هواشناسی برای شرایط جوی دریایی مازندران هشدار زرد اعلام کرد
هواشناسی برای شرایط جوی دریایی مازندران هشدار زرد اعلام کرد
هواشناسی مازندران با اعلام وضعیت هشدار سطح زرد ، هرگونه فعالیت دریایی به ویژه برای صید و شنا در خزر را در این استان از بعداظهرفردا جمعه یکم مرداد تا اواخر روز دوشنبه چهارم مرداد ناامن اعلام کرد.

بر اساس ارزیابی‌های ماهواره‌ای و پایش نقشه‌های شکل‌گیری جریان‌های شمالی سطح زمین، از عصر فردا جمعه وزش باد نسبتا شدید و مواج شدن دریا پیش‌بینی می‌شود.

طبق پیش بینی هواشناسی مازندران بیشینه سرعت باد در مناطق ساحلی تا ۱ متر بر ثانیه و در مناطق دور از ساحل تا ۱۳ متر بر ثانیه خواهد بود که در دریا سبب ایجاد موج‌های بلندتر از روزهای عادی خواهد شد.

بنابر این گزارش بیشینه ارتفاع موج در مناطق نزدیک به ساحل تا دو متر و در مناطق دور از ساحل تا ۲.۵ متر خواهد بود.

بر همین اساس نیز احتمال غرق شدن شناگران، قایق‌های تفریحی، شناورهای سبک و متوسط، شناورهای صید کیلکا، اختلال در فعالیت‌های بنادر و خطر غرق شدن صیادان غیر مجاز وجود دارد.

در این اطلاعیه توصیه شده مسافران و علاقه‌مندان به دریا از شنا و فعالیت‌های تفریحی اجتتاب کنند و صیادان و فعالان حوزه شیلات نیز از حضور در دریا بپرهیزند.

اگر چه امسال نیز همانند سال ۹۹ به خاطر شرایط کرونایی کشور و استان مازندران طرح دریا در سواحل استان اجرایی نمی شود ، ولی در شرایطی که امواج دریا در نزدیک ساحل بیشتر از یک متر باشد ، ورود به آب و شنا کردن بشدت خطرناک است و باعث غرق شدن خواهد شد.

طبق آمار رسمی طی دو روز اخیر پنج نفر در دریای مازندران غرق شدند و تعداد غرق‌شدگان دریا در سواحل این استان از ابتدای سال جاری تا کنون به ۴۵ نفر رسید.

مازندران با حدود ۳۴۰ کیلومتر ، بیشترین ساحل جنوبی دریای خزر را در اختیار دارد.

  • نویسنده : شقایق ناییجیان
  • منبع خبر : ایرنا