ساخت ویلا در روستاهای مازندران ممنوع شود
ساخت ویلا در روستاهای مازندران ممنوع شود
محمودآباد آنلاین : وزیر کشور گفت: روستاهای مازندران بسیار حائز اهمیت و حساس بوده و نباید اراضی روستاهای استان تبدیل به ویلا سازی شود و این بدترین نوع استفاده از زمین‌های حاصلخیز روستا است، ساخت‌وساز غیرمجاز در روستاهای مازندران نباید اتفاق بیافتد و نباید در اراضی روستاهای استان ویلاسازی شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، احمد وحیدی بعد از ظهر امروز در اولین همایش سراسری دهیاران استان مازندران با تبریک ایام رجب، ولادت امام علی(ع) و ایام‌الله دهه فجر، اظهار کرد: انقلاب اسلامی وارد چهل و چهارمین سال حیات خودش شده است و این ایام بسیار باشکوه است و انقلاب نور امید برای انسان‌های آزاده جهان باز کرده است.

وی در ارتباط با همایش دهیاران استان،تصریح کرد: برای بنده بسیار مسرت‌بخش بوده که در این جمع حضور پیدا کردم، روستا مرکز اقتصاد، فرهنگ، اصالت‌ها است در روستاها کار و تلاش فرهنگ‌سازی می‌شود و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

وزیر کشور با اشاره به نقش اثرگذار روستاها در اقتصاد و جریانات ملی بسیار نقش آفرین است، گفت: این نقش باید همیشه مورد توجه قرار گیرد، بحث مهاجرت از روستا به شهر باید پیشگیری و درمان شود.

وی ادامه داد: حجم خدمات به روستاهای کشور در بعد از انقلاب و پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست با وجود اینکه ۶۵ درصد جمعیت ما در روستاها زندگی می‌کردند شرایط مطلوبی نداشتند و کمبود خدمات در روستاهای نزدیک شهر هم حاکم بوده که با انقلاب اسلامی خدمات توسعه‌ای مناسبی در روستاها ایجاد شده است.

وحیدی با اشاره به خدمات بسیار محدود در روستاها پیش از انقلاب،گفت: بعد از انقلاب به روستاهای کشور توجهی مناسبی شده و در حال حاضر بیشتر روستاهای کشور صاحب ظرفیت‌های مناسبی هستند.

وی در ارتباط با دلایل مهاجرت به روستاها که محل تولید است،گفت: این موضوع یک دغدغه جدی است و برای درمان این مشکل و پیشگیری از مسئله مهاجرت از روستاها به شهر حتما باید جواب روشنی به این مسئله بدهیم و نسبت به درمان آن اقدام کنیم.

وزیر کشور یادآور شد: یکی از دلایل اصلی بحث اشتغال است، اشتغال مناسب در روستا یک بحث مناسب است اما دلائل دیگری هم دارد، اما رویکرد و فرهنگ توجه به روستا هم بسیار مناسب است، اگر ظرفیت‌های روستاها را شناسایی و بشناسیم و روی آن کار کنیم بسیار دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های ارزشمندی در روستاهای کشور وجود دارد که نیاز به شناسایی و معرفی دارد، حتی روستاهای داریم که محصولات صادراتی آنها به برخی از کشورهای اروپایی صادر می‌شود و بنده این موضوع را از نزدیک دیده‌ام.

وحیدی یادآور شد: تعداد روستاهای مولد در کشور هم زیاد است در سیاست‌های ابلاغی کلی رهبر معظم انقلاب بحث توسعه روستاها به آن اشاره شده است، بحث ایجاد کلان شهر روند درستی نیست باید توزیع جمعیت را به شکل مناسب در همه نقاط کشور داشته باشیم و در طرح آمایش سرزمینی که ترکیبی از شغل، فضا و جمعیت باید همه جای کشور آباد شود و لازمه آن این است که روستاها آباد شود.

وی با اعلام اینکه ۴۷ وظیفه برای دهیاران تعیین شده است،گفت: از این ۴۷ وظیفه دسته‌بندی شده و نزدیک ۱۶ کارگروه پیش‌بینی شده که دهیاران بتوانند برای هر حوزه‌ای امور خود را پیش ببرند و در برنامه ششم توسعه ۱۰۰ هزار تسهیل‌گر در حوزه روستاها تربیت شوند که این کار در امور دهیاری و شهرداری‌های کشور در حال پیگیری است.

وزیر کشور اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که برای همه روستاها برنامه توسعه‌ای داشته باشند و حکمرانی روستایی را در کشور تعریف کنیم که چهارچوب و تحقق آن طوری طراحی شود که کارکرد هر روستا مشخص شود.

وی ادامه داد: برای توسعه روستاها نیاز به حرکت دسته‌ جمعی در کشور داریم که این موضوع در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نسبت به آن تاکید شده و هم در برنامه‌های رئیس جمهور هم این موضوع پیش‌بینی شده و منابع آن هم در قانون دیده شده است.

وحیدی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه روستاها استان و رونمایی از سامانه دهیاران گفت: این اقدام بسیار اثرگذار بوده، منابع برای توسعه روستاها در کشور وجود دارد به شرط اینکه برنامه مشخص و قوی تدوین شود.

وی اضافه کرد: با داشتن برنامه مدون و مناسب گام بزرگی در اشتغال و آبادانی و عمران سرزمین خودمان می‌توانیم برداریم و در استان مازندران ظرفیت بزرگی از این حیث وجود دارد.

وزیر کشور ادامه داد: این سامانه و برنامه و دیگر برنامه‌های توسعه‌ای نیاز به همراهی همه جانبه دارد.

وی با اشاره به شکایت‌های از روند اجرای طرح‌ هادی در روستاهای کشور، گفت: این موضوع باید حل و فصل شود و به خوبی عملیاتی شود و زمینه توسعه روستاها را فراهم کند.

وحیدی ادامه داد: روستاهای مازندران بسیار حائز اهمیت و حساس بوده و نباید اراضی روستاهای استان تبدیل به ویلا سازی شود و این بدترین نوع استفاده از زمین‌های حاصلخیز روستا است، ساخت‌وساز غیرمجاز در روستاهای مازندران نباید اتفاق بیافتد و نباید در اراضی روستاهای استان ویلاسازی شود.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : خبرگزاری فارس مازندران