تلخکامی مردم محمودآباد از کیفیت پایین پخت نان در ماه مهمانی خدا
تلخکامی مردم محمودآباد از کیفیت پایین پخت نان در ماه مهمانی خدا
در حالی که هر ساله یارانه سنگینی برای تامین نان مردم با کمترین قیمت ممکن پرداخت می‌شود، اما پخت بی‌کیفیت نان در برخی مناطق مازندران همچون محمودآباد به مشکلی فراگیر تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، طی سال های اخیر با نوسان و افزایش فزاینده قیمت برنج به عنوان اصلی ترین جزء سفره مردم شمال به خصوص مازندران، نان جای طلای سفید را بر سبد غذایی و همچنین قوت غالب اغلب مردم گرفته است ، اما همواره کمیت ، قیمت و به خصوص کیفیت نان پخت شده یکی از چالش ها و موضوعات بحث برانگیز در این خطه از شمال کشور بوده است به طوری که هر از چندگاهی از گوشه و کنار استان اخباری مربوط به کم فروشی و کیفیت نامرغوب نان در رسانه های رسمی و مجازی به گوش می رسد تا اینکه در برخی مواقع شاهد مصرف این محصول در سبد دام و طیور هستیم.

حال  در آستانه ماه مبارک رمضان و ماه مهمانی پروردگار که برای مردم مومن مازندران همواره رنگ و بوی خاصی دارد، شاهد کیفیت ضعیف نان در برخی واحدهای خبازی هستیم. اخبار و تصاویری از کیفیت پایین نان پخت شده که می تواند سفره روزه داران مازندرانی را تیره کند و حتی خطری جدی برای سلامت مردم به همراه داشته باشد.

طی هفته های اخیر کیفیت پایین نان یا به عبارتی بی کیفیتی نان های پخته شده در شهرستان محمودآباد و بخصوص در مناطق روستایی که نان اولویت تغذیه ای است نه تنها نارضایتی و اعتراض مردم را به همراه داشت، بلکه کاربران فضای مجازی نیز به این مسئله نگران کننده واکنش های تندی داشتند و خواستار ورود مسئولان به نحوه پخت نان در روستاها و نظارت کافی بر کیفیت آن شدند.

تلخکامی مردم محمودآباد از کیفیت پایین پخت نان در ماه مهمانی خدا
 نان پخته شده در یکی از نانوایی های شهرستان محمودآباد

در این بین برخی از افراد با اشتراک گذاری تصویر نان های خریداری شده، اقدام به مستندسازی مشکلات خود کردند تا این بار مسئولان پاسخی جدی برای مشکلات پیش آمده داشته باشند. برخی از افراد نانوایان را مقصر دانسته و برخی دیگر نیز کمبود نیروی کار در نانوایی ها را سبب بی کیفیتی نان عنوان می کنند. همچنین بسیاری از مصرف کنندگان و خبازان معتقد هستند که توزیع آرد بی کیفیت به نانوایی ها عامل اصلی کیفیت پایین نان است.

اما علت هرچه باشد آنچه به نظر مسلم و غیرقابل انکار می نماید کیفیت پایین نان در برخی واحدهای خبازی است که به دست مصرف کنندگان می رسد.  خبرنگار ایرنا برای علت یابی این موضوع به سراغ اهالی چند روستا در شهرستان محمودآباد که این اواخر تصاویری از کیفیت پایین نان از آنجا منتشر شده است، رفت تا از نزدیک مشکلات آنها را از بررسی شود.

علت مهم نیست، نان با کیفیت می خواهیم

یکی از اهالی روستای خوردونکلای محمودآباد در اعتراض به کیفیت پایین نان در این روستا به خبرنگار ایرنا گفت: نانی که صبح خریده می شود پس از ۲ ساعت کاملاً بیات و غیر قابل مصرف است.

صالحی  ادامه داد: بیش از نصف اهالی این روستا و روستای گیلاپی از این نان فقط برای خوراک مرغ و اردک استفاده می کنند و مجبورند برای تهیه نان مصرفی خود به شهر بروند. متاسفانه نبود شاطر کاربلد علت بی کیفیتی نان در این منطقه است.

وی با تاکید بر اینکه علت هرچه باشد برای مصرف کننده اهمیتی ندارد ، تاکید کرد: فقط انتظار داریم نان با کیفیت به دست ما و خانواده هایمان برسد و اینکه چه کسی مقصر است یا علت چیست از حوصله ما خارج است.

عباسی نیز از دیگر اهالی محمودآباد و ساکن روستای اهلم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تکرار اینکه نظارت و توزیع آرد از وظایف مسوولان است ، گفت : مسوولان وظیفه دارند نان با کیفیت به مردم دهند، در حالی که هر بار نانوایان متولیان را مقصر دانسته و مسئولان هم خبازان را بانی بی کیفیتی می دانند و این چرخه مقصریابی فقط به زیان مردم است.

وی افزود : نان بیشتر نانوایی ها در روستاهای محمودآباد کیفیت پایینی دارند و به درد مصرف مرغ و خروس می خوردند نه مردم. روستای اهلم دو نانوایی دارد که هر دو نان بی کیفیت به مردم ارایه می دهند و ما واقعا نمی دانیم مشکل از آرد است و یا شاطر و برای ما اهمیتی هم ندارد.

این فرد نیز اعلام کرد که بیشتر نان مصرفی خود را از شهر محمودآباد تهیه می کند زیرا نانی که در روستا پخته می شود بعد از یک ساعت دیگر قابلیت مصرف ندارد.

تلخکامی مردم محمودآباد از کیفیت پایین پخت نان در ماه مهمانی خدا

چندعاملی بودن کیفیت پایین نان 

یکی از نانواهای مجمودآباد کیفیت آرد را مهم ترین عامل در بی کیفیتی نان عنوان کرد و گفت: کیفیت آرد تاثیر زیادی در پخت نان دارد هرچند که برخی از شاطرها نیز برای پخت نان وقت کافی نمی گذارند و کمتر از یک ساعت نان را به عمل می آورند ولی در یک سال اخیر کیفیت نان نسبت به سال های قبل کاهش یافته است.

وی افزود : خوشبختانه آردی که در فروردین ماه به نانوایی تحویل دادند کیفیت بالاتری نسبت به ماه های قبل دارد که امیدواریم این کیفیت و این نوع آرد ادامه داشته باشد.

یکی دیگر از نانواها محمودآباد که در روستا نانوایی دارد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:کارگران ماهر به خاطر حقوق پایین دیگر در نانوایی ها کار نمی کنند  و بهترین شاطر های محمودآباد به علت حقوق پایین در حال حاضر  در شهرک صنعتی مشغول کارهای غیر تخصصی هستند.

وی که خود را یزدانی معرفی کرد ، افزود : به عنوان مثال سه تن از کارکنان نانوایی ما به علت حقوق پایین دیگر حاضر به کار نیستند و ترجیح دادند در جای دیگری کار کنند.

او ادامه داد : در حال حاضر حقوقی که به کارکنان نانوایی داده می شود بین سه تا سه و نیم میلیون تومان است و به همین علت این افراد ترجیح می دهند در یک شرکت کار کنند تا حقوق مصوبه اداره کار را دریافت کنند.

این نانوا گفت :  اگر شخصی در محمودآباد کنار جاده برای اجاره دادن ویلا بایستد در کمتر از یک هفته بیش تر از سه میلیون در آمد خواهد داشت و  منطقی است که به جای تحمل گرمای تنور شغل راحت تری را انتخاب کند.

وی با بیان اینکه قیمت پایین نان صرفه ای برای نانوا ندارد و با این قیمت نمی توان از پس هزینه های سرسام آور نانوایی برآمد ،گفت:  نانواها در حال حاضر تحت فشار هستند و با گرم شدن هوا نیز با شدت با کمبود کارگر در نانویی ها مواجه خواهیم شد.

یزدانی همچنین به قیمت بالای خمیر مایه نیز اشاره کرد و گفت : قیمت بالای این ماده سبب شده است که نانوایی ها از مقدار کم تری خمیر مایه استفاده کنند که همین امر نیز سبب کیفیت پایین نان شده است.

وی توضیح داد: طی چند ماه اخیر قیمت خمیرمایه از کیسه ای ۳۰۰ هزار تومان به کیسه ای ۵۴۰ هزار تومان رسیده است و جالب تر اینکه در چند روز گذشته نیز افزایش قیمت داشته و در حال حاضر کیسه ای ۶۰۰ هزار تومان به فروش می رسد و این افزایش قیمت سبب شده برخی از نانوایی ها از مایه ترش به جای خمیر مایه استفاده کنند و یا اینکه خمیر مایه کمتری را برای تهیه نان به کار ببرد.

این نانوا همچنین در خصوص بیات شدن نان بعد از چند ساعت گفت : شیوه نگهداری نان هم بسیار مهم است و نمی توان تنها مقصر را نانوا و شاطردانست و شیوه نگهداری نان ۵۰ درصد در کیفیت نان موثر است و حتما باید نان خریداری شده در پارچه نخی نگه داری شود تا کیفیت آن پایین نیاید و بیات نشود.

تلخکامی مردم محمودآباد از کیفیت پایین پخت نان در ماه مهمانی خدا

عدم تفاوت شهر و روستا در توزیع آرد

با توجه به مشکلاتی که مطرح شد و اینکه بسیاری از مردم روستا اذعان داشتند که نان خود را از شهر تهیه می کنند این تفکر به وجود می آید که آیا در نوع نان بین شهر و روستا تفاوتی وجود دارد؟

رییس اداره غله شهرستان محمودآباد در پاسخ به این سووال به خبرنگار ایرنا گفت: هیچ تفاوتی بین  آردی که در بین نانوایی های شهرستان پخش و توزیع می شود وجود ندارد و دو نوع آرد که براساس نوع نانوایی در سطح شهرستان توزیع می شود از نظر کیفیت یکی است و تنها از نظر قیمت متفاوت است.

یوسف یزدان پناه تاکید کرد: در کل شهرستان یک انبار و یک پیمانکار برای توزیع آرد در نظر گرفته شده است و  برای همه بخش های شهرستان از همان انبار آرد بین نانوایی ها توزیع می شود و دلیل تفاوت کیفیت نان های پخت شده در یک بازه زمانی ربطی به تفاوت آرد ندارد.

وی افزود: تفاوت نان بی کیفیت و با کیفیت در  نحوه درست کردن خمیر است و برخی از نانوایی ها وقت لازم برای خمیرگیری صرف نمی کنند و از این رو نان بی کیفیت به مردم می دهند.

رییس اداره غله محمودآباد همچنین گفت: ممکن است در برخی مواقع آرد کیفیت پایین تری داشته باشد و ما منکر این قضیه نمی شویم اما اینکه  با همین آرد در چند نانوایی ، نان خوب و باکیفیت پخت شود ولی با این آرد در نانوایی دیگر نان بی کیفیت تولید شود نشان می دهد که شاطر مقصر است و وقت کافی برای خمیرگیری صرف نکرده است.

وی با بیان اینکه به اعتراضات نانوایی ها برای کیفیت آرد رسیدگی خواهد شد ادامه داد: تاکنون هیچ نانوایی به کیفیت نان اعتراضی نکرده است و نانوایی ها اگر اعتراضی به کیفیت آرد دارند می توانند با شماره ثبت شده بر روی کیسه آرد تماس بگیرند و با اینکه اعتراضات خود را به اداره غله بیان کنند تا ما رسیدگی کنیم.

یزدان پناه همچنبن تاکید کرد که بازرسان این اداره به همراه ناظران بهداشت به صورت هفتگی از نانوایی های شهرستان بازدید می کنند تا از هرگونه کم فروشی و یا عدم رعایت موارد بهداشتی جلوگیری شود ، ولی تاکنون هیچ اعتراضی از طرف شهروندان برای کیفیت پایین ثبت نشده است.

تلخکامی مردم محمودآباد از کیفیت پایین پخت نان در ماه مهمانی خدا

از بررسی تا حل مشکل

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار محمودآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه  از مشکلات نانوایی ها در سطح روستاها آگاه است ، گفت: به صورت هفتگی از نانوایی های شهرستان بازید به عمل می آید و در مدت چهار ماه از ۱۵۰ نانوایی محمودآباد ۱۴۰ نانوایی که مشغول به فعالیت بودند بازدید شد و در این راستا به برخی از نانوایی ها نیز تذکرات جدی داده شده است تا مشکلات را برطرف کنند.

مهرداد داداش پور افزود: بیشترین مشکلات  و اعتراضات مردم در خصوص وزن چانه نان بود که  در بیشتر نانوایی های متخلف پس از تذکر اصلاح شد و چند مورد محدود که  توجهی به نذکر نداشتند به تعزیرات معرفی شدند و حتی یک مورد نیز در شهر محمودآباد چند روز پلمب شد

وی توضیح داد: در چند ماه اخیر بیش از ۱۰ نانوایی در سطح شهرستان مشکلات کیفی داشتند که با تذکر برطرف شده است و در حال حاضر تنها سه نانوایی در روستاهای شهرستان همچنان کیفیت نان پایینی دارند که به زودی برطرف خواهد شد تا شاهد  افزایش کیفیت نان و در نتیجه رضایت مردم باشیم .

معاون فرماندار محمودآباد افزود: متاسفانه به دلیل اینکه تعطیلی نانوایی روستایی  موجب بی نان شدن سه روستای مجاور آن نیز می شود نمی توان اقدام به تعطیلی آنها کرد و تمام سعی ما بر این است که با تذکرات جدی  مشکلات کیفی نان برطرف شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر یک روش تشویقی و تنبیهی در نظر گرفتیم که از سهمیه نانوایی متخلف و نانوایی هایی که  به صورت خودسرانه اقدام به تعطیلی می کنند کم می شود و به سهمیه آرد نانوایی هایی که کیفیت بالاتری دارند افزوده می شود و این آرد در اختیار نانوایی های با کیفیت قرار می گیرد.

دادشپور با اعلام  اینکه بعد از تعطیلات به صورت جدی با نانوایی های متخلف برخورد خواهد شد ، گفت : در نهایت اگر نانویی ها به پخت نان بی کیفیت ادامه دهند مجوزشان باطل و سهمیه آردشان در اختیار سایر نانوایی ها قرار می گیرد تا نیاز مردم تامین شود.البته ما به مشکلات اقتصادی و گاهی اجاره بالای نانوایی ها آگاه هستیم و قرار است در یک جلسه ای با حضور نانواها مشکلات آنها گفته شود و برای آن چاره ای بیندیشیم .

  • نویسنده : شقایق نائیجیان
  • منبع خبر : ایرنا