از شایعه قوکشی تا ضرورت اعمال قانون شکارچیان
از شایعه قوکشی تا ضرورت اعمال قانون شکارچیان
محمودآباد آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد با رد خبرهایی مبنی بر قوکشی در منطقه، گفت: با تشدید اقدامات حفاظتی تمامی متخلفان حوزه شکار تحت رصد اداره حفاظت محیط زیست قرار دارند.

به گزاش خبرگزاری فارس از مازندران، قوها همه ساله مهمان تالاب سرخرود محمودآباد می‌شوند و باحضورشان حال و هوای دیگری به این تالاب زیبا می‌بخشند اما این روزها اخباری مبنی بر قوکشی و زنده‌گیری و خریدوفروش قوها زبان به زبان می‌چرخد.

درحالی اخبار مختلفی از قوها در فضای مجازی دست به دست می‌شود که محیط‌بانان در کانکسی که در اطراف تالاب محمودآباد تعبیه  شده مستقر هستند و این روزها گشت‌ها و پایش‌ها را تشدید کردند که شاهد بروز مشکلی برای این مهمانان نباشیم.

علی‌محمد دعاگو رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد در این‌باره با اشاره به تشدید نظارت‌ها در این منطقه، اظهار کرد: کانکس محیط‌بانی در کنار تالاب نصب و محیط بانان به‌صورت شبانه‌روزی در آن مستقر شدند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت قوهای مهاجر به بیش از ۷۰۰ بال رسیده است، افزود: پیش‌بینی افزایش جمعیت قوها را منطقه خواهیم داشت که البته باتوجه به شرایط جوی منطقه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد با بیان اینکه  یکی از احتمال‌های موجود برای  تغییر مکان و پرکشیدن قوها تأمین نیاز غذایی قوها است، اضافه کرد: با توجه به افزایش مهاجرت پرندگان به منطقه و کمبود غذا، قوها برای تغذیه به آب‌بندان‌های دیگر و دامگاه‌ها پرواز کرده که احتمال شکار و یا زنده‌گیری آنان وجود دارد که در این زمینه غذای مورد نیازشان تأمین شد تا بتوانیم قوها را دوباره در این زیستگاه جمع کنیم که در این زمینه بیشتر جمعیت قوها به تالاب بازگشتند.

این مسؤول با اشاره به اینکه امسال جمعیت قوها بعد از چندین روز اقامت، در دامگاه‌های اطراف متفرق شدند، اضافه کرد: در سال‌های قبل هم پیش می‌آمد که قوها از تالاب خارج شوند اما امسال به‌صورت کلی خارج شدند، نبود که متأسفانه این فضا شرایط را برای برخی فرصت‌طلبان فراهم کرد.

دعاگو با رد خبرهایی مبنی بر قوکشی در منطقه، افزود: با تشدید اقدامات حفاظتی و با کمک محیط‌بانان یگان حفاظت استان و شهرستان‌های مجاور، تمامی متخلفان حوزه شکار تحت رصد اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد قرار دارند که در حال حاضر حضور قوها در منطقه نشان‌دهنده اثبات این مطلب است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته نیز اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد با همکاری دوستداران حیات‌وحش از سراسر کشور موفق به حفاظت از این تالاب و قوهای مهاجر می‌شد، یادآورشد: درخواست ما از همه مردم و تشکل‌های زیست‌محیطی این بوده در حفاظت از پرندگان مهاجر، به‌ویژه قوهای مهاجر در تالاب سرخرود، با اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد همکاری کنند تا بتوانیم میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر باشیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان محمودآباد با اشاره به اینکه امسال از ۲۰ آبان ماه نخستین گروه از قوها وارد منطقه شدند، اضافه کرد: درحال حاضر جمعیت قوها در منطقه به ۷۰۰ بال رسیده که امیدواریم شاهد افزایش جمعیت این گونه از پرندگان مهاجر در منطقه باشیم.

یکتانیک عضو جمعیت دوستداران طبیعت در این باره اظهار کرد: امسال چهاردهمین سالی می‌شود که تلاش شده است محدوده ۲۵ هکتاری در وزرامحله سرخرود مازندران برای اقامت پاییزه و زمستانه قوهای مهاجر شامل سه گونه قو گنگ، فریادکش و کوچک امن شود.

وی افزود: محیط زیست مازندران در حاشیه محدوده مذکور کانکس نگهبانی می‌گذارد و جاده کشاورزی حاشیه غربی این محدوده با زنجیر جهت جلوگیری از ورود اتومبیل‌های بازدیذکنندگان بسته می‌شود.

*مختومه شدن پرونده شکارچیان غیرمجاز

این دوستدار طبیعت با بیان اینکه قوها در هفته‌های اول ورودشان صرفا از باقیمانده شالی‌های برداشت شده تغذیه می‌کنند، افزود: وقتی بازمانده محدود شالی‌ها تمام می‌شود غذارسانی می‌کنیم تا این پرندگان برای تامین خوراک راهی دامگاه‌های اطراف نشوند و در انبوه بی‌شمار دام‌ها نیفتند.

یکتانیک با اعلام اینکه امسال قوها  زودتر از همه سال‌های قبل به تالاب رسیدند، افزود: اما پس از  اقامت ناگهان به طور کل این محدوده امن را ترک کردند و در چهار دامگاه از پنج دامگاه منطقه فرود آمدند که همین موضوع مشکلات بعدی را درپی داشت.

در دو سال گذشته اداره کل محیط زیست مازندران پرونده‌های قضایی را به مراجع قضایی جهت تعقیب  ارجاع کرد که با وجود تمامی مدارک لازم از جمله عکس و فیلم‌های متعدد، پرونده‌ها مختومه شد که لازم است برای همیشه به خبرهایی مبنی بر سیاه‌چاله پرندگان مهاجر و اخباری از این دست با برخورد دستگاه قضا پایان داده شود.

*شکار غیرمجاز پرندگان در مازندران

به گزارش فارس، مسائل مختلفی که در ارتباط با قوکشی و ربوده شدن قوها منتشر شده نشان‌دهنده این است که باید به شکل برجسته و پررنگ در بحث برخورد با متخلفان حوزه صید و شکار ورود پیدا کرد؛ به‌طوری‌که فعال بودن بازار پرندگان فریدونکنار نشان می‌دهد که شکارچیان آزادانه می‌توانند به فعالیت خود در این منطقه ادامه دهند و استمرار این روند به معنای گسترش دامنه فعالیت متخلفان است که در این زمینه حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اظهار کرد: در سال‌ها ۹۸ و ۹۹ شاهد همکاری خوب دامگاه‌داران فریدونکنار بودیم اما امسال به‌خوبی همکاری نکردند و همچنان شاهد شکار غیرمجاز در منطقه هستیم و روش‌های شکار غیرمجاز در منطقه برپا است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: موضوع مهم دیگر اینکه بازار فروش پرندگان نیز کماکان برپا است ولی برخی تمکین نمی‌کنند که فقط تنها راه اعمال قانون است.

 

  • نویسنده : سید مهرداد محمدیان
  • منبع خبر : خبرگزاری فارس مازندران