وضعیت بحرانی کرونا در مازندران/ ۳۵ درصد تخت‌های بیمارستان پر شد
وضعیت بحرانی کرونا در مازندران/ ۳۵ درصد تخت‌های بیمارستان پر شد
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مازندران در معرض خطر جدی بیماری کویید ۱۹ قرار دارد ، گفت : سیر بیماری در مازندران بشدت افزایشی شده است و در حال حاضر ۳۵ درصد از تخت‌های بیمارستان‌ها پر شده است.

دکتر سیمین بابایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به قرمز شدن رنگ کرونایی ۹ شهرستانمازندران از امروز ، پیش بینی کرد که با پیشروی کنونی و بر اساس معیارهای موجود  تا پایان هفته تمامیشهرهای مازندران وارد وضعیت قرمز شوند.

وی با بیان این که در دو هفته اخیر شمار  مراجعه سرپایی و بستری در استان حدود سه برابر شده است ، گفت: کودکان به علت عدم تزریق واکسن بیشتر در معرض خطر قرار دارند و میزان بستری کودکان در این پیک بیشتراز پیک های قبلی است .

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با هشدار  نسبت به خطر سویه جدید برای بانوان باردار ،افزود : از شروع پیک هفتم تاکنون ۱۲۹ مادر باردار با علائم کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند که از اینتعداد ۳۲ نفر در بیمارستان بستری شدند.

وی از آماده باش بیمارستان های دولتی و خصوصی استان برای ارائه خدمات به مبتلایان کرونا در پیک هفتمخبر داد و گفت : بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال آماده شدن برای شرایطفوق بحرانی احتمالی هستند.

دکتر  بابایی توضیح داد: در همین راستا از تمامی دستگاه های اکسیژن ساز و ونتلاتور بیمارستان ها بازدیدبه عمل آمده و اقدامات لازم برای سرویس دستگاه ها انجام شده است.


کاهش ۵۰ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مهم ترین علت شیوع مجدد کرونا مازندران در پیک هفتم را ساده انگاری و کاهش رعایت  پروتکل های بهداشتی عنوان کرد و توضیح داد : متاسفانه طی ۲ ماه اخیر با بهبود شرایط کرونایی استان و افزایش گستره رنگ آبی رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک به زیر ۵۰ درصد کاهش یافته است که همین امر زمینه ساز شروع پیک جدید کرونا در استان شد.

وی با بیان این که هفته سخت کرونایی در انتظار مازندران است ، افزود : تنها راه کنترل این ویروس اجرای جدی پروتکل های بهداشتی و محدودیت های کرونایی در شهرهای قرمز و نارنجی است.

دکتر بابایی گفت : شیوه نامه های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک در تمامی مکان ها ، فاصله اجتماعی و عدم برگزاری تجمعات  که تقریبا در استان کاملا کنار گذاشته شده است باید به صورت جدی برگردد و رعایت شود.

وی همچنین خواستار تزریق دز یادآور واکسیناسیون شد و افزود : با توجه به افزایش موارد ابتلا در استان تزریق یک نوبت یادآور به تمامی افراد بالای ۱۸ سال که حداقل ۶ ماه از تزریق نوبت قبلی واکسن آنها گذشته است توصیه می شود.

بابایی تاکید کرد : در خصوص گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نیز در یافت نوبت سوم بهتر است در افراد با بیماری زمینه ای و نقایص سیستم ایمنی انجام شود.

بر اساس آمارهای علوم پزشکی مازندران و بابل طی یک هفته اخیر تعداد بیماران بستری کرونایی در مازندران حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است و از ۲۱۴ نفر در جمعه گذشته به ۳۸۵ نفر رسیده است که از این تعداد  ۷۵ نفر با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند.

بررسی آمارهای علوم پزشکی بابل و مازندران نشان می دهد که  از ابتدای تیر ماه تاکنون، تعداد بیماران بستری کرونایی در بیمارستان های استان به بیش از ۷.۵ درصد افزایش یافته است. همچنین بر اساس این آمار در یک هفته اخیر ۶ بیمار بر اثر ابتلا به کرونا در مازندران جان باختند.

همچنین بر اساس آخرین اطلاع رسانی رنگ بندی کرونایی مناطق مختلف کشور از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، در حال حاضر ۹ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز، ۶ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و  رنگ آبی هم از جغرافیای مازندران حذف شد.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : ایرنا