یکسان‌سازی ارز از ضرر دولت و رانت و فساد به نفع افراد خاص جلوگیری کرد
یکسان‌سازی ارز از ضرر دولت و رانت و فساد به نفع افراد خاص جلوگیری کرد
محمودآباد آنلاین: عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: ارز ترجیحی در اختیار عده‌ای خاص و قلیلی قرار گرفته که از این امتیاز به بهانه کالاهای اساسی در رانت، فساد و قاچاق استفاده می‌‌کردند و در اقتصاد مردم هیچ تاثیری نداشت.

ولی الله فرزانه در خصوص حذف ارز ترجیحی اظهارکرد: مجلس حذف ارز ترجیحی را بر عهده دولت قرار داد تا بر اساس تشخیص در میزان کسب درآمد ارزی،فروش نفت و شرایط اقتصادی کشور ارز ترجیحی را حذف کند.

وی افزود: یکی از انتظارات مجلس از دولت آمادگی زیرساخت ها برای جلوگیری از فشار اقتصادی به ویژه برای اقشار آسیب پذیر جامعه است.

نماینده مردم شهرستان‌های نور و محمودآباد در خانه ملت با اشاره به بی‌تدبیری دولت قبل در ارز ترجیحی تاکیدکرد: ارز ترجیحی باید در اختیار برخی تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم قرار می گرفت تا سبب کاهش فشار اقتصادی بر مردم جامعه شود.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به معایب ارز ترجیحی خاطرنشان کرد: ارز ترجیحی در اختیار عده‌ای خاص و قلیلی قرار گرفته که از این امتیاز به بهانه کالاهای اساسی در رانت، فساد و قاچاق استفاده می‌‌کردند و در اقتصاد مردم هیچ تاثیری نداشت.

فرزانه اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشترین گندم دنیا از اوکراین و روسیه تامین می‌شود، با شروع جنگ بین این دو کشور قیمت گندم در دنیا افزایش پیدا کرد و از مزایای حذف ارز ترجیحی جلوگیری از قاچاق آرد یارانه ای است که با تدابیر و برنامه‌های دیگر این یارانه، به نفع مردم در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد.

وی گفت: با یکسان‌سازی ارز از ضرر دولت در خرید ارز ۲۳ هزار تومان و فروش چهار هزار ۲۰۰ تومان و رانت و فساد به نفع افراد خاص جلوگیری شد.

نماینده مردم شهرستان های نور و محمودآباد در خانه ملت در ادامه با اشاره به انتقاد مجلس به دولت با حضور وزرا در مجلس افزود: دولت باید بستر لازم  را با اطلاع رسانی و آمادگی ذهنی ایجاد می‌کرد و با مشاوره و مشارکت مردم و صنف‌ ‌صنعتی تدابیر و برنامه‌های ارائه می‌کرد که از فشار گرانی برای اجرای این طرح جلوگیری کند.

فرزانه خاطرنشان کرد: یارانه آرد به نانوایی‌ها به مقدار خرید مردم در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که این طرح به صورت آزمایشی در چند استان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه منتظر لایحه دولت برای جلوگیری از فشار اقتصادی بر مردم جامعه هستیم، تأکیدکرد: دولت باید شرایطی را ایجاد کند تا با حذف ارز ترجیحی فشار اقتصادی مضاعف بر مردم وارد نشود.

  • نویسنده : رضا اکبری
  • منبع خبر : بلاغ