گستره رنگ آبی کرونایی در مازندران افزایش یافت/ محمودآباد همچنان به رنگ زرد کرونایی
گستره رنگ آبی کرونایی در مازندران افزایش یافت/ محمودآباد همچنان به رنگ زرد کرونایی
محمودآبادآنلاین: رنگ نارنجی کرونایی بر اساس اعلام سامانه ماسک و نقشه جدید رنگ‌بندی کرونایی کشور بار دیگر از مازندران خارج شد و تعداد شهرستان‌های با وضعیت آبی این استان افزایش یافت و از پنج شهرستان به هشت شهرستان رسید.

سامانه ماسک به عنوان مرجع ارزیابی وضعیت کرونایی کشور نقشه جدید کرونایی کشور را برای اعمال وضعیت از شنبه ۲۲ آبان اعلام کرد که طبق این نقشه رنگ نارنجی از مازندران خارج شد و بر گستره شهرستان‌های دارای وضعیت آبی و کم‌خطر کرونایی نیز افزوده شده است.

بر اساس این نقشه شهرستان‌های نور، قائمشهر و تنکابن که طی یک هفته اخیر در وضعیت نارنجی قرار داشتند این هفته به رنگ زرد کرونایی تغییر وضعیت دادند. اما شهرستان‌های کلاردشت و عباس‌آباد که در وضعیت آبی قرار داشتند با افزایش تعداد مبتلایان به جمع شهرهای دارای وضعیت زرد پیوستند.

در عین حال با خارج شدن شهرستان‌های سوادکوه، نکا، جویبار، بابلسر، فریدونکنار و بابل از وضعیت زرد و ورود به جمع مناطق آبی، تعداد شهرستان‌های دارای رنگ آبی کرونایی استان به هشت شهرستان افزایش یافت. این در حالی است که ابتدای ماه جاری رنگ آبی کرونایی از مازندران پاک شده بود. در حال حاضر شهرستان‌های نکا، میاندورود، سیمرغ، بابلسر، فریدونکنار، بابل، سوادکوه و سوادکوه شمالی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند و ۱۴ شهرستان دیگر استان دارای رنگ زرد کرونایی هستند.

در حال حاضر بنا به آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ۳۷۶ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران بستری هستند که ۷۳ نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

وضعیت شیوع کرونا در مازندران طی یک ماه اخیر با وجود این که نشانه‌هایی از روند افزایشی در این استان دیده شد، در وضعیت تقریبا با ثباتی قرار دارد که به اعتقاد برخی کارشناسان می‌تواند نتیجه گسترش واکسیناسیون علیه کرونا در این استان باشد. طی یک ماه اخیر آمارهای مجموع بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران بین ۳۷۰ تا ۴۳۰ نفر در نوسان بود که این روند کماکان مشاهده می‌شود.

در عین حال مسئولان بهداشت و درمان مازندران همواره درباره شکننده بودن وضعیت کرونایی مازندران هشدار می‌دهند و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش عادی‌انگاری اجتماعی را برای وضعیت این استان خطرناک توصیف می‌کنند. طبق اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است. آمار روزانه بستری بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت آن منطقه را در وضعیت نارنجی تعریف می‌کند. همچنین رنگ قرمز هم که از مدتی پیش از ایران رخت بربسته است، وضعیت کرونایی بسیار پرخطر محسوب می‌شود.

رنگ زرد هم به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که بیشتر از بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می‌شوند.

رنگ آبی در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنی خطر کم و ۲ بیمار بستری به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت را نشان می‌دهد.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین