دغدغه فروش برنج کشاورزان با کشت قراردادی از بین می‌رود
دغدغه فروش برنج کشاورزان با کشت قراردادی از بین می‌رود
محمودآباد آنلاین : رئیس سازمان تعاون روستایی کشور با اظهار این که دغدغه اصلی شالیکاران در شمال بخصوص مازندران قیمت محصول در هنگام عرضه است، گفت: کشت قراردادی برنج که امسال با دستور دولت در سطح ۴۵ هزار هکتار عملیاتی شد، دغدغه فروش برنج کشاورزان را از بین می‌برد.

اسماعیل قادری فر روز پنجشنبه در آیین تجلیل از نمونه های برتر کشاورزی مازندران افزود: شالیکاران محصولی سال گذشته خودشان را به نسبت قیمت فعلی تا یک سوم کمتر فروختند، ، موضوعی که دولت مردمی را بشدت آزار داده است به همین دلیل کشت قراردادی برنج در دستور کار قرار گرفت تا دست واسطه های محصول استراتژیکی مانند برنج کوتاه شود.

وی ادامه داد: کشت قرار دادی در سه استان شمالی مازندران ، گیلان و گلستان با استقبال خوب کشاورزان مواجه شد و در این طرح  شالیکاران در تامین نهاده ها و مهم تر از آن فروش  محصولشان به قیمت روز مورد حمایت قرار می گیرند و مطمئنا محصول در کشت قرار دادی به قیمت روز ، هزینه تولید و دیگر معیارها خریداری می شود تا واسطه ها حذف شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به طرح  آبخیزداری مزارع برنج شمال کشور در سطح ۶۰۰ هزار هکتار اشاره کرد و بیان داشت: دولت با همکاری مجلس اعتبار قابل توجه ای برای عملیاتی شدن آن اختصاص داده است و قرارگاه سازندگی سپاه نیز طرح آبخیزداری آبیاری مزارع شالیزاری شمال کشور را برعهده دارد.

قادری فر تصریح کرد: با عملیاتی شدن این طرح  نیاز حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تنی برنج برای واردات به نصف کاهش می یابد.

رییس سازمان تعاون روستایی کشور به اهمیت عرضه و فروش مرکبات مازاد بر مصرف استان مازندران اشاره کرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد که امسال نیز حدود ۲۰ درصد تولید مرکبات بیشتر شود و به همین دلیل کشت قراردادی با باغداران مرکبات نیز در دستور کار قرار گرفت و تا یک ماه آینده باغداری قراردای مرکبات را آغاز می کنیم ،باغداران مرکبات برای تولیدات مازاد برمصرف استان مازندران نگران نباشند.

سالانه حدود ۲میلیون و ۷۵۰ هزار تن انواع مرکبات به خصوص پرتقال در مازندران تولید می شود.

قادری فر با اظهار این که نقش تشکل های کشاورزی مازندران در تشکل ها و اتحادیه های کشاورزی ملی محوری و اثر گذاری جدی دارند، گفت: سازمان تعاون روستایی کشور که نقطه تماس و هماهنگ کنننده  این تشکل های است  در صدد هماهنگی و ساماندهی بیشتر است  تا کشاورزی سنتی را روی ریل کشاورزی دانش بینان و پیشرفته قرار بدهیم.

وی با بیان این که دولت در جراحی بزرگ اقتصادی مردمی سازی یارانه ها را با حمایت و پشتکار تولید کنندگان آغاز کرده است، گفت: گام دوم آزاد سازی یارانه ها صیانت از نظام تولید است ، نمونه بارز آن تامین بذر ، تسهیلات ارازان قیمت ، حمایت از جوجه ریزی ها و تامین نهاده های کشاورزی است و با مدیریت جهادی و هوشمندانه مسوولان با همکاری و مشارکت تولید کنندگان محصولات کشاورزی از  حساس ترین شرایط اقتصادی کشور عبور می کنیم .

همزمان با ششمین روز از هفته جهاد کشاورزی امروز پنجشنبه ۱۰۱نفر از برترین های تولید کنندگان بخش‌های مختلف کشاورزی استان با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی کشور ، استاندار و و مدیران جهاد کشاورزی مازندران تجلیل شدند.

بر اساس آمار رسمی معاونت ترویج جهاد کشاورزی مازندران ۱۳ نفر از برترین های کشاورزی به عنوان کشاورزان نمونه ملی و ۸۸نفر نیز نمونه استانی هستند، این کشاورزان در بخش دام و طیور ، شیلات، صنایع و مکانیزاسیون، منابع طبیعی، آب و خاک، زراعت و باغبانی بهترین مدیریت ، عملکرد و بهره وری را داشتند.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا مازندران