تشخیص مسمومیت بارداری با یک آزمایش ساده ممکن شد
تشخیص مسمومیت بارداری با یک آزمایش ساده ممکن شد
محمودآباد آنلاین: با یک آزمایش خون ساده می‌توان به تشخیص زنان بارداری که در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری قرار دارند، کمک کرد.

به گزارش محمودآباد آنلاین؛ محققان دانشگاه هاروارد با تجزیه و تحلیل مواد ژنتیکی RNA بدون سلول (cfRNA) در خون مادران، نوزادان و جفت دریافتند، ۷۵ درصد زنانی حدود سه ماه قبل از ظاهر شدن علائم، دچار پره اکلامپسی و زایمان زودرس می‌شدند.

 

پره‌اکلامپسی، شایع‌ترین عارضه‌ای است که در دوران بارداری رخ می‌دهد و باعث افزایش ناگهانی فشار خون می‌شود. این مشکل که به آن «مسمومیت بارداری» هم می‌گویند، به دلیل لخته شدن خون می‌تواند روی اندام‌هایی مانند کبد و کلیه‌ها تأثیر بگذارد. به طور کلی، این عارضه در سه ماهه‌ی سوم بارداری ایجاد می‌شود.

 

«توماس مک‌الراث»، استاد مامایی در دانشکده پزشکی هاروارد و سرپرست تیم تحقیق این آزمایش گفت: هفت ژن وجود دارد که وقتی فعال می‌شوند، نشان دهنده افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی هستند. وی افزود که عواملی مانند سن، نژاد و توده بدن مادر تاثیری بر عملکرد آزمایش نداشتند.

 

پره اکلامپسی مشکلات جدی سلامتی در مادران و نوزادان، از جمله زایمان زودرس را افزایش دهد، اما بسیاری از زنان هیچ فاکتور خطر واضحی برای این بیماری ندارند، که تشخیص این عارضه را دشوار می‌کند.

 

انتظار می‌رود در اواخر سال جاری به روز رسانی در مورد در دسترس قرار گرفتن این آزمایش جدید ارائه شود.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان