فرسودگی تجهیزات آبرسانی پاشنه آشیل تامین آب در محمودآباد
فرسودگی تجهیزات آبرسانی پاشنه آشیل تامین آب در محمودآباد
نماینده مردم نورر و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص زیرساخت های آب و فاضلاب مازندران که مربوط به دوران فعالیت جهاد سازندگی می باشد، گفت: این لوله ها فرسوده شده و لوله های آب آشامیدنی برخی از شهرهای استان مازندران و حوزه انتخابیه ام خالی از آب آشامیدنی است. صرفا چون لوله های آب آشامیدنی آن هم فرسوده داریم و از مزایای بارندگی مناسب برخورداریم در لیست شهرها و روستاهای دارای تنش آبی قرار نداریم.

ولی الله فرزانه در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: قبل از اعلام آمادگی نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری، شبکه عظیمی از نمایندگان در حمایت از جنابعالی شکل گرفت، قطعا انتظار نداریم که تسلیم مجلس باشید، اما انتظار داریم که از این شبکه عظیم که با طرح مشکلات مردم آشنا هستند تحت عنوان مشاورین امین استفاده نمایید.

وی در با بیان اینکه آرزوی همه نمایندگان موفقیت رئیس جمهور و دولت است که در مجموع موفقیت نظام جمهوری اسلامی می باشد، عنوان کرد: آنچه که کشور را با مشکل مواجه کرده و استان ها را با هم درگیر کرده دخالت عالی مقامات اجرایی و ایجاد سازوکارهای چانه زنی در بودجه ها می باشد.  مکانیزم بودجه سال ۱۴۰۱ به نحوی است که قدرت چانه زنی را چندبرابر کرده است. متاسفانه ارتقاء میانگین شاخص ها در تهیه و تنظیم بودجه سال ۱۴۰۱ جایگاهی ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آقای رئیس جمهوراز وزیر نیرو بپرسید که میانگین شاخص مهار آبهای سطحی در کشور چه میزان بوده و در مازندران پرآب چه میزان ست؟ از وزیر کشاورزی نیز سوال کنید که میانگین شاخص شبکه های آبیاری نوین در اراضی آبی کشاورزی در کشور چه میزان بوده و در مازندران چقدر است؟

فرزانه همچنین در خصوص زیرساخت های آب و فاضلاب مازندران که مربوط به دوران فعالیت جهاد سازندگی می باشد، گفت: این لوله ها فرسوده شده و لوله های آب آشامیدنی برخی از شهرهای استان مازندران و حوزه انتخابیه ام خالی از آب آشامیدنی است. صرفا چون لوله های آب آشامیدنی آن هم فرسوده داریم و از مزایای بارندگی مناسب برخورداریم در لیست شهرها و روستاهای دارای تنش آبی قرار نداریم.

وی افزود: آیا باورتان می شود که در مازندران پر آب با تانکر و دبه آب جابجا کنیم؟ آقای رئیس جمهور به علت هجوم بی رویه و بی برنامه سرریز جمعیت تهران و سایر استان ها به شهرستان های نور و محمودآباد جاده های این شهرستان دیگر پاسخگو نیستند، جاده های آمل و بخش ساحلی سرخرود از شهرستان محمودآباد به جاده مرگ معروف شد.

نماینده مردم نور و محمودآباد در ادامه بیان کرد: جاده نور به چمستان و چمستان به آمل که می تواند نقش کنارگذر را ایفا کند و همچنین از منظر پدافند غیرعامل حائز اهمیت است و دارای ردیف بودجه نیز است، متاسفانه به علت کمبود بودجه و بی توجهی رها شده است و سالانه جوانان زیادی در این جاده جان عزیزشان را از دست می دهند و به جاده مرگ تبدیل شده است.

فرزانه اظهار کرد: آقای رئیس جمهور، در سال های اخیر به جای اعتبارات نقدی از اسناد و اوراق در خزانه استفاده می شود و به همین دلیل پیمانکاران در تشریفات مناقصه با ارقام بالا شرکت می کنند که دستگاه های نظارتی نمی پذیرند، لذا بسیاری از پروژه ها با داشتن اعتبار همچنان غیرفعال هستند. در یکی از پروژه های حوزه انتخابیه ام در بخش شبستان شهرستان نور چندین بار تشریفات مناقصه انجام می شود ولی به علت ارقام بالا برنده اعلام نمی شود و در صورت تخریب این پل ارتباط مردم روستاهای اطراف با مرکز بخش و شهرستان نور قطع می شود. انتظار است دستور دهید تا دستگاه های ذی ربط برای این معضل راهکار مناسبی اتخاذ کنند.

وی خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: آیا می دانید که حدود ۴۰ درصد جمعیت بیکار مازندران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند، ممنوعیت استقرار صنایع در دهه اول انقلاب موجب شده که صنایع بزرگ در استان شکل نگیرد، از طرفی هم برای توسعه کشاورزی مازندران سرمایه گذاری لازم صورت نگرفته است و کشاورزی مازندران توسعه نیافته باقی ماند و فارغ التحصیلان رشته کشاورزی به علت درآمدزا نبودن تمایلی به شغل کشاورزی ندارند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: آقای رئیس جمهور آیا می دانید که حدود ۲۵ درصد از درآمد مردم مازندران از محل کشاورزی تامین می شود و مردم با زمین فروشی زندگی روزانه خود را می گذارنند که پیش بینی می شود در دهه های آینده فقر مطلق به سراغ مردم این استان بیاید، بنابراین برای این خطر چاره اندیشی کنید.

فرزانه در پایان گفت: آقای رئیس جمهور می دانم که این مشکل مربوط به ۵ ماه اخیر نیست اما چون به دنبال عدالت و پیشرفت هستید خواستم با مشکلات آشنا باشید تا راه گذشتگان را طی نکنید و به داد این مردم برسید.

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا