محمدعلی شفیعی که امروز دوشنبه با حکم سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در معاونت گردشگری این اداره کل به جای مهران حسنی منصوب شد، در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: گردشگری بویزه در استانی مانند مازندران آنقدر گسترده است که نمیتوان به آن نگاه یکبعدی داشت. به همین دلیل نخستین اولویتی که در معاونت گردشگری به دنبال آن هستم و امیدوارم که بتوانم با کمک همکاران گامی برای تحقق آن بردارم، تدوین طرح جامع گردشگری برای مازندران است.
وی افزود: ما در مازندران رخدادهای متعددی در ارتباط با گردشگری داریم و هر سال میلیونها مسافر به این استان سفر میکنند ، اما برنامهای که اتفاقات حوزه گردشگری را یکپارچه کند نداریم. البته سالهای زیادی است که دوستان پیگیر و درگیر تحقق چنین طرحی هستند ، اما به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار به سرانجام نرسید.
معاون گردشگری مازندران خاطرنشان کرد : نکته بسیار مهمی که در مدیریت گردشگری هر منطقه بویژه برای مازندران باید مورد توجه قرار گیرد، تحلیل درست و کافی از دو بخش عرضه و تقاضا در گردشگری است. یعنی باید تقاضا در بخش گردشگری به درستی شناسایی شود و بعد روی عرضه تمرکز کرد تا با تحلیل درست از هر دو بتوان به طرح درستی رسید.
شفیعی تصریح کرد : برای قرار گرفتن روی ریل درست گردشگری باید طرحی داشته باشیم که بر اساس تحلیل تقاضا و تحلیل عرضه تهیه شده باشد ، پس از اینکه تحلیل دقیق و علمی از هر دو بخش به دست آمد، میتوانیم سراغ تجزیه و تحلیل دادهها برویم. یعنی در تجزیه و تحلیل باید تحلیل تقاضا و تحلیل عرضه کامل انجام شده باشد. ما طی سالهای اخیر عمدتا در بخش تحلیل عرضه بیشتر گام برداشتیم، اما در بخش تحلیل تقاضا خوب کار نکردیم.
این مسئول گفت: نکته مهم بعدی درباره طرحهای جامع گردشگری این است که قرار است تهیه آن توسط چه گروهها یا افرادی اجرا شود. به واسطه فعالیت آکادمیک در حوزه گردشگری طی سالهای اخیر طرح جامع گردشگری استانهای زیادی را همراه با دوستان و همکارانم بررسی کردم. نکته قابل توجه این است که خروجی بیش از ۹۵ درصد طرحهای ما کمتر از ۱۰ درصد است. یعنی با وجود هزینههایی که برای تهیه این طرحها شد، هیچ کمکی به گردشگری آن منطقه نکردند. طرحهای زیادی درباره گردشگری وجود دارند که نهایتا کتابخانهای شدند.
معاون گردشگری مازندران با اشاره به برخی الزامات دیگر برای حرفهای شدن گردشگری در مازندران، اظهار کرد: مسائل و عوامل متعددی در رونق گردشگری یک منطقه دخیل هستند. از مسائل درونسازمانی مانند تقویت ارتباط بین بخشهای مختلف مانند میراث فرهنگی و گردشگری و حمایت از نیروی انسانی تا عوامل برونسازمانی مانند ملموس کردن گردشگری در جامعه با اجرای طرحهای اجتماعی و آموزش مفاهیم مرتبط. این حلقهها در کنار هم زنجیره گردشگری را شکل میدهند.
شفیعی خاطرنشان کرد: تمرکز بر همکاری با پارک علموفناوری و شرکتهای دانشبنیان در حوزه گردشگری و شاخههای وابسته، توجه به کودکان و نقش آنها در رونق گردشگری و فرهنگسازی این حوزه، ارتباط با آموزش و پرورش برای برگزاری رویدادهایی مانند المپیاد گردشگری که چند سال پیش در بابل برگزار شد و در یک کلام ملموس کردن گردشگری میتواند مازندران را به مرور روی ریل حرفهای گردشگری قرار دهد.
وی تصریح کرد: شعار سازمان جهانی گردشگری حول همین محور انتخاب شده است. «گردشگری برای همه» دقیقا روی این موضوع تأکید دارد که همه اقشار جامعه به اشکال گوناگون بتوانند گردشگری را لمس کنند. لازمه تحقق این هدف هم تعریف درست از گردشگری و استفاده بهینه از همه ظرفیتهای موجود است. امیدوارم که با کمک همکارانم در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دوستان و همکارانی که در دانشگاهها و مجامع علمی همراهی میکنند و بویژه فعالان بخش خصوصی گردشگری بتوانیم گامهای درستی در این مسیر برای مازندران برداریم.
به گزارش ایرنا، علی شفیعی دانشآموخته مقطع کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری با گرایش بازاریابی از دانشگاه علامه طباطبایی و از نخستین دانشآموختگان مقطع دکترای رشته مدیریت گردشگری در ایران است. وی از سال ۱۳۹۰ تا کنون به عنوان مدرس گروه مدیریت گردشگری دانشگاه مازندران به تدریس مباحث مرتبط با گردشگری میپردازد و از ۱۵ سال پیش تا کنون نیز به عنوان کارشناس گردشگری در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران مشغول به کار است.
مهدی ایزدی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران امروز –دوشنبه- با صدور حکمی محمدعلی شفیعی را به عنوان معاون گردشگری این اداره کل منصوب کرد.
پیش از شفیعی، مسئولیت معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از سال ۱۳۹۳ بر عهده مهران حسنی بود.
ایزدی در حکمی دیگر نیز مدیریت روابط عمومی این اداره کل را به تهمینه اسدی واگذار کرد. پیش از اسدی، محسن اکبرپور کیاسری از سال ۱۳۹۵ مسئولیت روابط عمومی این اداره کل را بر عهده داشت.
- نویسنده : رضا اکبری
- منبع خبر : خبرگزاری ایرنا مازندران