پخش بوی تعفن سایت زباله محمودآباد در شهر و گله مردم از وعده‌های بی‌سرانجام
پخش بوی تعفن سایت زباله محمودآباد در شهر و گله مردم از وعده‌های بی‌سرانجام
محمودآباد آنلاین:طی چند روز اخیر بوی تعفن محل دپوی زباله شهر محمودآباد به قدری زیاد شده است که صدای ساکنان اطراف سایت را درآورده است ، تا جایی که حالا کارکنان یک دستگاه دولتی هم با نگارش نامه‌ای خواستار جابه‌جایی محل کارشان از اطراف سایت زباله شده‌اند.

به گزارش ایرنا، سایت زباله محمودآباد که در فاصله حدود ۲۰ متری دریای خزر قرار دارد ، بیش از چهار دهه مقصد زباله مردم و مسافران این شهرستان ساحلی بوده است. همچنین این سایت در زمان پیک روزانه محل دپوی ۲۰ هزار تن زباله بود که به مرور زمان با جابه جایی آن به شهرهای مجاور و همچنین به مکان های خارج از استان از حجم آن کم شد ، اما هیچگاه به طور کامل تخلیه نشده است.

با وجود این که مدیران شهرستانی  پیش از این اعلام کرده بودند که حجم زیادی  زباله از ساحل محمودآباد تخلیه شده است و حتی معاون عمرانی فرماندار گفته بود کمتر از ۵۰۰ تن زباله در ساحل باقی مانده است، ولی طی چند روز گذشته بنا بر گزارشات مردمی و بازدید میدانی خبرنگار ایرنا بوی تعفن ایجاد شده در خیابان معلم که سایت زباله در آنجا قرار دارد به حدی رسیده که بار دیگر صدای شهروندان را در آورده و سبب شکایت شهروندانی شده است که در آن حوالی سکونت دارند.

یکی از شهروندان ساکن در مجاورت محل دپوی زباله به خبرنگار ایرنا گفت: به خاطر مشکل ریوی از تهران به مازندران آمدم و در محمودآباد سکونت کردم ، ولی بوی ناشی از دپوی زباله سبب شده است نه تنها بیماریم بهتر نشده بلکه بیشتر درگیر بیماری شده ام.

این شهروند غیربومی افزود : اخیرا معضل آتش زدن زباله در ساعات مختلف شبانه روز بویژه در زمان صبح هم به بقیه مشکلات اضافه شده که هوای منطقه را بشدت آلوده و غیرقابل استنشاق می کند و دیگر حتی نمی توان پنجره های خانه را باز کرد.

یکی دیگر از ساکنان خیابان معلم هم که به گفته خودش کارمند یکی از ادارات است ، به خبرنگار ایرنا گفت: در هفته های اخیر با لودر روی زباله های دپو شده خاک می ریزند تا میزان زباله دپو شده مشخص نباشد و وضعیت طوری شده که انگار کوهی از زباله را که در اینجا دپو شده بود به جای انتقال در سطح ساحل پخش کرده اند و سپس با لودر روی آن ماسه بادی ریختند تا مشخص نشود.

وی افزود : در یک هفته اخیر بوی تعفن زباله در منطقه بشدت افزایش یافته است که به نظرم می تواند علت آن گرم تر شدن هوا و وزرش باد باشد که در اثر پخش شدن زباله در ساحل این بو را در کل منطقه به جریان انداخت که برخی از ساعات روز نیز بوی آن تا مرکز شهر هم احساس می شود.

برخی شهروندان هم پخش کردن زباله در ساحل و ماسه ریختن روی آن را فیلمبرداری کرده و در فضای مجازی به اشتراک گذاشته اند. البته گذشته از توضیحات فیلم، به نظر می رسد زباله ها به صورتی روی یکدیگر جمع آوری و بر روی آن ماسه یا شن ریخته شده است.

کارکنان اداره ورزش شاکیان جدید سایت زباله محمودآباد

پس از گذشت چند سال اعتراض اهالی منطقه و دوستداران محیط زیست، حالا این بحران زیست محیطی صدای کارکنان دستگاه های دولتی مانند اداره ورزش و جوانان را نیز درآورده است. کارکنان این اداره با نوشتن نامه و پخش یک کلیپ از محوطه این اداره شکایت خودشان را اعلام کردند. البته اداره ورزش  و جوانان شهرستان محمودآباد از ساکنان قدیمی منطقه است که در سال ۱۳۸۵ تاسیس شد و دقیقاً در پشت محدوده سایت زباله باد قرار گرفته و کمتر از ۵۰ متر با این مکان فاصله دارد.

کارکنان اداره ورزش و جوانان در نامه اشان خطاب به رییس این اداره نوشتند : با توجه به این که مکاتبات کارکنان اداره با مسئولان شهرستانی و حتی استانی در خصوص شرایط سخت و غیرقابل تحمل تنفسی که ناشی از بوی تعفن زباله های انباشت شده در ضلع شمالی این اداره است هیچگونه پاسخ و عکس العملی را در پی نداشته، خواهان دورکاری و ترک محل اداره تا زمان حل مشکل هستیم.

یکی از کارکنان اداره ورزش و جوانان شهرستان محمودآباد ضمن تایید نوشتن این نامه و امضای آن توسط کارکنان این اداره به خبرنگار ایرنا گفت: بوی زباله سال ها است که در این اداره استشمام می شود ولی از چهارشنبه گذشته بوی زباله به قدری افزایش یافت که دیگر غیرقابل تحمل شد و به طوری که یکی از همکاران ما به علت  این بوی تعفن  دچار سردرد شدید و در نهایت مجبور به ترک  محل کار شد.

این کارمند اداره ورزش که نامش نزد ایرنا محفوظ ا ست ، افزود: بوی زباله به حدی رسیده است که وقتی ارباب رجوع وارد اداره می شود با باز شدن در اداره بوی زباله کاملا در محوطه می پیچید و گاهی این بو حتی تا روز بعد نیز ادامه دارد.

وی گفت : متاسفانه پشت سالن توکلی که در اداره ورزش و جوانان ساخته شده است یک محوطه ۴۰۰ متری قرار دارد که اخیراً با دیوار محصور شده است ولی طی سالیان طولانی ما بارها شاهد بودیم که زباله را در این محوطه دفن می‌کردند و سپس روی آن خاک می ریختند.

او افزود : هرچند در حال حاضر زباله نسبت به گذشته بسیار کم تر شده است ، ولی گویا مجدداً زباله را پخش کردند و روی آن ماسه ریختند.  همچنین هرچند روز یک بار نیز مقداری از زباله را آتش می زنند تا حجم آن کمتر شود و شاید علت بوی تعفنی که این روزها در این محوطه می پیچد نیز همین باشد .

سردرد و سوزش چشم رهاورد زباله

یکی دیگر از کارکنان اداره ورزش و جوانان شهرستان محمودآباد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هر روز دچار سردرد و سوزش چشم می شوم  و این مسئله فقط مربوط به من نیست و دیگر همکاران نیز از این وضعیت رنج می برند.

وی افزود : طی مدتی که در این اداره کار می کنم همیشه با سردرد و سوزش چشم و سوزش معده مواجه بوده ام که بارها به پزشک مراجعه کردم و پزشک نیز معتقد بود یکی از علت های این مشکلات استشمام بوی بد است.

این کارمند گفت : متاسفانه هر روزه از ساعت ۱۰ صبح که کامیون های شهرداری برای خالی کردن زباله می آیند این بو بشدت افزایش می یابد و با وجود این که بعد از چند ساعت این بو پخش می شود ولی سردرد ناشی از آن گاهی تا غروب ادامه دارد و به همین خاطر بود که به همراه همکارانم برای  تمامی مسئولان ذیربط شهری نامه نوشتیم ولی تاکنون پاسخی دریافت نکرده ایم.

او با بیان اینکه اخیرا بوی تعفن زباله به مراتب افزایش یافته است ، گفت : دیگر قادر به کار کردن در این محل نیستم و حداقل اگر توانایی جابه جایی زباله را ندارند ، مکان اداره را جابه جا کنند زیرا با این بوی تعفن حتی نمی توان در اداره یک لیوان آب نوشید.

کارمند اداره ورزش همچنین به سالنی که در مجاورت سایت زباله قرار دارد اشاره کرد و افزود : در این سالن مسابقات ورزشی برگزار می شود و لازمه ورزش تنفس و فعالیت هوازی است، با ادامه دار شدن وضعیت کنونی ورزشکاران شهر نیز به مرور زمان آسیب خواهند دید.

وی گفت: گویا عزم جدی برای تخلیه کامل زباله از این مکان وجود ندارد زیرا روزانه زباله جدید در این جا دپو می شود  و در ضمن در فضای پشت اداره که متعلق به اداره ورزش می باشد نیز زباله دفن شده است.

شیطنت رسانه‌ای و فیلم‌های قدیمی

شهردار محمودآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا جابه جایی زباله را علت بوی تعفن ایجاد شده در منطقه عنوان کرد و گفت : در حال حاضر روزانه زباله جابه جا می شود و علت این تعفن جابه جایی و خروج زباله از سایت است.

مهدی اختیاری انتقادات و اعتراضات به بوی تعفن سایت زباله را ناشی از «شیطنت فضای مجازی» دانست و افزود : این شیطنت مربوط به رسانه های مجازی محلی و حتی بعضی خبرگزاری های رسمی است.

وی فیلم های منتشر شده را قدیمی و مربوط به مدت ها قبل عنوان کرد و ادامه داد: سایت زباله ما کاملا مشخص است و رفت و آمد در آن نیز برای عموم آزاد است و همه می توانند از آن بازدید کنند تا متوجه تغییرات سایت زباله و کم شدن حجم زباله دپوی شده بشوند.

آمادگی یک هفته‌ای برای جابه جایی سایت زباله

شهردار محمودآباد همچنین گفت : در حال حاضر حجم زباله کاسته شده است و به کمتر از ۱۵۰ تن رسید و طبق قانون پسماند، فرمانداری ها ملزم به تحویل زمین هستند که آن هم در صورت تهیه زمین ، شهرداری این آمادگی را دارد که در عرض یک هفته محل سایت فعلی را از زباله خالی کند.

اختیاری همچنین در خصوص پخش شدن زباله در ساحل نیز توضیح داد : این مساله که زباله ها در زیر خاک دفن می شود صحت ندارد و هرکسی که این ادعا را مطرح می کند می تواند مجموعه را از نزدیک دیده و بررسی کند.

وی بیان کرد : سال گذشته ۱۵ هزار تن زباله در این مکان وجود داشت و ما حتی تا عمق یک متری سطح زمین را هم کنده و زباله را خارج کردیم. حال برخی از افراد ادعا دارند که ۶ متر زیر زمین زباله دفن شده ولی ما چنین چیزی مشاهده نکردیم و اگر در گذشته این اتفاق افتاده باشد من از آن بی خبر هستم  ولی به نظرم این اتفاق بعید و دور از ذهن است.

اختیاری توضیح داد: سطح زمین دپوی زباله نیز با نقاط دیگر ساحل هم سطح است و این ادعای دفن زباله در زیر زمین بسیار بعید به نظر می رسد زیرا ما تا عمق یک متری زمین چیزی از زباله مشاهده نکردیم.

با تمامی این تفاسیر چه اظهارات شهردار درست باشد و یا بخشی از ادعاهای مطرح شده توسط شهروندان ، پخش بوی تعفن مورد تایید هر دو طرف است ، معضلی که می تواند سلامت مردم را به خطر انداخته و از تاب آوری شهروندان در برای سایر مسایل و مشکلات کم کند.

البته سخن شهردار مبنی بر تخلیه و کاهش زباله چند ده هزار تنی به ۱۵۰ تن در زمان حاضر امیدوار کننده است، با این شرط که این منطقه در کمترین زمان به طور کامل عاری از هرگونه زباله شود تا شهروندان دیگر شاهد پخش شدن بوی تعفن نباشند.

 

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا