شبکه توزیع آب شرب محمودآباد متعلق به ۴۰ سال پیش است
شبکه توزیع آب شرب محمودآباد متعلق به ۴۰ سال پیش است
رضاپور رئیس اداره آب و فاضلاب محمودآباد در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار محمودآباد آنلاین عمده‌ترین مشکل شبکه آبرسانی این شهرستان را فرسودگی تجهیزات دانست و گفت: این تاسیسات و همین طور شبکه توزیع متعلق به ۴۰ سال پیش است و برای جا به جایی این شبکه محدودیت های زیادی وجود دارد که اصلاح و ترمیم آن هزینه بر خواهد بود و نیاز به اعتبار و نگاه ملی دارد.

عبدالهاشم رضاپور با بیان اینکه زیرساخت‌های حوزه آب شهرستان محمودآباد از کهنگی رنج می برد ، افزود : زیرساخت های موجود درحالت عادی جوابگوی مردم بومی و ساکنان دائمی محمودآباد نیست ، حال آنکه در برخی از مناطق مشکل آب ارتباطی با افزایش جمعیت ندارد و دائمی است.

وی با بیان اینکه خدمات در محمودآباد به صورت ملّی و با اعتبار محلی است ، اظهار داشت : با توجه به حجم بالای مسافرت در ایام تعطیل به محمودآباد ، نباید انتظار داشت با امکاناتی که برای بومیان نیز کافی نیست خدمات وسیع ارائه داد

رئیس اداره آب و فاضلاب محمودآباد با بیان اینکه اعتبار حوزه آب شهرستان نسبت به سال گذشته نصف شده است ، افزود: با توجه به حجم زیادی از ساخت و سازها و افزایش انشعابات و سکونت پرشمار غیربومیان نباید انتظار داشت با چنین اعتباری خدمات آب شرب ارتقا یابد.

رضاپور با بیان اینکه در زمان تعطیلات جمعیت شناور مازندران به سه برابر حالت عادی می رسد، گفت : مشکل آب در این شهر به کمیت آن برمی گردد که در ایام پیک مسافر مردم در این منطقه با کمبود آب شرب و کاهش فشار آب رو به رو می شوند.

وی به وارد مدار شدن بخشی از پروژه ی آبرسانی دابوی شمالی نیز اشاره کرد و گفت : با وارد مدار شدن طرح دابوی شمالی که به طول ۱۷ کیلومتر با هزینه ای بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال انجام شده است مشکلات آب آشامیدنی مشترکین فعلی سرخرود و حدود ۴۰ روستای اطراف برطرف شده است.

این مسئول با بیان اینکه با اقدامات صورت گرفته اکثر مشکلات آب در روستاها رفع و از حالت بحرانی خارج شده است ، افزود : با این وجود همچنان روستاهای ما آسیب پذیرند  و برای رسیدن به شرایط ایده آل نیاز به حفر چاه و مخزن ذخیره دارند.

رئیس اداره آب و فاضلاب محمودآباد بابیان اینکه امروز مشکل آب شهرستان برکسی پوشیده نیست ، گفت: متاسفانه در سال های اخیر با رشد و توسعه نامتوازنی که در شهرستان محمودآباد انجام شده  است یکسری مشکلاتی را برای این شهر به وجودآورده است.

رضاپور افزود: متاسفانه در سال های اخیر با هجوم ساکنان غیربومی به سمت مازندران به خصوص به شهرهای محمودآباد و سرخرود و میل شدید به ویلاسازی و برج‌سازی سبب افزایش مصرف کنندگان شده است که از توان شبکه آب شرب شهرستان خارج است.

وی با بیان اینکه شبکه آبرسانی بیشتر از این تحمل بار اضافی را ندارد ، تاکید کرد: اداره آب و فاضلاب شهرستان تا برطرف نشدن مشکلات آب شرب به متقاضیان جدید به خصوص در حوزه برجسازی انشعاب واگذار نمی کند.

رئیس آبفا محمودآباد بیشترین مشکل آب شرب این شهرستان را مربوط به شهر سرخرود عنوان کرد و گفت : متاسفانه شهرداری ها اقدام به دادن پروانه می کنند و سازندگان نیز بدون توجه به اینکه این منطقه ظرفیت افزایش جمعیت را دارد یا خیر ، شروع به ساختن واحدهای چندین طبقه و شهرک سازی می کنند.

رضا پور اظهار داشت : بیش از ۶ هزار واحدمسکونی در ساحل سرخرود ساخته شده است در حالی که هیچ توجهی به زیرساخت های شبکه آبرسانی نشده و هیچکس نیز در این زمینه پاسخگو نیست و در حال حاضر این تعداد واحد فاقد انشعاب آب ساخته شده است و عده ای از خانوار ها نیز در آن ساکن هستند که تنها برای آب رسانی همین منطقه حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

رضاپوربا بیان اینکه برای ساکنین بدون انشعاب سرخرودی به ۱۰۰ لیتر در ثانیه آب نیاز است ، توضیح داد: برای تامین آب این منطقه حداقل باید سه چاه حفر و خط انتقال ایجاد شود. اگر بخواهیم با امکانات فعلی به این ساختمان ها آب بدهیم هیچ آبی برای شهر باقی نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه ساخت و سازها نیاز به ساماندهی دارد ، گفت : باید این مساله که کدام منطقه ظرفیت ساخت و ساز دارد ، مورد توجه شهرداری قرار بگیرد ولی در گذشته اینگونه نبود و اکنون هم نیست و بدون توجه به ظرفیت هر کسی در هر منطقه ای شروع به ساخت و ساز می کند و چون پروانه دارد اداره آب باید به آن خدمات بدهد.

رضاپور تاکید کرد : انداختن توپ مشکلات آب شرب در زمین اداره آب و فاضلاب و تحمیل بار بی توجهی توسعه متوازن بر دوش حوزه آبرسانی هیچ مشکلی از شهرستان محمود آباد و شهروندان آن برطرف نخواهد کرد.

 

  • نویسنده : ابراهیم ناطقی - شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین