لزوم استفاده از ظرفیت‌های محمودآباد در راستای توسعه
لزوم استفاده از ظرفیت‌های محمودآباد در راستای توسعه
محمودآبادآنلاین:معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه و پیشرفت شهرستان محمودآباد تاکید کرد و گفت: باید با استفاده از ظرفیت‌هایی همچون گردشگری ، کشاورزی و همچنین صنعت در راستای توسعه و خودکفایی شهرستان اقدام شود.

رضا علیخانی کوشکک روز پنجشنبه در جلسه کارگروه توسعه، برنامه ریزی و عمران شهرستان محمودآباد که با حضور  تعدادی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان در فرمانداری محمودآباد برگزار شد ، افزود: در شرایطی که بودجه و اعتبار برای تکمیل پروژه های ناتمام، محدود است باید با مدیریت جهادی توام با ابتکار و خلاقیت  از تمامی امکانات در راستای تحقق اهداف شهر عمل شود.

وی با بیان شهرستان محمودآباد با مشکلات و چالش های زیادی در حوزه شهری روبه رو است، بیان کرد: چالش های شهرستانی باید با توجه به محدودیت در تامین اعتبار اولویت بندی شود و مشکلات مهم تر بر اساس اولویت در دستورکار قرار گیرد.

معاون استاندار مازندران به ظرفیت بالای گردشگری محمودآباد اشاره کرد و گفت: این شهرستان ساحلی  از ظرفیت گردشگری بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه محمودآباد مقصد گردشگری در مازندران شناخته شده و تنها منطقه گذری و عبوری نیست باید از این ظرفیت در راستای رشد اقتصادی و شکوفایی شهر استفاده شود.

وی کشاورزی و کلخانه های کوچک مقیاس را از دیگر پتانسیل های مهم محمودآباد برشمرد و بیان کرد: باوجود تمامی محرومیت هایی که گریبانگیر این شهرستان ساحلی می باشد باید از تمامی ظرفیت هایی که مغفول مانده است برای توسعه و خودکفایی بهره گرفت.

ساخت‌وسازهای بی‌رویه 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران همچنین خواستار تعیین تکلیف ساخت و سازها در حریم شهری شد و افزود: متاسفانه در حریم شهر ساخت و سازهایی انجام شده است که تکلیف آنها از لحاظ قوانین و مقررات ساخت و ساز مشخص نیست و باید هرچه سریع تر در خصوص این ساخت و ساز های غیر مجاز و همچنین نحوه  ارائه خدمات به این انها تصمیم گیری شود.

وی به چالش های حوزه راه های مواصلاتی شهرستان  و آب و فاضلاب نیز اشاره کرد و گفت:  چالش هایی  نظیرپایین  بودن ظرفیت راه های مواصلاتی محمودآباد و کشش ترافیکی و حادثه خیز بودن معابر و همچنین ترمیم و تقویت  شبکه آب و فاضلاب و تصفیه فاضلاب ها باید در دستور کار و اولویت اقدامات مدیران قرار گیرد.

علیخانی افزود: با توجه به مشکلات متعدد در حوزه آب در این منطقه باید نسبت به ذخیره سازی، هدایت و کانالیزه کردن آب هایی که هدر می رود برای توسعه کشاورزی و آب شرب محمودآباد اقدام شود.

شهرستان محمودآباد با حدود یکصدهزار نفر جمعیت با وجود اینکه در رتبه ۱۲ جمعیتی استان قرار دارد اما نخستین ایستگاه ساحلی و نزدیک ترین ساحل دریای خزر را به پایتخت کشور دارد و سالانه میزبان حدود پنج میلیون مسافر از سراسر کشور می باشد، طی سال های اخیر میزبانی از  گردشگر های متعدد و همچنین ساخت و ساز های بی رویه بدون توجه به زیرساخت ها مشکلات متعددی از جمله کمبود آب شرب و زراعی و همچنین انباشت بی رویه زباله را در این منطقه به دنبال داشته است.محمودآباد در سالهای اخیر مورد هجوم انبوه ساخت و سازهای بی رویه و انبوه سازان قرار گرفته است که کمترین ارتباطی با توسعه اقتصادی شهرستان نداشته است و همین امر سبب دور شدن این شهرستان ساحلی از ظرفیت گردشگری خود شده است.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا