تغییر در ساعت کاری ادارات مازندران
تغییر در ساعت کاری ادارات مازندران
محمودآباد آنلاین: تغییر ساعت کاری ادارات مازندران تا پایان تیرماه امسال تصویب شد.

حسین زادگان استاندار مازندران در جلسه شورای هماهنگی ستاد مدیریت بحران مازندران با بیان اینکه به دلیل کاهش مصرف برق در ادارات موضوع تغییر ساعت کاری مطرح شد، گفت: تغییر ساعت کاری ادارات مازندران از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ تا پایان تیرماه تصویب شد و به زودی زمان اجرای دقیق آن ابلاغ می‌شود.

او افزود: کنترل بار سرمایشی در بانک ها، موسسات مالی و ادارات، کنترل روشنایی معابر، روشنایی‌های غیرضرور در مبلمان و فضای شهری و قطع یک ساعته برق بانک‌ها و ادارات پر مصرف در صورت همکاری نکردن در میزان مصرف از دیگر مصوبات این جلسه بود.

کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی آب رودخانه‌های مازندران

یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نیز در این جلسه، گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کمبود آب امسال در برخی رودخانه‌ها داشتیم و اکنون در برخی مناطق آب با نوبت بندی رهاسازی می‌شود.

او افزود: با وضعیت آب و هوایی پیش رو تا ۲۰ روزدیگر می‌توانیم در سد‌های شهید رجایی و آیت الله صالحی البرز آب مورد نیاز کشاورزان را تامین کنیم.

یخکشی گفت: در سد شهید رجایی نسبت به سال‌های گذشته ورودی آب کم است و به کمتر از یک سوم رسید و اکنون از ذخیره و مخازن این سد در حال استفاده آب هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: آبدهی رودخانه‌ها در غرب استان هم کم شده و تا اینجای کار با تلاش همکاران و همکاری مردم تنش خیلی زیادی نداشتیم.

وضعیت آبی در شرق مازندران خوب نیست

احمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی، کمبود و قطع برق و برنامه ریزی برای آفت ابریشم باف ناجور در دستور کار جلسه امروز است و برای آن برنامه ریزی می‌شود.

او افزود: بیشترین کمبود آب را در شرق استان به ویژه در نکا و بهشهر داریم و با این روند کاهش بارندگی، دچار مشکل می‌شویم.

افزایش ۶ درصدی مصرف برق در مازندران

افضلی مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان گفت: مصرف برق چند روز گذشته نسبت به پارسال در مازندران بیش از ۳۰۰ مگاوات بود که حدود ۶ درصد افزایش مصرف را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه به دلیل اینکه پارسال بخشی از آب پشت سد‌ها در زمستان به علت کمبود گاز نیروگاه‌ها مصرف شد و در پی آن تولید برق آبی ما امسال کاهش پیدا کرد، افزود: دمای هوا هم در دو هفته گذشته نسبت به پارسال ۲ تا ۳ درجه افزایش یافت و به دنبال آن مصرف برق هم افزایش یافته است.

افضلی گفت: پیک مصرف برق پارسال در کشور ۵۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات بود و در ۸ تیر امسال به ۶۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید و حدود ۵ هزار مگاوات رشد مصرف را داریم و تقریبا ۱۰ درصد رشد مصرف در کشور رخ داد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران و گلستان ادامه داد: به دلیل افزایش مصرف برق اگر مردم در میزان مصرف همکاری نداشته باشند خاموشی‌ها ادامه می‌یابد.

افضلی افزود: برق‌های غیر مجاز شناسایی می‌شود و استخراج رمز ارز‌ها در کشور مسئله مهمی بوده و در مازندران و گلستان هم حدود ۸ مگاوات از این رمز ارز‌ها شناسایی و جمع آوری شده است.

بارندگی‌ها به موقع نیست

رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: ۲۰ درصد بارندگی از ابتدای امسال تاکنون به هنگام بود و بقیه نا به هنگام است.

او افزود: با توجه به وضعیت بارش‌ها وضعیت خیلی بدی را پیش رو داریم و در همه جای مازندران به ویژه در شرق و مرکز استان شاهد خشکسالی شدیدی هستیم.

رضوی گفت: پیش بینی می‌شود شهریور امسال دمای هوا نسبت به ماه‌های دیگر افزایش یابد.

کشت جایگزین، راهی برای مقابله با کم آبی

شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه معمولا بیشترین مصرف آب در فصل کشاورزی در تیر ماه است، گفت: ۵ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری امسال در مازندران به علت خشکسالی زیر کشت سویا، پنبه و کنجد رفت تا اوضاع کمی بهتر شود.

او افزود: اکنون زمان خوشه دهی برنج است و بارش هم نسبت به مرداد کمتر پیش بینی شده است.

شهیدی فر ادامه داد: ۴۲ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری مازندران اکنون تحت استرس آبی قرار دارد که ۱۱ هزار هکتار آن در خطر و استرس کامل قرار دارند و ۵۰۰ هکتار هم از بین رفتند و کاملا رها شدند.

فرسودگی ۵ هزار کیلومتر شبکه آب در مازندران

برارزاده مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران گفت: نیاز آب اشامیدنی در مازندران ۱۵ هزار و ۴۰۳ لیتر است که حدود هزار لیتر کمبود آب داریم.

او افزود: از ۲۰ هزار کیلومترشبکه آب در مازندران، ۵ هزار کیلومتر آن معادل ۱۶ درصد فرسوده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران گفت: آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی، پیشروی آب شور به دلیل برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی از دیگر دغدغه‌های آب و فاضلاب مازندران است.

  • نویسنده : امیرعباس رضاپور
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان