رئیس شورای روستای لامیزده درجمع برترین های استان مازندران
رئیس شورای روستای لامیزده درجمع برترین های استان مازندران
محمودآباد آنلاین: همایش تجلیل از شوراهای برتر استان با حضور استاندار مازندران، معاون عمرانی استاندار، فرماندار شهرستان نور، ائمه جمعه نور و ایزدشهر، تنی چند از مسئولین استانی و شهرستانی، شهرداران، شوراهای اسلامی شهر و روستا مازندران در سالن همایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور برگزار شد.

استاندار مازندران در این مراسم اظهار کرد: تاسیس شوراهای اسلامی برای اولین بار با فرمان حضرت امام خمینی ره در اردیبهشت ۱۳۵۸ تشکیل و تبدیل به نمادی از اداره کشور به دست مردم شد.

سید محمود حسینی پور تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران از بدو تاسیس با اتکا به رای مردم در همه امور و عرصه های اجرایی و مدیریت شهری به نظام مردم سالاری دینی رسید.

استاندار مازندارن با اشاره به اینکه شوراهای شهر و روستا میراث گرانقدر قانون جمهوری اسلامی ایران است، خاطرنشان کرد: سرمایه اجتماعی در هر نظامی که مبتنی بر مردم سالاری باشد یکی از مولفه های مهم اقتدار است.

حسینی پور افزود: اگر سرمایه اجتماعی یک جامعه کاهش پیدا کند حس اعتماد، همدلی و همکاری واحد اجتماعی از دست می رود و جامعه دچار بحران اجتماعی خواهد شد بنابراین وجود کوچکترین میزان تخلف در این نهاد مردمی زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی با بیان اینکه هدف شورا گره گشایی از مشکلات عینی و مشخص مردم در شهرها و روستاها است، ادامه داد: متاسفانه با بررسی اجمالی پرونده گذشته شوراها علیرغم خدمات بسیار ارزشمندی که در کل کارنامه شوراها وجود دارد برخی نواقص مشاهده می شود که باید مورد توجه قرار گیرد چراکه در حال رشد و توسعه هستیم و هرچه عملکردها مورد نقد و بر اساس نگاه به آینده باشد ضمن بررسی آسیب ها می توان به فرصت ها نگاه عمیق تر داشت.

استاندار مازندران مازندران شوراها را به مصابه نماد عینی سرمایه اجتماعی دانست و گفت: هنجارها و ارزش های اشتراک گذاشته شده که موجب تقویت همکاری اجتماعی می شوند جز با همت و تلاش و جهاد شوراها محقق نخواهد شد.

حسینی پور با اشاره به اینکه هیچ فاصله ای بین دستگاه اجرایی و پارلمان شهری نیست، یادآورشد: توانمندسازی اقتصاد روستا در دستور کار استانداری مازندران  قرار گرفته و همه موظفند از حداکثر ظرفیت روستایی خصوصا در حوزه کشاورزی، باغداری، دامپروری، بومگردی و گردشگری بهره ببرند و ‌شوراها و دهیاران و مسئولین اجرایی با انگیزه بالا و ایجاد ثروت برای روستائیان دست به کار شوند و حمایت کنند.

وی تعداد روستاهای مازندران را ۳۶۰۰ روستا اعلام کرد و افزود: متاسفانه بهره برداری مناسبی از ظرفیت روستاها نمی شود بلکه جوانان ضمن مهاجرت به شهرها به شغل های کاذب پناه می بردند؛ با تعامل بین شوراها و دستگاه اجرایی جوانان باید به روستاها بازگردند و علاوه بر مولد بودن، ثروت تولید کنند و صادرات مازندران را از تولیدات خود تجهیز کنند.

عالی ترین مقام دولت در مازندران با اشاره به اینکه جراحی اقتصادی گشایش مهمی را در استان در پی خواهد داشت، گفت: در حال حاضر کشورهای همسایه به شدت تمایل به بهره گیری از کریدور شمال به جنوب ایران دارند و با ایجاد روابط طی یک ماه گذشته، تمام تلاش خود را برای انتقال محصولات از بندر امیرآباد و نوشهر به مناطق جنوب و چابهار و حتی ارتباط با دیگر کشورها انجام داده اند.

حسینی پور با بیان اینکه مازندران می تواند تا ۲۵ درصد سبد غذایی کشور را تامین کند، اضافه کرد: بر اساس سیاستگذاری صورت گرفته جهت تامین بخش غذایی کشور، هیچ زمین کشاورزی نباید بایر بماند و کسانی که زمین کشاورزی را بی جهت برای سودجویی نگاه داشتند باید در مسیر تولیدات کشاورزی قرار دهند و شوراها در این ریل گذاری نقش مهمی را ایفا می کنند.

وی تصریح کرد: زمین خواری، جنگل خواری و کوه خواری و دست اندازی به منابع طبیعی و بیت المال به دغدغه ای برای مردم و شوراها تبدیل شده‌ است که نباید اجازه دهیم زمین به عنوان مهمترین مولفه تولید ثروت به بهانه ساخت و سازهای ناهمگون در استان، فرهنگ و زیست بوم منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و از دست مردم خارج شود.

استاندار مازندرن تاکید کرد: اعضای شوراهای شهر و روستا در مقابل قدرتمندان و کسانی که با روش های ناصحیح در مناطق مختلف استان قدرت ایجاد کردند بایستند و نفوذ ناپذیر باشند.

حسینی پور با اشاره به اینکه شوراها باید تحول گرا و خلاق باشند، یادآورشد: در برخی از روستاها و شهرهای استان نگاه نو و مدیریت جدیدی دیده شد که ابتکارات نوآوارنه شورا و شهردار آن منطقه است.

گفتنی است در پایان این مراسم از اعضای شوراهای اسلامی برتر شهر و روستاها در استان مازندران تجلیل به عمل آمد و عبدالله صادقی رئیس شورای اسلامی روستای لامیزده و نائب رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان محمودآباد به عنوان یکی از نفرات برتر هدیه خود را از سید محمود حسینی پور استاندار مازندران دریافت کرد.

 

  • نویسنده : رضا اکبری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین