استقرار ۴ اکیپ دامپزشکی در محمودآباد به مناسبت عید قربان
استقرار ۴ اکیپ دامپزشکی در محمودآباد به مناسبت عید قربان
محمودآباد آنلاین: مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان محمودآباد از راه اندازی و استقرار ۴ اکیپ جهت نظارت بر فعالیت های کشتاری به مناسبت عید قربان خبر داد.

سید جواد دریاباری در گفتگو با خبرنگار محمودآباد آنلاین گفت: به مناسبت عید سعید قربان و در جهت نظارت و ساماندهی فعالیت های کشتاری و معاینه پیش از کشتار در سطح شهرستان محمودآباد دو اکیپ ثابت و دو اکیپ سیار راه‌اندازی کردیم.

 

وی با بیان اینکه خدمات اکیپ های دامپزشکی از ساعت ۷ صبح امروز شروع شده و تا ساعت ۲۰ امشب ادامه خواهد داشت، گفت که از صبح تا ظهر امروز حدود ۳۰ دام مورد معاینه اکیپ های این شبکه قرار گرفتند.

 

دریاباری اظهار داشت: در جهت ساماندهی مراکز عرضه دام، با هماهنگی شهرداری های محمودآباد و سرخ‌رود و همکاری نیروی انتظامی، تعداد محدودی مکان در چندین مراکز روستایی و نقاطی در سطح شهرستان برای عرضه دام مشخص شد تا شهروندان فقط از نقاط مشخص شده اقدام به تهیه دام کنند.

 

رئیس شبکه دامپزشکی محمودآباد توصیه کرد: شهروندان از خرید دام های بی‌حال، دارای آبریزش چشم و بینی، دارای اسهال، لاغری زیاد و دام هایی که دارای زیگیل روی پوست یا ژولیدگی پشم هستند خودداری کنند و دام ها را از مکان هایی که ناظرین شبکه بهداشت و درمان استقرار دارند خریداری نمایند.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین شهروندان برای پیشگیری از انتقال ویروس دام به انسان که به تب کریمه کنگو یا CCHF معروف است، حتماً کشتار دام را به کشتارگاه‌ها بسپرند و خودشان اقدام به ذبح نکنند و اگر کشتارگاهی در دسترس نیست در حیاط منزل، نزدیک به باغچه یا چاه عمل ذبح را انجام دهند.

 

سید جواد دریاباری تاکید کرد: هنگام ذبح حتما از دستکش، ماسک، چکمه، و سایر ملزومات بهداشتی استفاده شود تا شاهد انتقال ویروس یا بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله تب کریمه کنگو نباشیم و از انتقال آن جلوگیری شود.

 

وی در پایان متذکر شد: حتما لاشه دام قبل از مصرف توسط نیروهای شبکه دامپزشکی معاینه شود؛ پس از ذبح حداقل ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و از مصرف سریع پس از ذبح خودداری شود.

  • نویسنده : امیرعباس رضاپور
  • منبع خبر : محمودآباد آنلاین