شرایط ویژه اعطای وام برای روستائیان و عشایر در ۱۴۰۱
شرایط ویژه اعطای وام برای روستائیان و عشایر در ۱۴۰۱
محمودآباد آنلاین/سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ به بیان توضیحاتی درباره شرایط ویژه اعطای وام بانکی برای روستائیان و عشایر پرداخت.

به گزارش محمودآباد آنلاین؛ رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱  گفت:  بانک مرکزی مکلف شد در سال ۱۴۰۱ نسبت به قبول پرونده چرای دام، پروانه چاه‌های کشاورزی، سند مالکیت اراضی کشاورزی و حساب یارانه کشاورزان، روستائیان، دام داران سنتی و عشایر را به عنوان وثیقه در کلیه بانک‌ها فراهم شود تا مشکل وثیقه وام این افراد در سال آینده  حل شود.

زارع این سخنان را در جمع خبرنگاران و نشست خبری روزانه کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرد.

پیش از این روستائیان به دلیل برخوردار نبودن از ضامن دولتی برای اخذ وام از بانک‌ها دچار مشکلات فراوانی بوده اند.

کمیسیون تلفیق همچنین مصوب کرد از ۳۰ هزار میلیاردی که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی از طریق فروش اموال منقول و غیر منقول قرار داده شده راه کار‌های هزینه‌ای در بخش آب و خاک، زیر ساخت کشاورزی و کلیه فعالیت‌های بخش کشاورزی در نظر گرفته شد.

علاوه بر این، سازمان ملی زمین و مسکن مکلف شد ۲۰ درصد از زمین‌ها و املاک در اختیارش را در حریم و محدوده شهر‌ها  در اختیار شرکت بازآفرینی شهری قرار دهد تا نسبت به بازآفرینی بافت فرسوده شهر‌ها اقدام شود.

زارع گفت: دولت مجاز به واگذاری سهام پروژه‌های نیمه صنعتی و تولیدی در اختیار خودش در قالب شرکت‌های سهامی عام از طریق بازار سرمایه اقدام کند و وزارت صمت  هم مکلف به واگذاری سهام معادن تعطیل شده در اختیارش از طریق بازار سرمایه شد.

علاوه بر این، به منظور تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات الکترونیکی به مردم و کاهش مراجعات مردمی دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند پنجره واحد خدمات هوشمند را تا بهمن ۱۴۰۱ راه اندازی کنند.   وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات مجاز به فروش اموال و دارایی‌های غیر منقول و تغییر کاربری آن‌ها تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان شد که از طریق صندوق پیشرفت و عدالت از طریق شبکه ارتباطات هزینه کنند.

وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌های بالای ۵۰۰ هزار نفر با همکاری نیروی انتظامی از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی در شرایط رقابتی نسبت به نصب دوربین کنترل سرعت و تشخیص الکترونیکی تخلفات در سال ۱۴۰۱ اقدام کنند.

مبلغ هزار میلیارد برای توسعه زیر دریایی از محل واردات خودرو تعلق خواهد گرفت.

کمیسیون تلفیق مصوب کرد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی در سال ۱۴۰۰ نسبت به اخذ تسهیلات برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی  با اولویت ساخت خوابگاه‌های متاهلی به ویژه در مناطق کمتر برخوردار اقدام کنند.

علاوه بر این مصوب شد مازاد هزینه تصیلی دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی در قالب وام از طریق صندوق رفاه دانشجویان در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

شرکت های دولتی مجاز شدند با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش تا یک درصد از سود خود را صرف احداث مدرسه در روستاهای فاقد مدرسه و توسعه عدالت آموزشی کنند.

صندوق تامین خسارات های بدنی مکلف به پرداخت دیه زندانیانی شد که قبل از اجباری شدن قانون اجباری شدن بیمه بدنی به زندان رفته اند کند و آنها را با همکاری ستاد دیه کشور به صورت بلاعوض از زندان  آزاد کند.

نیروی انتظامی مکلف شد از ابتدای سال ۱۴۰۱ سامانه تعویض پلاک خودرو و موتور سیکلت را به نحوی ایجاد کند که تمام مراحل نقل و انتقال مالکیت به صورت برخط انجام شود و مراجعه حضوری صرفا به منظور تعویض، فک و نصب پلاک باشد.

زارع در ادامه اعلام کرد: جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی لایحه بودجه ۳ شیفته برگزار می‌شود و تا  پنج شنبه بررسی بودجه به پایان می‌رسد و سپس یک بازه زمانی ۱۰ روزه برای بررسی بودجه در کمیسیون‌های تخصیص مجلس اختصاص می‌یابد و از ابتدای بهمن ماه بودجه برای بررسی به صحن علنی مجلس می‌آید.

این مصوبات کمیسیون تلفیق تا زمان رای صحن علنی مجلس و تائید شورای نگهبان به قانون تبدیل نمی شود.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان