واکسن آسترازنکا در مازندران موجود است
واکسن آسترازنکا در مازندران موجود است
محمودآباد آنلاین:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه هیچ‌گونه کمبود واکسن‌های داخلی و وارداتی کرونا بویژه واکسن آسترازنکا در استان وجود ندارد گفت که روند تزریق دز سوم واکسن کرونا در استان خوب نیست.

دکتر قاسم اویس افزود: در هفته جاری براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌بایست ۳۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در استان تزریق شود و مراکز تجمیعی مازندران آمادگی لازم برای پذیرش اقشار مردم در اجرای این طرح را دارند.

وی با بیان اینکه واکسن آسترازنکا در تمامی مراکز تجمیعی استان موجود است و در روزهای آینده هم محموله های جدید واکسن های وارداتی به استان ارسال می‌شود، گفت : افرادی که دز اول و دوم واکسن تزریقی آنان آسترازنکا بوده سه ماه پس از دریافت دز دوم می توانند نسبت به تزریق دز سوم واکسن خود اقدام کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران میزان تزریق دز اول واکسن کرونا در استان را ۹۷ درصد و مرحله دوم را هم ۸۹ درصد اعلام کرد و افزود : تاکنون ۲۳ درصد از مجموع جامعه هدف ۲ میلیون نفری استان دز سوم واکسن کرونای خود را دریافت کرده اند.

اویس از تزریق ۴۹۰ هزار دز واکسن یادآور در استان در هفته‌های اخیر خبر داد و گفت که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌بایست تا پایان ماه دی امسال تزریق دز سوم واکسن کرونا در مازندران به بیش از ۷۵ درصد برسد و باتوجه به فراهم بودن زیرساخت ها در مراکز تجمیعی از افراد ۱۸ سال به بالای استان می خواهیم برای تزریق واکسن به مراکز بهداشتی محل زندگی خود مراجعه کنند.
اویس تصریح کرد: باتوجه به کاهش قابل توجه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تنها راه موثر برای مدیریت و مقابله با کرونا در استان، تزریق بموقع واکسن است و در صورت بی‌توجهی به دریافت دز سوم واکسن کرونا در بلند مدت، احتمال شیوع افسارگسیخته موج ششم کرونا در مازندران محتمل است.

وی ادامه داد: مواردی از شیوع سویه اومیکرون در نقاط مختلف استان شناسایی شده که با تزریق بموقع دز سوم واکسن می‌توان این ویروس را مهار کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطر نشان کرد: رعایت دستورالعمل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی استان به زیر ۵۰ درصد رسیده و با این روند نمی توان به جنگ اومیکرون رفت و با تزریق به موقع واکسن و در کنار آن رعایت نکات بهداشتی می‌توان به معنای واقعی ریشه کرونا در استان را خشکانید.

بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته آمار مجموع بستری‌های کرونایی استان با ۴۶ بیمار جدید به ۲۶۶ نفر رسید. طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ نفر دیگر از شهروندان مازندرانی هم به خاطر ابتلا به کرونا جان باختند.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : ایرنا