تدوین سند تحول احزاب برای اولین بار در کشور
تدوین سند تحول احزاب برای اولین بار در کشور
محمودآباد آنلاین : معاون سیاسی وزیر کشور گفت: نقش ستاد انتخابات در جریان برگزاری انتخابات فقط میان داری است و ما مدافع یا مخالف جناحی نیستیم و تعاملات بی سابقه و کم سابقه ای با احزاب را آغاز کردیم و سند تحول احزاب برای اولین بار در کشور تدوین شد.

به گزارش محمودآباد آنلاین محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی وزیر کشور امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران در حاشیه همایش فرمانداران استانهای شمالی در مجتمع آموزشی و ورزشی نفت محمودآباد گفت: پیش بینی از میزان مشارکت نداریم و حتی در این بازه زمانی پیش بینی زود است ولی هوشمندانه در حال برآورد هستیم .

رئیس ستاد انتخابات کشور همچنین از ترسیم سند چشم انداز توسعه هر شهرستان خبر داد و گفت: به همت دفاتر سیاسی و امنیتی و تقسیمات کشوری وزارت کشور در حال تدوین سند چشم انداز همه شهرستانهای کشور هستیم که در آن کاستی ها و مشکلات و طرح ها و برنامه ها دیده شده است تا هر فرد کاندیدای شعارهای نا شدنی را ندهد.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: برای تأیید صلاحیت داوطلبان مجلس شورای اسلامی تدابیری اندیشیده شده و در کل کشور به صورت واحد عمل خواهد شد و بنا نیست کسی سلیقه ای عمل کند.

درباره برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی به صورت الکترونیکی اظهار کرد: در خصوص انتخابات الکترونیکی اگر مصوبه مجلس شورای اسلامی تبدیل به قانون شود یک هشتم حوزه‌ها با احتساب تهران می‌تواند انتخابات الکترونیکی را برگزار کنند مشروط بر اینکه شورای نگهبان این مسئله را تایید کند که تحقق این امر نیازمند همکاری با شورای نگهبان است.

وی گفت: در اصلاح قانون انتخابات نظام تناسبی هم داریم و در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های برگزاری انتخابات الکترونیک هستیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور خاطر نشان کرد: برای این دوره از انتخابات هیأت‌های اجرایی مرکزی هم خواهیم داشت که در گذشته این هیأت را نداشتیم، در گذشته فقط انتخابات ریاست جمهوری هیأت اجرایی مرکزی داشتیم اما در این انتخابات پیش روی مجلس در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ وزارت کشور مکلف به ایجاد هیأت مرکزی نظارت شده است.

وی درباره افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این مسئله در این دوره از انتخابات در مجلس رای نیاورد.

غلامرضا درباره اعتبار برگزاری انتخابات یاد آورشد: میزان اعتبار تخصیص پیدا کرده برای برگزاری انتخابات قاعدتاً کفایت نمی‌کند زیرا باید زیرساخت‌های لازم برای فناوری برگزاری انتخابات را آماده کنیم، اگر بخواهیم انتخابات الکترونیکی برگزار کنیم اعتبارات بالایی می‌خواهد و ما با همکاری دولت و مجلس رایزنی برای اضافه کردن یک عدد جدید برای این اعتبارات هستیم و برای عوامل اجرایی در این دوره حق الزحمه مناسبی را در نظر گرفتیم.

معاون سیاسی وزیر کشور درباره نقش احزاب تصریح کرد: بنای ما سیاسی ‌کاری نیست و برای کسانی که در این جایگاه می‌نشیند سیاسی کاری سم است اگر در گذشته کسانی که معاون سیاسی بودند سیاسی‌کاری می‌کردند آنها کار خلاف و ناصواب کردند.

وی تاکید کرد: نقش ما میان‌داری است و ما نمی‌توانیم طرف دعوای این جریان یا آن جریان قرار گیریم و خودمان را مدافع یا مخالف یک جریان بدانیم ما اکنون با خانه احزاب تعاملات خوبی داریم و در گذشته این تعاملات نبوده است، برای نخستین بار سند تحول اخلاقی را به احزاب دادیم و واقعاً نیت ما است که نقش کارکرد احزاب را تغییر دهیم این سند اکنون در اختیار خانه احزاب است.

 

رئیس ستاد انتخابات عنوان کرد: در مورد چگونگی جلب مشارکت، این امر راستاد انتخابات کشور به کمیته سیاسی واگذار کرده و یک بسته خوبی در این زمینه تهیه شده، این بسته ناظر بر استفاده از ظرفیت‌های همه از جمله رسانه‌هاست و رسانه‌ها را به عنوان یکی از حلقه‌های میانی در حلقه مشارکت دیدیم.

وی ادامه داد: حلقه‌های میانی کشور را احصا  کرده و برای همه آنها نقش تعریف شده است و محدود هم نیست، ما تعریف‌هایی از حلقه میانی، جمع و محفلی است که می‌تواند واسطه ما با مردم باشد مثل استفاده از ظرفیت فضای مجازی و موبایل که اکثر مردم دارند.

غلامرضا تصریح کرد: یکی از این الگوها محله‌محوری است چون ما می‌خواهیم صدای مردم را بشنویم اگر از طریق کانال احزاب و NGO  یا تشکل صنفی نتوانست صدایش را برساند، چطور می‌شود با مردم ارتباط برقرار کرد با این روش مردم حرفشان را به ما منتقل می‌کنند و ما هم حرف‌مان را انتقال می‌دهیم و این الگو نشأت گرفته از مساجد دهه ۶۰ است، چون در این دهه مساجد کانون حضور مردم بوده است در این دوره محله محوری مسجد می‌تواند محور باشد و از این ساختارهای موجود در روستاها هم استفاده می‌کنیم ظرفیت‌های آنها را بالا می‌بریم تا جلب مشارکت مردم شود.

وی درباره بررسی صلاحیت داوطلبان بیان کرد: دغدغه کار هیأت اجرایی این است که در یک مرحله آنها باید بررسی صلاحیت کنند و بعد به هیأت نظارت برود ما نمی‌خواهیم نقش هیأت‌های اجرایی تشریفاتی شود و هیأت نظارت نظر بدهد، ما هم برابر قانون عمل خواهیم کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: یک تدابیری اندیشیده شده و در کل کشور به صورت واحد عمل خواهد شد و بنا نیست کسی سلیقه‌ای عمل کند.

معاون سیاسی وزارت کشور افزود: در انتخابات هیأت اجرایی هم دارای یک دستورالعمل است که بر اساس چارچوب تعیین شده هیأت اجرایی انتخاب و تعیین می‌شود، سلیقه‌ای و تحت تاثیر نیست و برای تعیین صلاحیت هم قاعده‌مند شده است.

رئیس ستاد انتخابات خاطر نشان کرد: برای حضور فردی در انتخابات نباید دغدغه باشد که من را حذف می‌کنند یا نه، کارهای رجوعی را هم تعریف کردیم و یک گروه ناظری اینجاست و نظارت می‌کند ما در ۷۰ هزار شعبه اخذ رأی ناظر داریم، علاوه بر نماینده فرماندار ما یک قوه ناظر دیگر هم داریم و بر کارها نظارت می‌کنیم، این نظارت برای سلامت انتخابات است و سلامت ارتباط مستقیم با تعداد مشارکت دارد باید اطمینان خاطر را به مردم بدهیم که با این کار عدالت انتخاباتی و شایسته‌سالاری تحقق پیدا می‌کند.

وی در پایان درباره رد صلاحیت افراد در گذشته و اینکه این افراد می‌توانند در این انتخابات ثبت‌نام کنند، گفت: در خصوص رد صلاحیت افراد قبلی نگاه حال فعلی افراد است، باید فرد مراجعه کند و هیأت اجرایی مجدداً از مراجع چهارگانه استعلام بگیرند و اکنون از ظرفیت تحقیقات محلی استفاده می‌شود، تا حقی ضایع نشود.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین