فعالیت ۶ ایستگاه پیش‌آگاهی مگس میوه در محمودآباد
فعالیت ۶ ایستگاه پیش‌آگاهی مگس میوه در محمودآباد
محمودآبادآنلاین: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد از فعالیت ۶ ایستگاه پیش‌آگاهی مگس میوه مدیترانه‌ای در باغات این شهرستان خبر داد.

محمد هادی‌زاده مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص مگس مدیترانه اظهار کرد: مگس میوه مدیریترانه‌ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می‌تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.

 وی افزود: لزوم مدیریت آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغات سیاه ریشه و مرکبات،ضروری بوده و این شهرستان دارای هزار و ۲۵۰ هکتار باغ مرکبات است که ۳۵۰ هکتار آن مجهز به تله‌های جلب کننده فرمونی و مایع سراتراپ به منظور شکار انبوه این آفت بوده و ۶ ایستگاه پیش‌آگاهی هم با نصب ۲۴ تله جلب‌کننده فرمونی و مایع سراتراپ، کار ردیابی را انجام می‌دهد.

  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد برداشت میوه‌های رسیده درختان را ضروری دانست و عنوان کرد:  مگس میوه مدیترانه‌ای در درون میوه‌های در حال رسیدن تخم‌ریزی می‌کند و لارو آن با تغذیه از گوشت میوه سبب پوسیدگی و ریزش شدید محصول می‌شود، این میوه‌ها در صورتی که برداشت نشوند و روی درخت باقی بمانند، میزبان آفت خواهند بود و هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان‌های این آفت هستند.

 هادی‌زاده یادآور شد: حشره مگس میوه به طور معمول تا ۲ ماه زنده می‌‌ماند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا ۶ ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد، وجود میزبان از جمله، میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی ماندن آفت مگس میوه است.

 مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد در پایان گفت: طعمه پاشی در باغات آلوده باید با نظر کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی باشد،بدین خاطر طعمه مسموم با استفاده از پروتئین هیدرولیزات به میزان سه لیتر به اضافه ۲۰۰ سی‌سی حشره کش مالاتیون در ۱۰۰ لیتر آب انجام شود ولی بهترین روش مقابله با آفات انجام اقدامات پیشگیرانه بوده و از صاحبان باغ‌های مرکبات به ویژه باغ‌های نارنگی خواست تا میوه‌های فاسد را از پای درختان جمع‌آوری و در عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متری زمین دفن کنند.

  • منبع خبر : روابط عمومی جهاد کشاورزی محمودآباد