انجام ۱۸ مورد بازرسی از فروشگاه‌های عرضه سموم کشاورزی / پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۸ هزار تن مرکبات در محمودآباد
انجام ۱۸ مورد بازرسی از فروشگاه‌های عرضه سموم کشاورزی / پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۸ هزار تن مرکبات در محمودآباد
محمودآباد آنلاین: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد از انجام ۱۸ مورد بازرسی از فروشگاه های عرضه سموم کشاورزی در این شهرستان خبر داد.

محمد هادی­‌زاده بیان کرد: به منظور سازماندهی فروشگاه های سموم در سطح شهرستان طرح نظارت به طور ویژه با همکاری واحد حفظ نباتات و تنظیم بازار با هدف نظارت و کنترل تخلفات احتمالی در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: فروش سموم غیر مجاز ممنوع است و تمام فروشگاه‌های سموم پایش خواهند شد و با فروشندگان غیرمجاز برخورد قانونی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی محمودآباتاکید کرد: درج لیست قیمت سموم موجود در فروشگاه، داشتن فاکتور خرید و فروش، ثبت مشخصات کامل خریداران سم و حضور مسئول فنی باید با دقت در کارها لحاظ شود.

وی به فروشندگان توصیه کرد، در اسرع وقت نسبت به دریافت پروانه از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اقدام کنند که در غیر اینصورت مغازه آنها پلمب شده و با آنان برخورد قانونی خواهد شد.

هادی‌زاده متذکر شد: هرگونه تغییر در بسته بندی و دخل و تصرف در محتوا و برچسب سموم ممنوع بوده و درج تاریخ تولید و انقضا بر روی بسته بندی الزامی است.

وی تصریح کرد: بازرسی و پایش فروشگاه ­های عرضه سموم کشاورزی با هدف مدیریت صحیح مصرف سموم، کودهای شیمیایی و کاهش آلودگی زیست محیطی در این شهرستان خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد در ادامه از پیش‌بینی برداشت ۱۸ هزار و ۹۰۰ تن مرکبات در باغ های این شهرستان خبر داد و گفت: شهرستان محمودآباد دارای یک هزار و ۵۸ هکتار باغ مرکبات است و تاکنون ۹۵ درصد نارنگی و ۹۰ درصد پرتقال این منطقه برداشت شد.

محمد هادی‌زاده با اشاره به اینکه مرکبات از جمله میوه‌هایی هستند که باید تا زمان رسیدگی کامل بر روی درخت بمانند، اضافه کرد: کیفیت میوه مرکبات، قابلیت انبارداری و مسائل نگهداری بعد از برداشت مرکبات بستگی به عوامل مختلفی مانند زمان برداشت، میزان بلوغ یا درجه رسیدگی میوه دارد.

وی در پایان ذکر کرد: برداشت زودهنگام میوه مرکبات قابلیت ماندگاری میوه را به شدت کاهش و برداشت دیر هنگام نیز باعث پایین آمدن کیفیت محصول و آسیب رساندن به درخت می‌شود.

  • نویسنده : امیرعباس رضاپور
  • منبع خبر : روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد