورش دام و طیور مستلزم دریافت پروانه است و آنجایی که پرورش اردک به صورت گله ای تهدید جدی علیه بهداشت عمومی محسوب می شود، این فعالیت به لحاظ قانونی جرم تلقی می شود.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : ایرنا