متاسفانه تامین امنیت غذایی برای دولت مردان و مسئولین مهم نیست
متاسفانه تامین امنیت غذایی برای دولت مردان و مسئولین مهم نیست
محمودآباد آنلاین : فرزانه عضو کمیسیون برنامه و بودجه ضمن انتقاد ازا گزارشات ارائه شده از سوی معاونین وزیر نیرو گفت: در این گزارش ارائه شده تناقض وجود داد ، از یک طرف نگران بهره برداری بی رویه از آبهای زیرزمینی هستید ولی از طرف دیگر برای بهره برداری از ابهای سطحی برنامه ریزی متوازن در کشور ندارید.

سعید فرزانه نماینده مردم نورو محمودآباد در مجلس شورای اسلامی عصر سه شنبه در دیدار با وزیر نیرو که برای ارائه گزارش در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس حضور پیدا کرد گفت: پایین بودن شاخص مهار آبهای سطحی و شبکه آبیاری  در استانی همچون مازندران که قطب اصلی تامین کننده غذایی کشور است نشان از بی تفاوتی دولت مردان و مسئولین نسبت به تامین امنیت غذایی دارد.

وی افزود: برای مثال در  استان مازندران  پتانسیل آبی حدود ۶ میلیارد مکعب است که بیش از ۴٫۵ میلیارد آن از محل آبهای سطحی تامین می شود و این در حال است که شاخص مهار آبهای سطحی در مازندران ۱۲ درصد است و این شاخص در کشور ۴۴ در صد است.

فرزانه با بیان اینکه پایین بودن شاخص مهار آبهای سطحی در مازندران خیانت به امنیت غذایی کشور است، افزود: شاخص شبکه آبیاری مدرن نیز در اراضی آبی مازندران حدود ۱۰ درصد است ولی این شاخص در کشور حدود ۳۰ درصد است.

وی با بیان اینکه مازندران و گیلان قطب اصلی ومهم در امنیت غذایی کشور هستند تاکید کرد: این دو استان می توانند تمامی نیاز های برنج کشور را تامین کنند و کشور از واردات برنج بی نیاز نمایند.

نماینده مردم نور و محمودآباد افزود: بی توجهی و بی مهری به استان های شمالی نشان میدهد که امنیت غذایی برای مسئولین و دولتمردان مهم نیست و جزو اولویت انها قرار ندارد.

فرزانه در پایان پیشنهاد داد که برای جبران عقب ماندگی استان مازندران در بودجه سال ۱۴۰۰ و سالهای بعد این استان به صورت ویژه دیده شود تا این عقب ماندگی جبران گردد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز طی سخنانی در این دیدار ، یکی از غفلت هایی که بعد از انقلاب صورت گرفته را عدم برنامه ریزی برای مهار آبهای سطحی در استان های شمالی عنوان کرد و افزود: دائماً به معاونین وزارتخانه این موضوع را متذکر شده ام ولی متاسفانه در جلوی چشمان ما آبهای سطحی در چند استان به دریا ختم می شوند که امید داریم بتوانیم با همراهی شما عزیزان اقدامی اثر بخش در این حوزه را شاهد باشیم.

 

 

  • نویسنده : رضا اکبری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین