حلقه مفقوده بین مدیریت شهری و شهروندان محمودآبادی
حلقه مفقوده بین مدیریت شهری و شهروندان محمودآبادی
محمودآباد آنلاین : قدمی مدرس دانشگاه در رشته شهرسازی، طرح جامع و تفضیلی را یکی از الویت های بسیار مهم در موضوع مدیریت شهری محمودآباد دانست و گفت: عدم بازنگری این طرح در زمان مناسب سبب عقب ماندگی محمودآباد در حوزه شهری شده است.

جاهد قدمی دکترای شهرسازی و کارشناس ارشد مهندسی طراحی شهری به مناسبت روز جهانی شهرسازی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار محمودآباد آنلاین گفت: بلند مرتبه سازی یکی از راه هایی است که در سال های اخیر طی برنامه آمایش سرزمینی و منطقه ای مبنی بر حفظ  اراضی کشاورزی در شهرهای شمالی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بلند مرتبه سازی سال هاست که در بسیاری از کلان شهرها در دستور کار قرار گرفته، افزود: در حال حاضر چاره ای غیر از بلند مرتبه سازی وجود ندارد که البته این مساله هم فرصت است و هم تهدید.

جاهد قدمی توضیح داد: اگر زیر ساخت های توسعه شهری فراهم نباشد بلند مرتبه سازی در دراز مدت باعث آسیب های اجتماعی و زیست محیطی خواهد شد ولی اگر زیرساخت های لازم و پیوست های زیست محیطی لحاظ شود بلند مرتبه سازی می تواند سبب رونق اقتصادی شهر و توسعه گردشگری گردد.

این استاد دانشگاه به تدوین پهنه بلند مرتبه سازی در شهرهای ساحلی استان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه طرح تفصیلی و جامع شهری محمودآباد در حال تدوین می باشد بهتر است پهنه بلند مرتبه سازی هم در این طرح گنجانده شود تا همزمان به زیرساخت ها لازم و پیوست های محیط زیستی  نیز برای اجرای آن در طرح تفضیلی پرداخته شود.

وی یکی از علت های عقب ماندگی محمودآباد در حوزه شهرسازی را عدم بازنگری طرح جامع و تفصیلی شهری در زمان مناسب با توجه گذشتن سال ها از افق طرح دانست.

قدمی تاکید کرد: عدم تثبیت مدیریت شهری و عدم تدوین برنامه راهبردی، ساختاری ۵ ساله در شهر محمودآباد، سبب بی برنامگی و عقب افتادگی در حوزه شهری شده و صرفا با تغییر در شهرداری و شواری شهر برنامه ها  و اولویت شهر تغییر می کند که این مساله عدم پیشرفت شهر را به دنبال داشته است.

وی همچنین از عدم تعامل مسئولین حوزه مدیریت شهری با مردم انتقاد کرد و گفت: متاسفانه عدم شفافیت و اطلاع رسانی از درآمد شهرداری و نحوه هزینه کرد آن سبب بی اعتمادی مردم به این نهاد شده است و متاسفانه بی اعتمادی و عدم همراهی مردم سبب شده که مردم برای ساخت شهر گامی برندارند و شاهد درجا زدن شهر  در این حوزه باشیم.

این استاد دانشگاه همچنین به بافت ناکار آمد نیز در محمودآباد اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ شاخص تعیین بافت ناکارآمد از سه شاخص کالبدی با توجه به شیوه نامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی به ۶۰ شاخص تغییر کرده است تا براساس شاخص های جدید این بافت ها شناسایی شوند.

وی ادامه داد: در تعریف قبلی بافت فرسوده در محمودآباد حدود ۱۷۵ هکتار بوده است که با توجه به شاخص های جدید  میزان بافت ناکارآمد افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

قدمی توضیح داد: در گذشته معیار تشخیص بافت ناکارآمد تنها  شاخص های کالبد بافت بوده است و شاخص های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی لحاظ نمی شد ولی در حال حاضر امید است باتوجه به شاخص های جدید محلات دارای بافت ناکارآمد شناسایی گردیده  و با توجه به ضرورت برای اجرای طرح بازآفرینی شهری در دستور کار شهرداری و سایر ادرات مرتبط با موضوع طرح قرار گیرد.

این دکترای شهرسازی همچنین به وضعیت نامطلوب کوچه های باران و سبلان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه این مناطق نیز به دلیل موضوعات همچون عدم بازنگری طرح جامع در افق زمانی مناسب، عدم کاربری مسکونی و مشکلات دیگر پس از ساخت به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می شوند.

وی افزود: متاسفانه ماده ۱۰۰ به منبع درآمدی برای شهرداری ها تبدیل شده است که تخلفات شهری را تطهیر می کند و درنهایت سبب اغتشاش بصری در شهرها و ابتر ماندن طرح های شهری خواهد شد.

قدمی با تاکید بر اینکه شهرداری ها باید به فکر ایجاد درآمد پایدار باشند افزود: مشکل ماده ۱۰۰ حتما باید حل شود و نباید به عنوان یک منبع برای رفع کمبودهای مالی شهرداری‌ها تلقی شود.

وی تاکید کرد: نگاه شهرداری برای کسب درآمد نباید به تراکم فروشی و دریافت ماده ۱۰۰ باشد زیرا تا زمانی که این نگاه تغییر نکند هر چقدر هم قوانین سفت و سخت تصویب شود  چون ضمانت اجرایی لازم وجود ندارد و نهایتا به دریافت عوارض در کمیسیون ماده ۱۰۰ ختم می شود، شاهد ساخت و ساز های غیرمجازی خواهیم بود که به چهره شهر آسیب خواهد زد.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین