مجازات سو استفاده از عکس دیگران
مجازات سو استفاده از عکس دیگران
محمودآبادآنلاین: به منظور آشنایی با قوانین حقوقی در نظر گرفتیم دوشنبه های حقوقی را راه اندازی نمائیم تا در این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

الهام کثیری کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مشاور حقوقی در دوشنبه های حقوقی به سوالات حقوقی شهروندان پاسخ خواهد داد و در ردیف حقوقی این هفته به موضوع  مجازات سو استفاده از عکس دیگران پرداخته شده است. در ادامه این مطلب با  مفهوم مجازات سو استفاده از عکس دیگران آشنا خواهید شد.

گسترش  پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی در دهه گذشته باعث این گردیده تا بیشتر مردم در سنین مختلف در پیام رسان های مورد علاقه اکانت خود را ساخته اند و از آن استفاده می نمایند که این کاربران با عکس پروفایل خود را به مخاطبانشان در فضای مجازی معرفی می نمایند که در این راستا تعدادی افراد سودجو برای به نتیجه رساندن اهداف خود از عکس پروفایل دیگران در فضای مجازی سوء استفاده نموده که چنین اقداماتی در قانون مجازاتی را به همراه خواهد داشت .

مطابق قانون جرایم رایانه‌ای که دادگاه ها در ارتباط با استفاده از عکس پروفایل دیگران از آن استفاده می نمایند، آورده شده که اگر فردی به وسیله سامانه رایانه‌ای نسبت به تغییر یا تحریف عکس دیگران اقدام نماید  به نحوی که عرفا موجب هتک حیثیت فرد گردد به ۹۱ روز تا ۲۴ ماه حبس یا پرداخت جزای نقدی تا سقف ۴ میلیون تومان محکوم خواهد شد در نتیجه اگر فردی عکس پروفایل دیگری را بر روی یک اکانت جعلی قرار دهد و از طریق آن اکانت اقدام به توهین،  افترا، کارهای غیرقانونی و غیر اخلاقی نماید مرتکب تخلف قانونی شده و جدا از استفاده از عکس پروفایل به مجازات های دیگری نیز محکوم خواهد شد.

بنابراین فردی که از عکس او سو استفاده شده با تهیه اسکرین شات از اکانت ها و  پیج های مدنظر می تواند به دادسرا مراجعه نماید و با انجام تحقیقات لازم از سوی پلیس فتا رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت .

  • نویسنده : الهام کثیری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین