تردد خودرو‌های آفرودی در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگلی ممنوع
تردد خودرو‌های آفرودی در عرصه‌های منابع طبیعی و جنگلی ممنوع
محمودآباد آنلاین/ رئیس پلیس راهور مازندران از ممنوعیت تردد خودرو‌های آفرودی در جنگل‌ها و منابع طبیعی خبر داد.

سرهنگ نصرالله بیگلری رئیس پلیس راهور مازندران گفت: در راستای مطالبات مردمی و دستور مقام قضائی مبنی بر کثرت تعداد و افزایش فعالیت خودرو‌های آفرودی در مناطق شهری و روستایی، به ویژه عرصه‌های منابع طبیعی و زیست بوم مازندران، موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت.

او افزود: طبق ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، ورود به مناطق جنگلی وعرصه‌های طبیعی مازندران در بند الف ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و عبور از آن‌ها به استثنای جاده‌ای عمومی تابع دستورالعمل‌های سازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود.

سرهنگ بیگلری با اشاره به توقیف ۱۲ دستگاه خودرو آفرودی در جنگل‌های شهرستان آمل از سوی ماموران پلیس، گفت: طبق ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست هر عملی که موجب از بین رفتن رستنی‌ها و تغییر اکوسیستم در پارک‌های جنگلی و آثار طبیعی ملی شود، ممنوع است.

او با بیان اینکه طبق ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست هر عملی که موجب از بین رفتن رستنی‌ها و تغییر اکوسیستم شود در پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده که اراضی آن متعلق به دولت باشد، بدون اجازه ممنوع است.

سرهنگ بیگلری گفت: تخریب گونه‌های زیستی و پوشش گیاهی مناطق، نابودی بوته ها، درختچه‌ها و انواع پوشش نباتی و از بین بردن لانه‌های پرندگان، پستاندران کوچک خزندگان و حشرات و به ویژه تخریب حوضچه‌های آبخیز با ایجاد کردن راه‌های دسترسی فرعی و دست اندازی به عرصه‌های بکر طبیعی جنگل‌های هیرکانی شمال از پیامد‌های تردد خودرو‌های آفرودی است.

او افزود: آفرود و دست ساز کردن اتومبیل‌های سواری با دستکاری و ایجاد دراکان خودرو و تیوتینگ ظاهری و باطنی به ویژه در سیستم موتوری متمایز از استاندارد خودروی تولیدی در کارخانه سیستم تعلیق و افزایش غیرمتعارف ارتفاع خودرو استفاده از نقوش و طرح‌های خشن، ایجاد آلودگی صوتی با انجام تغییرات اگزوز و سایر تغییرات غیرقانونی که جملگی بر خلاف مقررات و ضوابط راهنمایی و رانندگی است.

رئیس پلیس راهور مازندران گفت: در صورت مشاهده هرگونه تردد غیرمجاز خودرو‌های آفرودی در عرصه‌های منابع طبیعی و زیست بوم‌های سطح استان مازندران، اقدامات قانونی برای توقیف خودرو و معرفی به مراجع قضائی انجام خواهد شد.

  • نویسنده : سارا اسماعیلی
  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان ساری