برگزاری اولین دوره مسابقات دانشگاهی ورزش لوتوپ در محمودآباد
برگزاری اولین دوره مسابقات دانشگاهی ورزش لوتوپ در محمودآباد
محمودآباد آنلاین : به مناسبت هفته معلّم و به همت کمیته ورزش لوتوپ انجمن ورزشهای همگانی دانشگاهی مازندران و دانشکده فنی و حرفه ای پسران محمودآباد اولین دوره مسابقات دانشگاهی ورزش لوتوپ به میزبانی این دانشکده برگزار شد.

دکتر علی قاسمی رئیس کمیته ورزش لوتوپ انجمن ورزشهای همگانی دانشگاهی مازندران در مصاحبه با خبرنگاران گفت: این دوره از مسابقات با همکاری دانشکده فنی و حرفه ای پسران محمودآباد با شرکت ۱۰ ورزشکار برگزار شد که در فینال این مسابقات عباس حاتمی به رتبه اول و ابوالفضل نوروزی به رتبه دوم دست پیدا کردند.

دکتر علی قاسمی گفت: ورزش لوتوپ یک رشته ورزشی نوپا و تازه تاسیس دانشگاهی می باشد که برابر دستورالعمل تدوین شده این بازیها به صورت دونفره برگزار می شود و نفرات منتخب بصورت حذفی با یکدیگر به رقابت پرداخته و در پایان دو نفر به فینال مسابقات راه پیدا می کنند.

رئیس کمیته ورزش لوتوپ انجمن ورزشهای همگانی و دانشگاهی استان مازندران اضافه کرد : لوتوپ به عنوان یک بازی مکمل جهت تمرین های تیم های حرفه ای فوتبال مورد استفاده قرار میگرد و قابلیت اجرا بر روی زمین چمن، شن و سالن ورزشی را دارا می باشد.

دکتر علی قاسمی مبدع این ورزش در خصوص نحوه اجرای این بازی گفت: این ورزش در زمینی به مساحت ۱۲۶ متر مربع و هر طرف نیمه ۶ متر و با دو بازیکن و با ۱۰ توپ که در هر نیمه زمین ۵ توپ استقرار دارد  در دو وقت پنج دقیقه ای آغاز میگردد.

وی افزود: زمین این ورزش از اطراف و سقف به ارتفاع ۳ متر سرپوشیده بوده و وسط زمین یک موتور متحرک تور وجود دارد که با شروع بازی به سمت بالا حرکت نموده و بازیکنان با شروع بازی باید سعی در دور کردن توپ و انداختن توپ ها به زمین حریف کنند.

وی تصریح کرد: هدایت توپ ها با شوت کردن و به غیر از دست ها انجام شده و دو داور بر روند بازی قضاوت کرده و در پایان بازی برنده کسی است که توپ کمتری در زمین خود داشته باشد.

وی اضافه کرد: ابزارهای مورد استفاده در بازی لوتوپ به شماره ۸۳۰۳۰ مورخ ۱۸/۳/۹۳ دارای گواهی نامه ثبت اختراع در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بوده و بر اساس مصوبه شماره ۹۳۰۲۰۷۰۲ مورخ ۲۸/۲/۹۳ مورد تائید شورای تخصصی ارزیابی اختراع از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران قرار گرفت.

وی در پایان علت نام گذاری این ورزش به نام لوتوپ را ابداع این ورزش در استان مازندران عنوان کرد و گفت: لو در زبان مازنی به معنای ضربه زدن با پا است و چون این ورزش جزء ورزش های توپی به حساب می آید از عنوان لوتوپ در نامگذاری آن استفاده شده است.

  • نویسنده : محمد اسماعیلی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین