محمودآباد از بحران « مدیریت » آب رنج می برد
محمودآباد از بحران « مدیریت » آب رنج می برد
محمودآباد آنلاین : بحران مدیریت آب محمودآباد ، مدتی طول نکشید که از روستاها به داخل شهر رسیده و افزایش اعتراضات مردمی را در طی چند روز اخیر در پی داشته است.

به گزارش محمودآباد آنلاین؛ هرسال تابستان وضعیت آب شرب محمودآباد در کنار آب مزارع کشاورزی در این شهرستان بحرانی تر می شود، بحرانی که طی سال های اخیر با وعده انتقال آب و یا حل مشکلات آب و فاضلاب دل ها را خوش می کند اما تا به این لحظه وعده ای محقق نشده است.

معضل وعده انتقال آب و یا تامین آب شرب کل شهرستان یک طرف داستان، ضعف مدیریتی در این روزها طرفی دیگر!!! اینبار باید گفت که شهرستان محمودآباد بیشتر از این اینکه از بحران کمبود آب رنج ببرد، از بحران « مدیریت » آب رنج می برد.

مسئولان چه می‌گویند؟ 

عبدالهاشم رضاپور ، رئیس اداره آب و فاضلاب محمودآباد در پی این اعتراضات اینگونه پاسخ داده است : تنها ۱۰ درصد شهرستان محمودآباد مشکل آب شرب دارند و مشکل از کل شهرستان نیست.

وی با بیان اینکه ۹۶ روستا تحت پوشش قرار گرفتند، افزود : تنها سه یا چهار روستا مشکل آب شرب دارند که ظرف امروز و فردا حل می شود.

رضاپور با اشاره به اینکه مشکل شهر محمودآباد مستلزم اجرای خط انتقال و بهسازی یک حلقه چاه در دستور شرکت است ، بیان کرد : نقاطی که مشکل قطعی آب شرب دارند را با تانکر آب رسانی می کنیم و کسی در شهر مشکل تامین آب ندارد.

رئیس اداره آب و فاضلاب محمودآباد خبر داد : خط انتقال سرخ رود در مدار است و کارهای فنی آن حل شده است. اما اعتراضات مردم بیانگر تعداد زیادی از روستاها و علل الخصوص سطح شهر است و معتقدند که این مشکل درصد بیشتری از آن ده درصد را در برمیگرد، درصورتی که رئیس شبکه آب و فاضلاب آمار ده درصدی داده است.

رئیس شبکه آب و فاضلاب شهرستان محمودآباد در تاریخ ۲۵ مرداد سال ۱۳۹۹ در مصاحبه ای که با پایگاه خبری محمودآباد آنلاین داشت، گفت : با وارد مدار شدن طرح دابوی شمالی که به طول ۱۷ کیلومتر با هزینه ای بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال انجام شده است مشکلات آب آشامیدنی مشترکین فعلی سرخ رود و حدود ۴۰ روستای اطراف برطرف شده است.

روز تعطیل پای کار هستیم

اما مردم روستاهای سرخ رود در طی چند روز اخیر با اعتراض قطعی آب یا عدم تامین آب شرب به شبکه های مجازی یا اصحاب رسانه مراجعه کردند. درصورتی که صبح امروز ۲۷ تیرماه ۱۴۰۱ ، رضاپور رئیس اداره آب و فاضلاب در مصاحبه ای اختصاصی با محمودآباد آنلاین گفت : مردم اگر این موضوع را قبول ندارند بیایند تا آمار بگیرند و مجتمع دابوی شمالی با ۲۴ روستا و شهر سرخ رود هیچ مشکلی ندارند.

وی با بیان اینکه در روز تعطیل هم پای کار هستیم، افزود : در جلسه ای که با دکتر بهزاد برارزاده مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان مازندران داشتیم، موافقت شد تا لوله ها خریداری شوند و چاه در مدار بیاید پس قصد داریم این مشکل را حل کنیم.

رضاپور با اشاره به افزایش دمای هوا و مصارف زیاد مردم و مسافران، تاکید کرد : ما بر اساس نیاز مردم آب وارد شبکه می کنیم اما مصرف بی رویه داریم و در این معادله تامین آب با ماست ولی مردم باید رعایت کنند تا این موضوع به تعادل برسد.

روح الله علیزاده فرماندار محمودآباد در تاریخ ۱۴ خرداد ماه ۱۴۰۱، طی مصاحبه ای خبرداد : یک نقطه کور که از حساسیت بالایی برخوردار است و در حد فاصل منطقه گالشپل و ترسیاب می باشد که نیازمند تعریض و جابجایی و افزایش قطر لوله های آب به طول یک کیلومتر است که به علت ازدحام جمعیت و ترافیک بین شهری عملیات عمرانی جابجایی این لوله ها را متوقف کرده است و رایزنی و هماهنگی لازم با شرکت آب و فاضلاب استان برای شروع جابجایی لوله ها صورت گرفته و این جابجایی نیازمند اخذ استعلام های لازم از سوی راه و شهرسازی و تامین اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال است که بخشی از اعتبارات لازم در این بخش را شرکت آب و فاضلاب و بخشی را با پیگیری نماینده مجلس شورای اسلامی و بخش دیگر را از منابع داخلی در حال تامین می باشیم.

وی معتقد است ، افزایش حضور مسافران و مصارف بالا و همچنین مشکل زیر ساختی انتقال آب در منطقه گالشپل از عمده ترین مشکلات کمبود و قطع آب در برخی مناطق شهری محمودآباد می باشد.

و تکلیفی که معلوم نیست

اما درآخر بحث اصلی اینجاست که از یک طرف معلوم نیست مسئولین چرا طبق وعده های گذشته و اعتقاداتشان، هنوز مشکل آب شرب شهرستان را طی چندسال متوالی حل نکردند و معتقدند که در سال جاری این مشکل حل می شود و پای کار هستند و از طرف دیگر هم پاسخ اعتراض مردمی که در گرمای طاقت فرسای تابستان از نبود آب می نالند قیاس سالانه نیست بلکه بررسی معضل است ؛ معضلی که گویا شهروندان معتقدند متولیان امر تصمیم ندارند به آن رسیدگی کنند.

طی چند روز پیگیری و بررسی این مشکل از طریق مردم و مسئولین محمودآباد؛ معلوم نیست که مردم محمودآباد دروغ می گویند یا مسئولین آن ؟!

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین