کشت برنج در ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران
کشت برنج در ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران
محمودآباد آنلاین: عنایتی رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار مازندران زیر کشت برنج رفت که حدود ۶۰ درصد آن به صورت مکانیزه کاشته شد.

حسن عنایتی در ارتباط زنده رادیویی مستقیم با مسئولان ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی، امنیت غذایی را مهمترین امنیت دانست و با بیان اینکه مازندران، استان برجسته در تامین امنیت غذایی کشور است اظهار کرد: کشاورزی مازندران سرآمد کشور است و این استان سالانه ۷ میلیون و ۶۰۰ هزارتن محصول کشاورزی تولید می‌کند.

عنایتی با اشاره به اینکه رویکرد سازمان جهاد کشاورزی مازندران به تولیدات دانش‌بنیان است گفت: ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار مازندران زیر کشت برنج رفت و پیش بینی می شود یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن شلتوک تولید شود که در مجموع ۴۰ درصد تولید برنج کشور است.

وی از کشت مکانیزه برنج در بیش از ۱۳۰ هزار هکتار شالیزار استان خبر داد و با اشاره به اینکه این رقم باید ارتقا یابد و در سال های آینده شاهد افزایش سطح نشاء مکانیزه خواهیم بود گفت: امسال ۶۸ هزارهکتار از شالیزارهای استان ارقام پرمحصول کشت شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: ۲۵ هزار هکتار برنامه برای کشت قراردادی برنج داشتیم که موفق شدیم ۳۸ هزار هکتار قرارداد منعقد کنیم که محصول تولیدی برنج به قیمت روز از کشاورزان خریداری می‌شود.

عنایتی با بیان اینکه قیمت کودهای پایه ۴۵ درصد کاهش یافت تا شاهد مصرف بهینه و مناسب کودهای شیمیایی در مزارع و باغات باشیم افزود: موضوع آب در مازندران مهم است و کشاورزی هم بر پایه آب است بنابراین باید مدیریت مصرف داشته باشیم و افزایش بهره‌وری را دنبال کنیم.

وی از تامین کودهای باکیفیت به اندازه کافی در انبارها خبر داد و گفت: کشاورزان با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی نسبت به دریافت کود مورد نیاز اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ضمن اشاره به اینکه با شرکت‌های متخلف در تولید و توزیع کودهای شیمیایی بشدت برخورد می‌کنیم و هیچگونه مماشاتی با متخلفان نخواهیم داشت متذکر شد: ۲۰۰ میلیارد تومان برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در استان تسهیلات پرداخت می‌شود تا شاهد افزایش ضریب مکانیزاسیون استان باشیم.

عنایتی به تامین و توزیع نهاده‌های مورد نیاز دامداران صنعتی از طریق سامانه بازارگاه و برای دامداران سنتی و خرد از طریق تعاونی‌های اشاره و عنوان کرد: ۱۸۵ میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش نهاده‌های دامی به دامداران و مرغداران مازندرانی پرداخت شد که رتبه سوم پرداخت تسهیلات کشور در اختیار مازندران است.

وی با بیان اینکه مازندران با معرفی تعداد ۱۳ نمونه ملی در حوزه تولیدکنندگان برتر کشاورزی، رتبه نخست کشور را داراست خاطرنشان کرد: اراضی مازندران مورد تهدید جدی تغییر کاربری قرار دارد و همه دستگاه‌ها باید پای کار بوده و احساس مسئولیت داشته باشند تا اراضی کشاورزی در حوزه تولید فعالیت کنند.

 

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : ایسنا مازندران