هشدار جدی جهاد کشاورزی محمودآباد به کشاورزان و باغداران
هشدار جدی جهاد کشاورزی محمودآباد به کشاورزان و باغداران
محمودآباد آنلاین/ مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد به رعایت نکات ایمنی هنگام استفاده از سموم محصولات کشاورزی هشدار داد.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد، محمد هادی‌زاده با بیان اینکه این روزها با توجه به فصل سم‌ پاشی برخی محصولات کشاورزی، لازم است هنگام سم‌پاشی علیه آفات نکات ایمنی رعایت شود گفت: استفاده از سم و مبارزه با آفات محصولات کشاورزی به صورت تخصصی و علمی موجب تضمین سلامت افراد جامعه می شود و اهمیت بالایی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد اظهار کرد: ناآشنایی افراد در زمینه استفاده از سموم غیر ایمن، سلامت افراد خانواده به خصوص کودکان، میان‌سال، زنان باردار، بیماران قلبی، کلیوی، ریوی و… را به خطر می‌اندازد به نحوی که استفاده از سموم غیر استاندارد و تأیید نشده خطر سقط جنین، مشکلات پوستی عصبی و تنفسی را افزایش می‌دهد.

هادی‌زاده افزود: برخی افراد سم را از سم ‌فروشی‌ها غیرمجاز و یا از افراد ناشناس خریداری نموده و بدون در نظر گرفتن میزان مصرف یا پیروی از دستورالعمل‌های اشتباه از آن استفاده می‌کنند و با این کار علاوه بر آسیب‌رساندن به سلامت افراد جامعه و محیط زیست، آفات را به این گونه سموم مقاوم می‌کنند.

وی توصیه کرد: امروزه روش مبارزه با آفات در محصولات کشاورزی روش تلفیقی IPM ( زراعی ، مکانیکی ، بیولوژیکی و استفاده از تله های نوری ، فرمونی ، … و نهایتاً شیمیایی ) می باشد.
سم‌ پاشی، کاری علمی و تخصصی است و بر اساس نوع و شدت آلودگی مزرعه، براساس نوع آلودگی بایستی نوع خاصی از سموم با غلظت مشخص، ترکیب‌های متفاوت و با تکنیک خاص استفاده شود تا مؤثر واقع شود و تشخیص این امر فقط توسط متخصصین و کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مدیریت شهرستانها و مراکز انجام‌پذیر است.

این مقام مسئول با بیان اینکه معمولاً بر روی برچسب سموم، یک شماره به صورت TC وجود دارد که این شماره، ماسک مناسب برای کار را مشخص می‌کند، اما مشاهده می‌شود در اکثر مواقع از ماسک‌های نامناسب استفاده می‌شود که این امر صدمات جبران‌ناپذیری به شخص وارد می‌کند، افزود: بهترین نوع ماسک برای عملیات سم‌پاشی، ماسک فیلتردار است که مشخصه این نوع ماسک‌ها، فیلتر جداشونده از قسمت ماسک است و فیلتر قابلیت تعویض دارد که توصیه می شود برای سم‌پاشی‌های طولانی مدت فیلترهای هوا، هر دو روز یک بار تعویض شود.

در پایان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد افزود: همیشه در طول سم‌پاشی شلوار بلند، پیراهن آستین بلند، دستکش، جوراب و کفش بپوشید.

از پوشیدن کفش چرمی خودداری شود، زیرا کفش چرمی به راحتی آفت‌کش را جذب می‌کند ولی به سختی شسته می‌شود.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی محمودآباد