سایه افزایش ابتلا به اومیکرون بر ثبات رنگ آبی کرونایی مازندران
سایه افزایش ابتلا به اومیکرون بر ثبات رنگ آبی کرونایی مازندران
محمودآباد آنلاین:رنگ‌بندی کرونایی استان مازندران در حالی برای دومین هفته متوالی یکپارچه آبی ارزیابی شده که بنا به گفته مسوولان بهداشتی شمار ابتلا به سویه اومیکرون در استان رو به افزایش است و کندی روند واکسیناسیون بویژه دز سوم نیز بر شدت آن افزوده است.

به گزارش ایرنا، براساس ارزیابی جدید نرم افزار ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که امروز شنبه ۲۵ دی ماه اعلام شد همه ۲۲ شهرستان مازندران در رنگ بندی کرونایی آبی باقی مانده اند. هفته گذشته با خروج شهرستان رامسر از وضعیت زرد برای اولین بار تمامی استان یکپارچه به رنگ آبی کرونایی در آمده بود.

نقشه رنگ بندی سامانه ماسک تنها بر اساس روند بستری است. رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنی خطر کم است. این رنگ به مناطقی داده می شود که آمار بیماران کرونایی بستری روزانه در آنجا ۲ نفر به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اگر چه طی هفته های گذشته در میزان بستری بیماران کرونایی، فوتی ناشی از کرونا و همچنین مراجعین سرپایی روند افزایشی در استان مشاهده نشده است و تقریبا یک ثبات کرونایی در استان برقرار است ، ولی متاسفانه میزان ابتلا به اومیکرون در استان افزایش یافته است و با توجه به قدرت سرایت سویه جدید، نگرانی مبنی بر افزایش تعداد بیماران بستری وجود دارد.

دکتر قاسم استفاده از ماسک را مهم ترین عامل از جلوگیری سویه اومیکرون عنوان کرد و افزود: متاسفانه با وجود توصیه های علوم پزشکی استفاده از ماسک در استان کاهش یافته است و به زیر ۶۵ درصد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین به تاثیر واکسیناسیون دز سوم برای کنترل سویه اومیکرون اشاره کرد و گفت : با وجود اینکه واکسیناسیون دز سوم می تواند در  کنترل این بیماری بسیار موثر باشد ولی  مورد استقبال مردم قرار نگرفته است .

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد از جمعیت هدف مازندران دز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند هر چند که مازندران رتبه اول در تزریق دز سوم واکسن را دارد ولی هدف گذاری ما با توجه به افزایش مراکز واکسیناسیون ۴۰ درصد جمعیت بود که محقق نشده است.

دکتر اویس با بیان اینکه رنگ آبی کرونایی نباید سبب عادی انگاری در جامعه شود ادامه داد: با توجه به  رنگ آبی کرونایی و برداشتن محدودیت ها و بازگشایی مراکز تجمعی لازم است مردم بیش از پیش  پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و  فاصله گذاری اجتماعی را  رعایت کنند زیرا قدرت پخش سویه جدید به مراتب بیش تر از سویه های قبلی است.

وی همچنین از مردم خواست برای کنترل سویه جدید و جلوگیری از انتشار اومیکرون برای تزریق دز سوم واکسن کرونا مراجعه کنند.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۴۶ بیمار جدید به ۲۴۴ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته چهار نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.طی یک هفته اخیر تعداد بیماران فوتی ناشی از کرونا به ۱۶ نفر رسید که بیشترین فوتی طی چند هفته اخیر بوده است. همچنین روز دوشنبه گذشته نیز پس از ۵۳ روز تعداد فوتی کرونایی استان به پنج نفر افزایش یافته بود.

نگرانی مسوولان بهداشت و درمان مازندران در باره افزایش آمار ابتلا به اومیکرون با مسوولان وزارت بهداشت همخوانی دارد چون سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت هم پنجشنبه گذشته در حساب توییتری خود از مازندران به همراه هرمزگان، تهران، خراسان رضوی و اصفهان به عنوان استانی نام برد که در صدر آمار ابتلا به اومیکرون قرار دارد.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا