اذن همسر اول برای نکاح مجدد
اذن همسر اول برای نکاح مجدد
محمودآبادآنلاین: به منظور آشنایی با قوانین حقوقی در نظر گرفتیم دوشنبه های حقوقی را راه اندازی نمائیم تا در این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

الهام کثیری کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مشاور حقوقی در دوشنبه های حقوقی به سوالات حقوقی شهروندان پاسخ خواهد داد و در ردیف حقوقی این هفته به موضوع  اذن همسر اول برای نکاح مجدد پرداخته شده است. در ادامه این مطلب با  مفهوم اذن همسر اول برای نکاح مجدد آشنا خواهید شد.

قانونگذار در هیچ یک از قوانین خود شرط صحت ازدواج مجدد مردان را اذن همسر اول ندانسته و این بدان معنا است که حتی اگر مرد بدون اذن همسر اول اقدام به ازدواج مجدد نماید مسئله‌ای از حیث بطلان یا عدم نفوذ ازدواج مجدد متوجه او نخواهد گردید. اما چنانچه مردی بدون اذن همسر اول خود ازدواج نماید این حق قانونی به زن داده خواهد شد که بتواند به واسطه عسروحرج ناشی از این امر از همسر خود  طلاق بگیرد بدون اینکه برای این جدایی نیاز به اذن مرد داشته باشد، که از طریق ثبت دادخواست و اثبات ازدواج دوم مرد با استعلام از اداره ثبت احوال می تواند اقدام نماید . اما نکته حائز اهمیت این است که مرد در ثبت ازدواج مجدد خود بدون اذن همسر اول با مشکلاتی مواجه خواهد گردید و از سوی دیگر در صورت عدم ثبت ضمانت اجرایی را نیز در پی خواهد داشت زیرا اگر مردی بدون داشتن گواهی تجویز اقدام به ثبت ازدواج مجدد نماید این امر از سوی سردفتران محقق نخواهد گردید که سردفتران بر اساس قانون حمایت خانواده  ازین امر منع گردیده اند.  و از سوی دیگر ضمانت اجرای عدم ثبت ازدواج مطابق  قانون حمایت خانواده این‌گونه بیان گردیده که در صورت عدم ثبت ازدواج ، طلاق و …. مرد را ضمن  الزام به ثبت واقعه ازدواج به پرداخت جزای نقدی درجه ۵ یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم خواهد نمود .بنابراین علی‌رغم اینکه اذن همسر اول برای ازدواج مجدد مرد شرط صحت و نفوذ آن ازدواج نیست اما با توجه به تبعاتی که ازدواج دوم بدون اذن همسر اول برای مرد در پی خواهد داشت به نوعی مرد نیاز دارد تا برای رها شدن از این تبعات نظیر عدم امکان ثبت واقعه ازدواج توسط سردفتر و مواجه شدن با مجازات عدم ثبت ،  اذن همسر اول خود را برای نکاح مجدد اخذ نماید یا برای صدور حکم تجویز ازدواج مجدد از طریق دادگاه اقدام نماید.

  • نویسنده : الهام کثیری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین