حکم تخلیه یا دستور تخلیه فوری
حکم تخلیه یا دستور تخلیه فوری
محمودآبادآنلاین: به منظور آشنایی با قوانین حقوقی در نظر گرفتیم دوشنبه های حقوقی را راه اندازی نمائیم تا در این بخش شهروندان محمودآبادی با برخی از مفاهیم حقوقی آشنا شده و بتوانند با مطرح کردن سوالات خود، پاسخ آن را از مشاوران حقوقی و وکلای این رسانه دریافت نمایند.

الهام کثیری کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی و مشاور حقوقی در دوشنبه های حقوقی به سوالات حقوقی شهروندان پاسخ خواهد داد و در ردیف حقوقی این هفته به موضوع  حکم تخلیه یا دستور تخلیه فوری پرداخته شده است. در ادامه این مطلب با  حکم تخلیه یا دستور تخلیه فوری  آشنا خواهید شد.

شاید با شنیدن عنوان حکم تخلیه یا دستور تخلیه فوری با خود بگویید که هر دو این مباحث یکی میباشند و تفاوتی میان آنها وجود ندارد ، اما این طور نبوده واز نظر حقوقی موضوعاتی کاملا مجزا و متفاوت از یکدیگر میباشند . در مجموع موضوع تخلیه مربوط به قرارداد اجاره فی مابین موجر و مستاجر می باشد که باید دید در چه شرایطی موجر میتواند از دادگاه دستور تخلیه و در چه شرایطی حکم تخلیه اخذ نماید؟ توجه داشته باشید قرارداد اجاره ی شما زمانی مشمول قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۷۶ میگردد و میتوانید دستور تخلیه فوری ملک را ازشورای حل اختلاف محل وقوع ملک دریافت نمایید که : ۱٫ مدت اجاره در قرارداد قید شده باشد و مدت آن به پایان رسیده باشد . ۲٫ قرارداد اجاره در دو نسخه تنظیم شده باشد. ۳٫ دو نفر شاهد ذیل قراردادرا امضا نموده باشند . لذا اگر قرارداد اجاره سه شرط فوق را نداشته باشد مشمول قانون مدنی خواهد بود و امکان دریافت دستور تخلیه فوری ملک وجود نخواهد داشت و باید دادخواست صدور حکم  تخلیه را مطرح نمود .

حال شاید این سوال به وجود آید که با توجه به مصوبات اخیر از زمان شیوع بیماری کرونا در خصوص تمدید خودکار قراردادهای اجاره ، چطور میتوان در پایان مدت اجاره حکم تخلیه یا دستور فوری تخلیه ملک را گرفت ؟! اگر در قرارداد اجاره مالک و مستاجرتوافق نمایند که مصوبه تمدید خودکار اجاره میان آنها رعایت نگردد مطابق ماده ۱۰ قانون مدنی این توافق معتبر خواهد بود و مستاجر در پایان مدت اجاره نمیتواند به مصوبه استناد نموده و اقدام به تخلیه ننماید لذا در صورت استنکاف مستاجر میتوان حکم تخلیه یا دستورتخلیه فوری وی را (بر حسب نوع قرارداد) درخواست نمود . که در این خصوص نیز رویه متفاوتی میان محاکم وجود دارد در ادامه به چند مورد از تفاوت های میان دستور تخلیه و حکم تخلیه اشاره می نماییم

۱ سریع بودن دستور تخلیه که در قالب دستور قاضی می‌باشد و بسیار سریع صورت پذیرفته و نیازی به تشکیل جلسه و صدور حکم ندارد ۲  پس از ابلاغ دستور تخلیه مستاجر مکلف است ظرف سه روز از تاریخ ابلاغ دستور  شورای حل اختلاف نسبت به تخلیه اقدام نماید اما این مهلت نسبت به حکم تخلیه ده روز از تاریخ ابلاغ اجراییه می‌باشد ۳ صدور دستور تخلیه برخلاف حکم تخلیه مستلزم انقضای مدت اجاره می‌باشد

با امید به اینکه موجرین محترم با بزرگواریشان حمایت خوبی از مستاجرین عزیز در این شرایط اقتصادی داشته باشند

  • نویسنده : الهام کثیری
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین