کشاورزان محمودآبادی به شخم زمستانه اهتمام داشته باشند
کشاورزان محمودآبادی به شخم زمستانه اهتمام داشته باشند
محمودآباد آنلاین : مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: یکی از اقدامات افزایش تولید محصول برنج و جلوگیری از آسیب‌پذیری آن شخم زمستانه است که کشاورزان می تواند در این زمان از سال نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری محمودآباد آنلاین به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد، محمد هادی‌زاده با بیان اینکه کشاورزان می توانند از فرصت بارندگی‌های زمستانی و آب‌های سطحی بهره گرفته و شخم زمستانه را در شالیزارهایشان انجام دهند، افزود: آنان با این اقدام می تواند تأثیر مثبتی بر افزایش تولید برنج و باروری شالیزار داشته باشند.

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با تشریح مزایای شخم و شیار زمستانه اظهار داشت: شخم زمستانه موجب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به ویژه کرم ساقه‌خوار برنج می‌شود.

هادی‌زاده صرفه‌جویی در مصرف آب به ویژه در زمان کم‌آبی و پیک کشاورزی را از دیگر مزایای شخم زمستانه عنوان کرد و افزود: اراضی برخوردار از شخم زمستانه با آب کمتری موجب تسهیل در شخم دوم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از دیگر مزایای شخم زمستانه از بین رفتن بذرهای بسیاری از علف‌های هرز و کاهش تراکم آن داخل مزارع در کشت است، اظهار داشت: به زیر خاک رفتن و پوسیدن کاه و کلش با انجام شخم زمستانه موجب بهبود کیفیت خاک شالیزاری، کاهش مصرف کود و افزایش تولید در کشت بعد می‌شود.

  • نویسنده : محمد محتاطی
  • منبع خبر : روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد